Aitojamakuja.fi uutiskirje

Syyskuu 2016

Hanki maukasta lähiruokaa Osta tilalta -päivänä 10.9.
Lampaan lihaa, viiriäisen munia, ternimaitoa, omenia, jauhoja ja vaikka mitä muuta! Tuotteiden lisäksi roppakaupalla elämyksiä ja tutustumista. Valtakunnallisena Osta tilalta -päivänä 10. syyskuuta halutaan juhlistaa kotimaista ruuantuotantoa ja saattaa yhteen tuottajat ja kotipuutarhurit kuluttajien kanssa. Tutustu tarkemmin ostatilalta.fi

Aitoja makuja viestii elintarvikkeen elämyksellisyydestä, paikallisuudesta ja kestävyydestä
Lähiruoan valtakunnallisessa koordinaatiohankkeessa on uudistettu lähiruoasta kertova Aitoja makuja -viesti. Käyttämällä Aitoja makuja -viestiä pienet elintarvikeyritykset voivat korostaa lähiruokaan ja omiin tuotteisiinsa liittyviä ominaispiirteitä. Lue lisää

Viesti vaatii vastuullisuutta lautasille
Kuntapäättäjien juhlapuheissa kaikuvat sanat luomu ja lähiruoka, mutta niitä ei näy lasten ja vanhusten lautasilla? Onko hinta edelleen ainoa kriteeri, kun kuntakeittiöön hankitaan raaka-aineita. Lue lisää

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä
– Artesaaniruuan suomenmestaruudesta kilpaillaan Raaseporissa 10.-13.10. Lue lisää

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

Hanki maukasta lähiruokaa Osta tilalta -päivänä 10.9.

Lampaan lihaa, viiriäisen munia, ternimaitoa, omenia, jauhoja ja vaikka mitä muuta! Tuotteiden lisäksi roppakaupalla elämyksiä ja tutustumista. Valtakunnallisena Osta tilalta -päivänä 10. syyskuuta halutaan juhlistaa kotimaista ruuantuotantoa ja saattaa yhteen tuottajat ja kotipuutarhurit kuluttajien kanssa.

osta-tilalta_tapahtumatunnus_2016_cmykKiinnostus ruuan alkuperään ja lähiruuan arvostus ovat kasvaneet jatkuvasti. Lauantaina 10. syyskuuta vietettävänä Osta tilalta -päivänä halutaan lisätä tietoisuutta suoramyynnin mahdollisuuksista ja tarjota tilaisuus hankkia lähitilojen ja -puutarhojen maistuvia herkkuja ja muita tuotteita.

Osta tilalta -päivä ei ole vain ostospäivä vaan myös elämyspäivä. Teemapäivä tarjoaa oivan mahdollisuuden tutustua lähiseudun maatiloihin ja ruuantuottajiin. Osa tiloista tarjoaa kävijöille tilaesittelyjä ja tekemistä kuten kauralyhteiden kokoamista, eläinten ja koneiden ihastelua, kahvittelua ja poniratsastusta.

Osta tilalta -päivä on tarkoitettu ensisijaisesti raaka-aineiden ja ruokatuotteiden suoramyyntiin, ei siis niinkään ruoka-annosten myymiseen. Tapahtumaan osallistuvat tilat löytyvät verkkosivuilta ostatilalta.fi. Mukaan on ilmoittautunut yli 150 tilaa ja määrä kasvaa koko ajan.

Jos haluat päivän järjestäjäksi, ilmoita tilasi tai puutarhasi mukaan! Ostatilalta.fi-verkkosivuille voit kirjata, mitä toimintaa tilallanne on, mitä tuotteita on myynnissä ja mihin kellonaikaan vierailijat ovat tervetulleita.

Osta tilalta -päivän järjestelyissä ovat mukana Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 ja verkostopalvelut-yksikkö, Turun yliopiston Brahea-keskuksen Lähiruoan koordinaatiohanke, Aitojamakuja.fi-sivusto, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC.

https://ostatilalta.fi

Lisätietoja:
Päivi Töyli, Lähiruoan koordinaatiohanke, +358 40 189 1929, paivi.toyli@utu.fi
Anni-Mari Syväniemi, MTK ry, +358 50 511 8909, anni-mari.syvaniemi@mtk.fi
Mia Wikström, SLC r.f., +358 50 355 3213, mia.wikstrom@slc.fi

kaikkienlogotfi2

Viesti vaatii vastuullisuutta lautasille

Kuntapäättäjien juhlapuheissa kaikuvat sanat luomu ja lähiruoka, mutta niitä ei näy lasten ja vanhusten lautasilla? Onko hinta edelleen ainoa kriteeri, kun kuntakeittiöön hankitaan raaka-aineita?

Vastuullisten ruokavalintojen puolustajat nousevat pyörille ensi viikolla vaatimaan kuntapäättäjiltä vastauksia julkisia ruokahankintoja sekä muuta vastuullista toimintaa koskeviin kysymyksiin.

Vastuullisuusviesti starttaa tiistaina 6.9. Varkaudesta klo 10 ja etenee Mikkelin ja Lahden kautta Hyvinkäälle, johon viesti päättyy torstaina 8.9.

Kolmen päivän ja lähes 120 km aikana vieraillaan 12 paikkakunnalla ja jutellaan paikallisten päättäjien kanssa ruoka-asioista, koetaan yllätyksiä ja tietysti maistellaan paikallisia herkkuja. Viestinviejät muistuttavat valtioneuvoston kesäisestä periaatepäätöksestä (julk. 29.6.2016), joka ohjaa julkisen sektorin ruokapalveluita entistä vastuullisempiin elintarvikehankintoihin.

Lisäksi viestillä nostetaan esille hyviä esimerkkejä siitä, kuinka vastuullisia hankintoja on jo toteutettu sekä pohditaan ratkaisuja kotimaisen ruokatuotannon haasteisiin. Kuntia haastetaan myös tekemään oma kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus.
Viesti kulkee sekä polkupyörillä että Vastuullisuusbussilla. Bussissa on Pykäläbaari, jossa voi esittää hankinta-asiantuntijoille elintarvikkeiden kilpailutukseen liittyviä kiperiäkin kysymyksiä. Bussissa pelataan myös Sesonkibingoa.

Viestin päätöstapahtuma alkaa to 8.9. klo 15 Hyvinkäällä Knehtilän tilalla, jossa viestin vastaanottaa kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio (MMM). Viestintuojat saapuvat päätöstapahtumaan klo 16.

Varmista oma paikkasi viestillä! Viestille voi tulla mukaan mistä vain reitin varrelta. Viestin reitti, osallistumisohjeet ja tapahtumien ohjelmat tarkemmin osoitteessa ekocentria.fi/vastuullisuusviesti-2016

Viestin tapahtumia ovat toteuttamassa useat yhteistyökumppanit mm. MTK (keskusliitto sekä aluetoimistot), Aitojamakuja.fi, Lähiruoka- ja luomukoordinaatiohankkeet, Luomuinstituutti, Ekoneum, Navitas kehitys Oy, Hyria koulutus, Laurea amk, Mikkelin amk, ProAgria, Maa- ja kotitalousnaiset.

Lisätietoja:
EkoCentrian hankepäälliköt Anu Arolaakso (p. 044 785 4048, anu.arolaakso(at)sakky.fi) tai
Sari Väänänen (p. 044 785 4025, sari.vaananen(at)sakky.fi)

Kaikkia tarvitaan hävikkitalkoisiin

Ruokahävikin vähentämiseksi tehdään paljon niin Suomessa kuin EU-tasolla. Kuluttajaliiton ja Päivittäistavarakaupan Hävikkiviikon seminaari eduskunnan kansalaisinfossa antaa kuitenkin selkeän viestin: edistysaskelista huolimatta koko ruokaketjulla ja meillä kansalaisilla on vielä paljon parannettavaa. Olennaisinta olisi löytää keinot siihen, ettei hävikkiruokaa ylipäätään syntyisi.

Havikkiviikko_logo_vihreäLuken tutkimusten mukaan alun perin syömäkelpoisen ruokahävikin määrä koko ruokaketjussa on 400–500 miljoonaa kiloa vuodessa.

– Onhan tämä melkoinen määrä, ja EU:n kiertotalouspaketin kunnianhimoinen tavoite on puolittaa hävikki vuoteen 2030 mennessä. Yritämme parhaillaan löytää lisää keinoja ruokahävikin vähentämiseen ja sen muutosten seurantaan. Jo pelkän ruokahävikin tilastoinninkin kanssa on paljon tekemistä eli on tässä kentässä vielä paljon sarkaa, toteaa Luonnonvarakeskuksen Luken erikoistutkija Juha-Matti Katajajuuri.

Positiivista on se, että keskustelu ruokahävikistä on selvästi lisääntynyt viimeisen vuoden aikana, niin tavallisten kuluttajien kuin koko elintarvikeketjun eri toimijoiden kesken.

Kauppa on hävikkitalkoissa yhdessä kuluttajan ja koko elintarvikeketjun kanssa. Kun kuluttaja ostaa kaupasta päiväyksiään lähestyviä tuotteita, hävikki kaupassa vähenee. Kaupan tarjoamat reseptit auttavat suunnittelemaan ostoslistan niin, että hävikki kotona pysyy kurissa. Reseptejä on tarjolla myös tähteiden hyödyntämiseen.

– Kun hävikkiä kaikesta huolimatta tulee, kauppa luovuttaa sen mieluiten ruoka-avuksi. Hävikkiä voidaan ohjata myös biopolttoaineen tai biokaasun tuotantoon, kertoo Päivittäistavarakauppa ry:n johtaja Ilkka Nieminen.

Ruokia ja juomia valmistavat yritykset vähentävät ruokahävikkiä monin tavoin.

– Hävikin syntyä voidaan ennaltaehkäistä ja vähentää mm. tuote- ja pakkaussuunnittelun keinoin, toimitusketjussa tehtävin parannuksin sekä kuluttajaviestinnän keinoin. Asia, joka jää usein huomaamatta on elintarviketeollisuudessa syntyvien sivuvirtojen mittava hyödyntäminen, kertoo Anna Vainikainen Elintarviketeollisuusliitosta.

Lakialoite ruokahävikin kieltämiseksi etenee tänä syksynä. Lakialoitteessa esitetään säädettäväksi  kunnallisia  toimipisteitä,  kauppoja,  leipomoita  ja vastaavia  tuotteita  myyviä  yrityksiä  koskeva  ehdollinen jakeluvelvoite,  joka  velvoittaisi  tahot luovuttamaan syömäkelpoiset, myynnistä tai käytöstä poistetut elintarvikkeet voittoa tavoittelemattomien kolmansien tahojen käyttöön taikka asettamaan kyseiset elintarvikkeet itse jaeltavaksi.

– Se on hyvä, että lakialoite on herättänyt paljon keskustelua. On olemassa monia vaihtoehtoja ratkaista ongelmia, sanoo kansanedustaja (sdp) Ilmari Nurminen, yksi lakialoitteen takana olevista kansanedustajista.

Kotitaloudet ovat merkittävin ruokahävikin aiheuttaja. Kuluttajaliitto on haastanut myös kuluttajia vähentämään ruokahävikkiään ja julkaisee torstaina 1.9.2016 Hävikkiviikon somekanavissa Hävikkilobbarit -nimisen kuvakollaasin, joka koostuu ihmisten hävikkilupauksista.

Tällä viikolla vietetään Kuluttajaliiton koordinoimaa valtakunnallista Hävikkiviikkoa, jonka tavoitteena on viestiä laajan kumppanijoukon kanssa ruokahävikin vähentämiseksi sekä ruoanarvostuksen lisäämiseksi.

Lisätietoa: elintarvikeasiantuntija Annikka Koivu, p. 050 5895 780, annikka.koivu@kuluttajaliitto.fi
Hävikkiviikon yhteistyökumppanit: https://havikkiviikko.wordpress.com/2015/05/18/yhteistyokumppanit/

Aitoja makuja viestii elintarvikkeen elämyksellisyydestä, paikallisuudesta ja kestävyydestä

Lähiruoan valtakunnallisessa koordinaatiohankkeessa on uudistettu lähiruoasta kertova Aitoja makuja -viesti. Käyttämällä Aitoja makuja -viestiä pienet elintarvikeyritykset voivat korostaa lähiruokaan ja omiin tuotteisiinsa liittyviä ominaispiirteitä.

Aitoja makuja -viesti kuvaa pienten elintarvikeyritysten toimialaa ja vahvistaa lähiruoan viestintää.

‒ Aitoja makuja -viesti on vapaasti yritysten, muiden organisaatioiden ja hankkeiden käytettävissä lähiruokaan liittyvän viestinnän yhteydessä. Aitoja makuja ei ole tuotemerkki vaan viestinnän väline, kertoo valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Aitoja makuja palvelee erityisesti pieniä elintarvikeyrityksiä, joiden tuotteet valmistetaan paikallisista raaka-aineista ja joilla on kytkentä oman alueen ruokakulttuuriin.

‒ Hyvältä maistuva ruoka tarjoaa elämyksellisyyttä, joka kumpuaa pienten yritysten tuotteisiin liittyvistä tarinoista. Tuotteisiin ja niiden valmistukseen sekä yrityksen toimintaan liittyvät tarinat kertovat tuotteesta tai sen tekijästä, Töyli sanoo.

Lähiruoan koordinaatiohanke korostaa, että lähiruoka sopii sekä arkiseen ruokapöytään että juhlaan. Matkailijalle paikallinen ruoka ja erikoiset tuotteet ovat lisäarvo, sillä ne tuovat oman osansa matkalla koettuihin elämyksiin. Paikallisuus linkittyy myös kestäviin toimintatapoihin.

‒ Lähiruoan ketju on lyhyt ja läpinäkyvä tuottajalta kuluttajalle ‒ ja samalla reilu kaikille osapuolille. Tämä mahdollistaa tuotteiden tuoreuden ja läheisyyden. Kestävä toimintatapa huomioi myös luonnollisen vuodenaikojen vaihtelun ja sen vaikutukset tuotteiden saatavuuteen ja käyttöön sekä muuttumiseen ajan kuluessa.

Valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen verkkosivusto www.aitojamakuja.fi auttaa kuluttajaa löytämään paikalliset elintarvikeyritykset eri puolilta Suomea sekä tarjoaa tietoa ja apua yrittäjille.

Hanketta rahoittaa Hämeen ELY-keskus.

Lisätietoja:
Päivi Töyli, projektipäällikkö, Brahea-keskus, Turun yliopisto, paivi.toyli@utu.fi, p. 040 189 1929

PDF-tiedostot: TiedoteAitoja makuja -viesti ja Äkta smak -meddelande

Aitoja-makuja-viesti            Akta-smak-meddelande

 

Itämeriprojekti etsii hyviä ideoita Itämeren puolesta

Ålandsbanken rahoittaa hyviä ideoita Itämeren puolesta ja lisää tietoutta Itämeren tilasta.

Tänä vuonna Ålandsbanken jakaa jopa 400 000 euroa erilaisille Itämereen keskittyville ympäristöhankkeille. Tukea voivat hakea kaikki yksityishenkilöistä organisaatioihin. Toiminta voi olla pienimuotoista tai jotain suurempaa ja voittajat valitaan yleisöäänestyksen ja asiantuntijatuomariston avulla. Hakuaika on käynnissä 30.9.2016 asti.

Kategoriat, joiden kautta rahoitusta on haettavissa, ovat:

  • projekti innovatiiviset kilogrammat: projekteja, joilla on selkeä mitattava vaikutus liittyen esim. fosfori- tai typpipäästöihin kiloissa/tonneissa lähellä vesistöjä/Itämerta, pienentävät haitallisten aineiden määrää tai vastaavaa. Projektien tulee sisältää innovatiivinen elementti (esim. tuote, menetelmä, ratkaisu, liikeidea tai teknologia, joka vaikuttaa lupaavalta tai toimii ja on uusi).
  • projekti, joka osallistaa: tavoitteena on asenteen tai käyttäytymisen muuttaminen, ympäristökasvatus, tiedottaminen, viestintä tai vastaava. Projektin odotettu vaikutus tulee käydä ilmi hakemuksesta, kuten millainen muutos käyttäytymisessä saadaan aikaiseksi ja paljonko ihmisiä tavoitetaan.
  • projekti paikallinen vesien suojelu: projekteja, joilla on selkeä paikallinen fokus ja jotka sisältävät konkreettisen vesiensuojelun elementin. Lisäansioksi lasketaan, jos se osallistaa erityyppisiä toimijoita alueella, kuten elinkeinoelämää, kouluja, yhdistyksiä, paikallisia viranomaisia, jne. muodostaen uusia yhteistyökuvioita.
  • tuomariston tehtävä: Itämeriprojektin tuomaristo julkistaa lapsille ja nuorille suunnatun tehtävän, jonka tarkoituksena on löytää innovatiivinen ”out-of-the-box” ratkaisu, joka saa ihmiset ryhtymään tuumasta toimeen. Se voi liittyä esim. ihmisten ruokailutottumusten muuttamiseen, ostoskäyttäytymiseen tai siihen, kuinka tiedosta ja osaamisesta edetään osallistumiseen ja toimintaan.

Lisätietoja em. kategorioista ja esimerkkejä palkituista projekteista sekä hakuohjeet www.balticseaproject.org
sekä Facebook-sivuilta ja Twitteristä.

 

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Kesäkuu 2016

#lähelläsua Instagram-kampanja 30.5.-26.6.
Kampanja aktivoi nuoria ottamaan kuvan lähiruoasta, lähiruoan nauttimisesta tai valmistamisesta ja jakamaan sen Instagram-palvelussa. Lue lisää

IndieFood kokoaa suomalaiset lähiruokakohteet yksiin kansiin
IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen esittelee noin 800 lähiruokakohdetta eri puolilta Suomea. Lue lisää

Osta tilalta! -päivää vietetään 10.9.
Osta tilalta! -päivänä 10.9. juhlistamme tuottajia ja kotimaista ruoantuotantoa ympäri Suomea. Ryhdy myyjäksi! Lue lisää

Opiskelijoiden ja yritysten yhteistyöllä sparrausta työelämätaitoihin ja näkyvyyttä yrityksille
Kokkiopiskelijat ideoivat yrittäjien kanssa näytöskeittiön annoksia ja av-alan opiskelijat valmensivat yrittäjiä mm. ruokakuvauksessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä. Lue lisää

My Stay esittelee suomalaista matkailutarjontaa
Visit Finlandin verkkosivuilla oleva My Stay -tuoteosio lanseerattiin maaliskuun alussa ja parin ensimmäisen kuukauden aikana kymmeniä tuhansia käyttäjiä on käynyt tutustumassa siellä olevaan matkailutarjontaan. www.visitfinland.com/mystay

Kylän Kattaus joustaa lähiruoan hankinnoissa
Millaisia tuotteita Jyväskylän kaupungin Kylän Kattaus hankkii paikallisilta tuottajilta, ja miten yhteistyö saadaan käytännössä toimimaan? Lue lisää

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

  • Tule mukaan Herkkujen Suomeen elokuussa! Lue lisää
  • Artesaaniruuan suomenmestaruudesta kilpaillaan lokakuussa Raaseporissa. Lue lisää
  • Maista luomu -ruokatapahtuma valloittaa Mikkelin 30.9.-2.10.2016. Lue lisää

Materiaaleja Aitojamakuja.fi -sivustolla

Uusin Aitoja makuja -lehti

Uudet ohjeet helpottavat pienimuotoista elintarvikkeiden valmistusta ja myyntiä
Elintarvikelainsäädäntö mahdollistaa monenlaista pienimuotoista myynti- ja jalostustoimintaa ilman suurta byrokratiaa. Lue lisää

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

Osta tilalta! -päivää vietetään 10.9.

Osta tilalta! -päivänä 10.9. juhlistamme tuottajia ja kotimaista ruoantuotantoa ympäri Suomea.

Kuluttajat voivat tulla ostoksille tiloille, tavata tuottajia, keskustella ja kysyä tuotannosta sekä tutustua tilan toimintaan. Tila voi mahdollisuuksiensa mukaan tarjota kävijöille tilaisuuden tutustua tilan eläimiin, koneisiin ja pihapiiriin.

Ryhdy myyjäksi!

Päivän voi järjestää tuottaja omalla tilallaan. Voi myös kutsua naapurin myymään esim. ylijäämäomenasatoa tai porkkanoita omaan pihapiiriin.

Osta tilalta! -päivän järjestäjän tulee rekisteröityä ja ilmoittaa tilansa / myyntipaikkansa ostatilalta.fi -sivuilla. Osallistuva tila vastaa kaikista järjestelyistä itse.

Tutustua asiaan ostatilalta.fi

 

IndieFood kokoaa suomalaiset lähiruokakohteet yksiin kansiin

IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen esittelee noin 800 lähiruokakohdetta eri puolilta Suomea

Ertimo_IndieFood_kansiMyllylahti-kustannusyhtiön IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen -tietokirjassa esitellään noin 800 lähiruokaan keskittynyttä kohdetta ympäri Suomen ja toimii mainiona oppaana niin matkaajalle kuin laadukkaita raaka-aineita kaipaavalle kotikokkaajallekin.

Maakunta- ja kuntakohtainen jaottelu auttaa löytämään parhaat pysähtymis- ja ruokapaikat sekä lähimmät suoramyyntitilat ja kiinnostavimmat myymälät. Tutuksi tulevat myös ruokapiiritoiminta, osuuskunnat ja REKO-piirit.

Laura Ertimo on ruuan alkuperästä ja ruokahuollosta kiinnostunut tietokirjailija, jonka vuonna 2011 julkaistu lähiruokakohdeopas oli ilmestymisvuotensa myydyimpien tietokirjojen joukossa. IndieFood-kohdevalikoiman luomisessa on ollut mukana Lähiruoan koordinaatiohanke ja sen asiantuntijaverkosto kaikista maakunnista.

”IndieFood taas käsittelee jokapäiväistä aihetta, jonka taustalla on isoja kysymyksiä ruuan alkuperästä ja ihmisten toimeentulosta. Kokoan tietoa kotimaisista pientuottajista, koska haluan itse tuntea ruokani alkuperän ja myös osoittaa, että läheltä löytyy – vaikka mitä!”

Tutustu tarkemmin kirjaan

Lisätietoja:
Lassi Junkkarinen / Kustantaja / Myllylahti Oy
puh. 050 497 7710, lassi[at]myllylahti.fi

Postin uusittu ruokakassijakelu

Postin palvelu tarjoaa väylän pientuottajille tuotteiden suoramyyntiin niin kuluttajille kuin ravintoloille.

Ruokakassijakelu on integroitu normaalin posti- ja pakettijakeluun ja se on käytössä niin taajamissa kuin haja-asutusalueellakin. Uutta palvelua jalkautetaan nyt viiden palvelupisteen alueella, joka kattaa eteläistä ja keskistä Suomea (ks. kartta pdf:stä), mutta toiminta laajenee aikaa myöten myös muille alueille.

Ostajan näkökulmasta ruokakassipalvelu mahdollistaa verkkokaupasta tai pientuottajalta suoraan ostettujen tuotteiden saamisen kotiovelle tai suoraan ravintolaan. Kylmää vaativat tuotteet kuljetetaan lämpöeristetyissä kuljetuslaatikoissa, joissa on mukana kylmägeelipakkauksia.

Pientuottaja, jos kiinnostuit asiasta, ota yhteyttä Postin Key Account Manager Andre Kullströmiin tai Kari Vilppulaan. Tarkemmat yhteystiedot löytyvät alla olevasta pdf:stä.

Aitoja_Makuja_ruokakassijakelu_20160608