PROMO tekee nimisuojatuotteet tunnetuiksi

Nimisuojatuotteiden tunnettuus on melko alhaisella tasolla. Promo-hankkeen aikana tuotteita tehdään tunnetuiksi mm. videoiden avulla.

Vuoden 2018 alussa käynnistyi Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin koordinoima Promo -nimisuojatuotteiden monimedia-hanke. Hankkeen tavoitteena on lisätä EU:n nimisuojajärjestelmään kuuluvien tuotteiden ja niihin liittyvän merkintäjärjestelmän tunnettuutta Suomessa. Hanke toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston Brahea-keskuksen kanssa, sillä kaikki hankkeessa tuotettu aineisto on tarkoitus säilöä aitojamakuja.fi-sivustolle eri toimijoiden vapaaseen käyttöön.

Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä on kuluttajat, sillä nimisuojamerkit ovat käytännössä vähittäispakkauksista löytyviä kuluttajamerkkejä. Merkin tuoma lisäarvo ei luonnollisesti toteudu, jos kuluttaja ei tunne ko. merkkejä. Nimisuojamerkkien tunnettuus kuluttajien keskuudessa on Euroopassa ollut toistaiseksi melko alhaisella tasolla ja hiljattain valmistuneen katsauksen mukaan keskimäärin 20-40 % kuluttajista tunnistaa merkit. EU panostaa tällä hetkellä kuitenkin vahvasti kuluttajille suunnatun informaation välittämiseen mm. sähköisten reaaliaikaisten järjestelmien avulla ja ylläpitämällä nimisuojatuista tuotteista kuluttajille avoimia tietokantoja. Voidaan siis olettaa, että erilaiset kuluttajille suunnatut kampanjat tulevat lisääntymään ja sitä kautta tunnettuus kasvaa koko Euroopassa.

Hankkeen alussa on tehty alkuperämerkkien tunnettuutta Suomessa kartoittava kuluttajakysely yhdessä Taloustutkimus Oy:n kanssa. Kysely toistetaan ennen hankkeen päättymistä syksyllä 2019, jolloin nähdään, onko Promon toimenpiteillä ehditty saada vaikutusta tunnettuuteen. Esimerkiksi Italiassa merkit tunnetaan kuluttajien keskuudessa melko hyvin, koska maassa panostetaan erityisesti kuluttajamainontaan.

Suomalaisia nimisuojatuotteita on tällä hetkellä 12, joista kaksi on alkoholituotteita ja loput maataloustuotteita ja elintarvikkeita. Tarvetta on ollut kuvalliselle materiaalille ja Promo-hankkeen yksi keskeinen toimenpide on tasokkaan ja yhtenäisen kuva- ja videomateriaalin koostaminen suomalaisista nimisuojatuotteista. Kuva-aineiston tuottamisessa on huomioitu materiaalin soveltuvuus myös matkailukontekstiin ja erilaiset ruokamatkailutoimijat Suomessa voivat hyötyä aineistosta. Stillkuvat ja videot on otettu jo lähes kaikista tuotteista. Puruveden muikun (SMM) osalta kuvaukset toteutetaan talvella 2019, jolloin saadaan kansainvälisestikin ainutlaatuista kuvaa talvinuottauksesta. Kesällä 2018 toteutettiin Aitojamakuja Facebookissa ja Instagramissa mukavasti onnistuneet kampanjat, joissa esiteltiin yksitellen suomalaiset nimisuojatuotteet. Monimediallinen osa hankkeesta pääsee kuitenkin toden teolla käyntiin alkuvuodesta 2019 uunituoreen kuva-aineiston ja videoiden myötä.

Muistutamme lopuksi, että Promo on myös tiedotushanke, joten nimisuoja-asioista tullaan kertomaan mielellään erilaisiin tilaisuuksiin tai tapahtumiin!

Marjo Särkkä-Tirkkonen, Helsingin yliopisto/Ruralia-instituutti
puh. 044-590 6849, email marjo.sarkka-tirkkonen@helsinki.fi
Päivi Töyli, Turun yliopiston Brahea-keskus
puh. 040-189 1929 paivi.toyli@utu.fi


Suomalaiset nimisuojatuotteet

  • Lapin Puikula (SAN)
  • Lapin Poron liha (SAN)
  • Lapin Poron kuivaliha (SAN)
  • Lapin Poron kylmäsavuliha (SAN)
  • Kitkan viisas (SAN)
  • Kainuun Rönttönen (SMM)
  • Puruveden muikku (SMM)
  • Sahti (APT)
  • Kalakukko (APT)
  • Karjalanpiirakka (APT)
Suojattu alkuperänimitys (SAN) Skyddad ursprungsbeteckning (SUB) Protected Designation of Origin (PDO)
Suojattu maantieteellinen merkintä (SMM) Skyddad geografisk beteckning (SGB) Protected Geographic Indication (PGI)
Aito perinteinen tuote (APT) Garanterad traditionell specialitet (GTS) Traditional Speciality Guaranteed (TSG)

Lisätietoja:

www.mavi.fi/nimisuoja

www.aitojamakuja.fi/nimisuoja.php

DOOR-tietokanta: http://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/list.html?locale=fi

 

 

Lähde lähiruokaostoksille ja tutustumaan paikallisiin tuottajiin Osta tilalta! -päivänä 15.9.2018

Hunajaa, kananmunia, juureksia, lampaan ja pihvikarjan lihaa ja yllin kyllin kaikkea muuta! Tuotteiden lisäksi yli 200 maatilaa ja maaseutumatkailuyritystä kutsuu kokemaan elämyksiä, nauttimaan sadonkorjuun herkuista ja tutustumaan tilan elämään. Valtakunnallinen Osta tilalta! -päivä järjestetään nyt kolmannen kerran lauantaina 15.9.2018.

Jatka lukemista

Monipuolinen kattaus ajankohtaisia asioita Aitoja makuja -lehdessä

Syksyn Aitoja makuja -lehdessä tarjolla tietoa mm. yhteisöllisen elintarvikekehityksen tuloksista ja toimintamallista, kaninlihan markkinatilanteesta ja ruokaviennin ajankohtaisista asioista. Alan kehittämistoiminnan tuloksista kerrotaan kuulumisia Etelä-Savosta ja Keski-Suomesta sekä valtakunnallisesta lähiruoan koordinaatiohankkeesta. Esittelyssä on myös uusia oppaita ja palveluita, joita on tarjolla ruokayrittäjille.

Lehti on luettavissa verkkolehtenä https://aitojamakujalehti.fi sekä ladattavissa

pdf:nä tai issuuna

Lähiruokakoordinaatiolta markkinointivinkkejä ruokayrityksille

Lähiruoan valtakunnallinen koordinaatiohanke on koonnut markkinointivinkeistä oppaan yrittäjille verkkoon. Oppaassa markkinointitietoutta käsitellään käytännönläheisesti, esimerkkien avulla. Kokonaisuus on suunnattu etenkin pienyrittäjille.

— Lähiruokakilpailuihin liittyvän selvityksen yhteydessä havaitsimme, että yrittäjä voisi hyödyntää kilpailuihin osallistumista vahvemmin oman näkyvyytensä lisäämisessä. Kun myös muissa yhteyksissä markkinointiin kaivattiin vinkkejä, päädyimme koordinaatiohankkeessa kokoamaan materiaalia. Yhteiseen käyttöön sekä yrittäjille että muille toimijoille tehdyn materiaalin koostaminen onkin ydintehtäviämme koordinaatiohankkeessa, toteaa Heidi Valtari Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Markkinointityötä edullisesti?

Pienyrityksessä markkinointi jää useimmiten yrittäjälle itselleen. Aina kysymys ei kuitenkaan ole hintavista toimenpiteistä, vaan esimerkiksi verkon välityksellä voi tavoittaa asiakasryhmiä monin tavoin, pienilläkin panostuksilla. Vuorovaikutuksesta asiakkaan kanssa kerrotaan muun muassa sisältö- ja jälkimarkkinointia käsittelevissä osioissa. Opas johdattaa myös tiedotteen, yrityksen tarinan ja markkinointisuunnitelman kirjoittamiseen. Markkinointivinkit sisältävät sekä perinteisiä että moderneja markkinoinnin keinoja.

Mielikuvat vaikuttavat myyntiin

Markkinointi ei ole irrallinen osa yritystä, päinvastoin, jopa pukeutuminen ja asiakirjojen ulkonäkö sisältyvät markkinointiin, koska ne luovat mielikuvaa yrityksestä.

— Voidaan sanoa, että kaikki yrityksen toiminta on osa markkinointia, näkyvyyttä ja menekinedistämistä. Kun hetken pysähtyy miettimään asioita, voi monilla pienillä toimenpiteillä saada lisänäkyvyyttä ja uusia asiakkaita. Toivon, että vinkit ovat tässä apuna ja auttavat eteenpäin, muistuttaa projektipäällikkö Päivi Töyli Brahea-keskuksesta.

Markkinointivinkkejä elintarvikeyritykselle -opas (pdf) ja issuu.com:issa

Teksti Tiina Paananen

Eviran webinaarit: elintarvikelainsäädännön joustavuus ja elintarvikeviennin ABC

Eviran ja Lähiruoan koordinaatiohankkeen syyskuun webinaareissa elintarvikelainsäädännöstä ja elintarvikeviennistä.

”Elintarvikeviennin ABC – mitä viennin viranomaisvaatimuksista pitää tietää” 21.9. pidetyssä webinaarissa ylitarkastaja Saara Lönnroth kertoi asiasta.

Elintarvikelainsäädännöstä löytyy paljon joustoa – miten sitä voi käyttää? 3.9. pidetyssä webinaarissa ylitarkastaja Tuuli Koskimies Evirasta avasi asiaa.

 

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Kesäkuu 2018

Ruoan tuottajat myyvät tuotteitaan tiloilta suoraan kuluttajille Osta tilalta! -päivänä 15.9.2018
Kolmannen kerran järjestettävässä valtakunnallisessa Osta tilalta -tapahtumassa tuhannet lähiruoan ystävät kiertävät maaseudulla ja kotipuutarhoissa tutustumassa ruoan alkuperään ja tuotantotapoihin. Kannustamme kaikkia ruoan tuottajia järjestämään tilallaan tai puutarhassaan avoimien ovien Osta tilalta -päivän. Lue lisää

Sopivien tuotteiden määrä elintarvikeviennin pullonkaulana: uusi konsepti kiihdyttää viennin kasvua
Suomalaisille elintarvikkeille on suurta kansainvälistä kysyntää, kun Business Finlandin Food from Finland -ohjelma avaa markkinoita ympäri maailmaa. Pullonkaulana kasvulle on kuitenkin kysyntää vastaavien elintarvikkeiden rajallinen määrä. Lue lisää

Kutsu osallistua näytteilleasettajaksi Grüne Woche -messuille Berliinissä 2019
Ruoka-, matkailu- ja puutuotealan yritys – lähde mukaan myymään ja markkinoimaan Suomea! Lue lisää

Uusimmassa Aitoja makuja -lehdessä paljon markkinointiin ja viestintään liittyvää asiaa https://aitojamakujalehti.fi/

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä: mm. Hanketreffit Huittisissa 24.8.

Tilaa uutiskirje

Mukavaa kesää!

Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Aitojamakuja.fi tietosuojailmoituksissa kerrotaan, miten henkilötietoja käsittellään:

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

Sopivien tuotteiden määrä elintarvikeviennin pullonkaulana: uusi konsepti kiihdyttää viennin kasvua

Suomalaisille elintarvikkeille on suurta kansainvälistä kysyntää, kun Business Finlandin Food from Finland -ohjelma avaa markkinoita ympäri maailmaa. Pullonkaulana kasvulle on kuitenkin kysyntää vastaavien elintarvikkeiden rajallinen määrä.

Finnish Food Innovations -ohjelma (FFI) on lähtenyt ratkaisemaan edellä mainittua haastetta luomalla uusia keinoja menestystuotteiden kehittämiseen. Myös pk-sektorin pääsyä vientimarkkinoille on haluttu vauhdittaa.

– Analysoimme, että elintarvikealan tuotekehityksessä on aukkoja, ja siitä FFI-ohjelma sai alkunsa vuonna 2016, ohjelman innovaatiojohtaja Jukka-Pekka Inkinen kertoo.

– Kysyntää suomalaisille tuotteille on, mutta tarjonta on edelleen harvojen, pääasiassa suuren kokoluokan yritysten varassa. Kauppaa tehdään yhä myös liikaa myymällä maailmanluokan raaka-aineita muualle jalostettavaksi, jolloin tuotto menee muualle.

CoDesign ratkaisuna tuotekehityspulmiin

FFI toi yritysten käyttöön uuden systemaattisen tuotekehitystavan, CoDesing -menetelmän, jossa yritykset ja asiantuntijat kehittävät tuotteita yhdessä. Menetelmä tuo myös pienten ulottuville perinteisesti vain suurten yritysten saatavilla olleet tuotekehitysresurssit ja osaamisen.

– Ensimmäisenä CoDesign -menetelmässä nostetaan esille markkinatiedon tärkeys. Syntyy oivaltava näkemys siitä, mikä on niche-markkinatarve ja mistä muodostuu tuotteen uniikkius. Sen jälkeen käydään läpi, miten jalostusarvoa nostetaan ja kuinka suomalainen erikoisosaaminen kytketään tuotteeseen tuomaan lisäarvoa ja kilpailuetua.

CoDesign -työryhmissä tuotekehitykseen osallistuu laaja joukko osaajia poikkitieteellisen tutkimuksen, kuluttajakäyttäytymisen, designin, pakkaussuunnittelun, gastronomian ja vientikaupan aloilta.

– Tuotteisiin syntyy ainutlaatuista lisäarvoa, jota on vaikea jäljitellä, ja joka voidaan väljemmin hinnoitella. Tuotekehitysprosessi nopeutuu, kun olennainen tieto vaihtaa omistajaa ryhmissä. Menetelmä on aikaa ja rahaa säästävä.

FFI mukana kasvattamassa Suomen elintarvikevientiä

Lähes 95 % suomalaisista elintarvikeyrityksistä on alle 50 henkeä työllistäviä mikro- ja pk-yrityksiä (lähde: Lähiruoan koordinointihanke/www.aitojamakuja.fi). Vientitavoitteiden saavuttamiseksi, ja ennenkaikkea viennistä koituvien hyötyjen jakautumiseksi laajasti, vientitoimintaan on tarpeen kytkeä pienetkin tuottajat, mukaan lukien maaseudun pienyritykset. Näiden yritysten aktivoinnilla on merkittävä työllistävä vaikutus. Myös mikro- ja pk-yritysten pääsy vientimarkkinoille auttaa turvaamaan ruoantuotannon ja elinkeinon harjoittamisen jatkuvuutta läpi maan.

Suomalaisten tuotteiden vahvuuksia ovat muun muassa lyhyet tuotantoketjut, läpinäkyvyys, luonnon raaka-aineiden monipuolinen käyttö ja artesaanityyppiset tuotantoprosessit. Erityisesti pienet yritykset pystyvät nostamaan esille näitä kilpailuetuja tuotteissaan.

Suomi on vahvemmin kasvattamassa elintarvikevientiä FFI-ohjelman ansiosta. Ohjelma on muuttanut alan toimintakulttuuria. Yritykset voivat jatkossa järjestää yhdessä tuotekehitystyöpajoja ja alan kehittäjät saavat mallista uuden työkalun käyttöönsä.

– Yhdessä tehty luova ideointi on voimavara. Saimme pienet toimijat tekemään yhteistyötä ja kasvamaan osiensa summaa suuremmaksi.

Ohjelma aktivoi yrityksiä toimintaan

Uusia tuoteideoita syntyi ohjelman aikana useita satoja. Ohjelmaan osallistuneiden noin 200:n yritysten edustajan joukosta tehdyssä haastatteluotoksessa peräti yli 80 %:a kertoi saaneensa markkinatietoa, joka auttoi heitä kehittämään uusia vientituotteita. Lähes 50 %:a vastaavista oli hyötynyt verkostoitumisesta toisten yritysten tai asiantuntijoiden kanssa, ja yli 40 %:a vastaajista oli tehnyt olemassa oleviin tuotteisiin parannuksia vientikilpailukyvyn lisäämiseksi. Lähes 20 % vastaajista oli pystynyt innovoimaan suoraan hyödyntämiskelpoisia uutuusvientituotteita itselleen.

– Pystyimme luomaan toimintamallin, jota elintarvikeala voi hyödyntää pitkällä aikavälillä. Finnish Food Innovations -ohjelman vaikutus tulee kumuloitumaan vienninedistämisessä monilla tasoilla. Toimintatapa on skaalattavissa myös muuhunkin kuin elintarvikealan innovointiin, Inkinen summaa.

Lisätiedot:

Finnish Food Innovations -ohjelma,
Jukka-Pekka Inkinen, innovaatiojohtaja, + 358 40 500 2896, jukka-pekka.inkinen@fennopromo.fi
Eeva-Liisa Lilja, toimitusjohtaja, + 358 40 833 7727, eeva-liisa.lilja@fennopromo.fi

www.finnishfoodinnovations.fi 
facebook.com/finnishfoodinnovations/
FFI:n YouTube-kanava
Twitter @FFI_ohjelma

FINNISH FOOD INNOVATIONS -ohjelma 1.5.2016 – 30.6.2018 opastaa suomalaisia elintarvikealan pk-yrityksiä innovoimaan asiakaslähtöisiä lisäarvotuotteita kansanvälisille markkinoille. Ohjelma auttaa yrityksiä hankkimaan tietoa ulkomaisista markkinamahdollisuuksista ja luomaan tiedon pohjalta uusia tuotekehitysideoita sekä kokoaa poikkitieteellisen osaajaverkoston yritysten tekemän tuotekehityksen tueksi. Ohjelman tavoitteena on lisätä ja monipuolistaa vientituotteiden määrää, jota suomalaiset elintarvikeyritykset tarjoavat vientimarkkinoille. Ohjelmassa käytetään Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:ssä kehitettyä CoDesign –menetelmää. Ohjelma toteutetaan yhteistyössä Business Finlandin operoiman Food from Finland -kasvuohjelman kanssa. Rahoittajana toimii Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto Manner-Suomen maaseudun kehittämisvaroista. Ohjelma on valtakunnallinen. Päävastuullisena toteuttajana toimii Fennopromo Oy.

Ruoan tuottajat myyvät tuotteitaan tiloilta suoraan kuluttajille Osta tilalta! -päivänä 15.9.2018

Kolmannen kerran järjestettävässä valtakunnallisessa Osta tilalta -tapahtumassa tuhannet lähiruoan ystävät kiertävät maaseudulla ja kotipuutarhoissa tutustumassa ruoan alkuperään ja tuotantotapoihin. Kannustamme kaikkia ruoan tuottajia järjestämään tilallaan tai puutarhassaan avoimien ovien Osta tilalta -päivän.

Tarkoitus on tavoittaa uusia ja vanhoja asiakkaita sekä markkinoida tiloja ja tuotteita. Tilavierailulla asiakkaiden tietämys ruoan tuotannosta lisääntyy, ja samalla tuottajat saavat arvokasta tietoa asiakkaiden toiveista.

Päivä on mitä loistavin kaikenlaisen yhteistyön rakentamiseen. Yhä useampi tila on lähtenyt tapahtuman järjestäjäksi yhteistyössä naapurien kanssa. Yhteistyö auttaa keskittämään markkinointi- ja valmistelutyötä.

Tilat houkuttelevat kävijöitä monella tavalla. Suoramyynnin lisäksi jotkut tilat tarjoavat esimerkiksi mahdollisuutta osallistua sadonkorjaamiseen ja esittelevät toimintaansa.  Samana päivänä järjestetään Makumatka Maalle -teemapäivä, joka kutsuu kävijät tutustamaan myös maaseudun matkailuyritysten matkailu- ja elämyspalveluihin.

Mitä aiemmin ruoan tuottaja päättää osallistua, sitä laajemmin ehtii markkinoida ja valmistautua tapahtumaan. Tuottajat markkinoivat tapahtumaa paikallisesti, jonka lisäksi järjestäjäorganisaatiot viestivät valtakunnallisissa medioissa. https://ostatilalta.fi -sivustolta löytyy monipuolisesti vinkkejä tapahtuman järjestämiseen. Tuottajien Facebook-ryhmässä voi vaihtaa ideoita ja ajatuksia muiden tuottajien kanssa. Liity ryhmään Osta tilalta! -päivän tuottajat.

Pähkinänkuoressa

  • Päivän voi järjestää omalla tilalla, naapurin kanssa tai kotipuutarhuri voi myydä satoa omassa pihapiirissään.
  • Ruoan tuottajien ja maaseudun matkailuyritysten ilmoittautuminen: https://ostatilalta.fi.
  • Tuottajien ilmoittautuminen on parhaillaan käynnissä ja jatkuu 15.9.18 saakka.
  • Ilmoittautuminen on maksutonta.

Lisätietoja
Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä: #ostatilalta, #elämystilalla ja #köpavbonden
Facebookissa: Osta tilalta! Köp av bonden!

Osta tilalta! -päivän järjestelyissä ovat mukana Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 ja Maaseutuverkostopalvelut, Turun yliopiston Brahea-keskuksen Lähiruoan koordinaatiohanke, Aitojamakuja.fi, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, Maa- ja kotitalousnaiset, Marttaliitto, Marthaförbundet, Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, Lomalaidun ry ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry. Maakunnalliset yhteyshenkilöt: Aitojamakuja.fi.