#lähelläsua Instagram-kampanja

Sinä 13-19 -vuotias nuori! Osallistu #lähelläsua Instagram-kampanjaan 30.5.-26.6.2016

lahellasua_kampanjakuva

Tiedätkö, mitä on lähiruoka?

  • Tutustu #lähelläsua-kampanjapreziin
  • Ota kuva tai lyhytvideo lähiruoasta, lähiruoan nauttimisesta tai siitä, kun valmistat/olet valmistanut lähiruokaa perheesi, kavereidesi tai rakkaasi kanssa.
  • Tägää ottamasi kuva Instagramiin hashtageilla eli tunnisteilla #lähelläsua #aitojamakuja

Kampanjan kuviin voit tutustua täällä

Kampanjaan osallistuneiden kesken suoritetaan arvonta, jonka palkintona on kolme 4 hlö:n elämyslahjakorttia (Flowpark/Turku, Vesipuisto Serena/Espoo ja Linnanmäki/Helsinki). Kampanjan toteuttamisaika on 30.5.–26.6.2016.

Osallistu ja voita elämyksiä itsellesi ja kavereillesi!


#lähelläsua Instagram-kampanjaan osallistumisen säännöt

1. Kampanjan järjestäjä

Lähiruoan koordinaatiohanke
Turun yliopiston Brahea-keskus
Projektipäällikkö Päivi Töyli, paivi.toyli(at)utu.fi, 040 189 1929
Kehittämispäällikkö Heidi Valtari, heidi.valtari(at)utu.fi, 040 048 7160

2. Kampanjan toteuttamisaika

Kampanjan toteuttamisaika on 30.5.-26.6.2016.

3. Osallistumisoikeus

Kampanjaan voivat osallistua Suomessa asuvat 13-19 -vuotiaat henkilöt.

4. Osallistumisohjeet

Ota kuva tai lyhytvideo lähiruoasta, lähiruoan nauttimisesta tai siitä, kun valmistat/olet valmistanut lähiruokaa perheesi, kavereidesi tai rakkaasi kanssa. Tägää ottamasi kuva Instagramiin hashtageilla eli tunnisteilla

#lähelläsua #aitojamakuja

5. Kampanjaan osallistumisen edellytykset

  • Osallistuja vakuuttaa olevansa 13-19 -vuotias eli kuuluvansa kampanjan kohderyhmään.
  • Kuvan tai videon on oltava lakien ja hyvän tavan mukainen sekä käsitellä lähiruokateemaa kunnioittavalla tavalla (=vitsikuvat eivät kuulu kampanjaan). HUOM: Järjestäjä pidättää itsellään oikeuden kieltäytyä hyväksymästä sekä poistaa kampanjaan mielestään soveltumattomat tai arveluttavat julkaisut.
  • Kuvan tai videon on oltava osallistujan itsensä ottama, jolloin hän omistaa oikeudet kyseiseen kuvaan. Järjestäjä ei vastaa mahdollisista tekijänoikeusväärinkäytöksistä.
  • Jos kuvassa tai videossa näkyy muita ihmisiä, osallistuja vastaa siitä, että hänellä on näiden ihmisten suostumus materiaalin julkaisuun.
  • Osallistujan Instagram-profiilin tulee olla avoin, jotta hän voi osallistua kampanjaan.
  • Osallistuja antaa kampanjaan osallistumalla kampanjan järjestäjille oikeuden kuvansa tai videonsa käyttöön: Kampanjan ajan tunnisteilla #lähelläsua ja #aitojamakuja merkityt Instagram-julkaisut näkyvät Instagramin lisäksi osoitteessa aitojamakuja.fi/lahellasua.

6. Kampanjaan liittyvä arvonta ja palkinnot

Kampanjan järjestäjä arpoo kampanjaan osallistuneiden kesken kolme 4 hlö:n elämyslahjakorttia (Flowpark/Turku, Vesipuisto Serena/Espoo ja Linnanmäki/Helsinki). Arvonta suoritetaan maanantaina 27.6.2016 Melondian arvontakoneella (https://melondia.fi/)ja voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisella viestillä Instagram-profiilin kautta. Mikäli voittajaa ei tavoiteta yhden vuorokauden kuluessa, arvonta suoritetaan uudestaan.  Kampanja on tarkoitettu vähintään 13-vuotiaille, joten voittajien on varauduttava todistamaan ikänsä ennen palkinnon vastaanottamista.

Tietoa kampanjasta

#lähelläsua Instagram-kampanja tarjoaa nuorille tietoa lähiruoasta sosiaalisen median kautta sekä osallistaa nuoria jakamaan lähiruokaan liittyviä kuvia, kokemuksia ja fiiliksiä. Kampanja toteutetaan koulujen kesäloman alussa, ajalla 30.5.-26.6.2016. Infoa kampanjasta löytyy kampanjan www-sivulta, joka sijaitsee osoitteessa www.aitojamakuja.fi/lahellasua.

#lähelläsua Instagram-kampanja on osa valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen viestintää. Kampanja tukee koordinaatiohankkeen tavoitteita lisätä kiinnostusta lähiruokaa kohtaan, aktivoida ruokaan liittyvää keskustelua, tuoda esiin lähiruoan eri vaikutuksia ja merkityksiä sekä välittää tietoa lähiruoka-alan kehittämistyöstä.

Kampanja on suunnattu 13-19 -vuotiaille nuorille, jotka tulevina kuluttajina ja vaikuttavina kansalaisina ovat tärkeitä osto- ja kulutuspäättäjiä myös myöhemmin. Taloustutkimus Oy:n tutkimusten mukaan suomalaisen ruoan ostaminen koetaan hyvin vastuullisena tekona ja näin kokevat kasvavassa määrin myös monet nuoret.

Kampanjamateriaali pdf:nä

Lataa #lähelläsua kuva tästä

 

IndieFood kokoaa suomalaiset lähiruokakohteet yksiin kansiin

IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen esittelee noin 800 lähiruokakohdetta eri puolilta Suomea

Ertimo_IndieFood_kansiMyllylahti-kustannusyhtiön IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen -tietokirjassa esitellään noin 800 lähiruokaan keskittynyttä kohdetta ympäri Suomen ja toimii mainiona oppaana niin matkaajalle kuin laadukkaita raaka-aineita kaipaavalle kotikokkaajallekin.

Maakunta- ja kuntakohtainen jaottelu auttaa löytämään parhaat pysähtymis- ja ruokapaikat sekä lähimmät suoramyyntitilat ja kiinnostavimmat myymälät. Tutuksi tulevat myös ruokapiiritoiminta, osuuskunnat ja REKO-piirit.

Laura Ertimo on ruuan alkuperästä ja ruokahuollosta kiinnostunut tietokirjailija, jonka vuonna 2011 julkaistu lähiruokakohdeopas oli ilmestymisvuotensa myydyimpien tietokirjojen joukossa. IndieFood-kohdevalikoiman luomisessa on ollut mukana Lähiruoan koordinaatiohanke ja sen asiantuntijaverkosto kaikista maakunnista.

”IndieFood taas käsittelee jokapäiväistä aihetta, jonka taustalla on isoja kysymyksiä ruuan alkuperästä ja ihmisten toimeentulosta. Kokoan tietoa kotimaisista pientuottajista, koska haluan itse tuntea ruokani alkuperän ja myös osoittaa, että läheltä löytyy – vaikka mitä!”

Tutustu tarkemmin kirjaan

Lisätietoja:
Lassi Junkkarinen / Kustantaja / Myllylahti Oy
puh. 050 497 7710, lassi[at]myllylahti.fi

Maista luomu -ruokatapahtuma valloittaa Mikkelin 30.9.-2.10.2016

Tarjolla makuelämyksiä niin luomugaalaillallisen parissa kuin sadonkorjuu- ja katuruokatapahtumassa. Lisäksi Hyvää ihmiselle – 10 syytä valita luomu -seminaari ja muuta mukavaa ohjelmaa.

Mikkelissä järjestetään uusi kolmipäiväinen koko perheen Maista luomu -ruokatapahtuma 30.9.–2.10.2016. Tapahtuma käynnistyy perjantaina 30.9. uusimpia tutkimustuloksia esittelevällä Hyvää ihmiselle – 10 syytä valita luomu -seminaarilla Mikkelin yliopistokeskuksessa ja luomugaalaillallinen Tertin kartanossa. Lauantaina 1.10. on vuorossa luomusadonkorjuu- ja -katuruokatapahtuma klo 10–20 Kirkkopuistossa. Tarjolla on runsaasti syksyn satoa kotiin vietäväksi ja ravintolat tarjoavat luomukaturuokaa paikan päällä nautittavaksi. Maalaistunnelmaa tapahtumaan tarjoaa Tertin kartano, jossa tarjolla on tietoiskuja luomusta, työnäytöksiä sekä luomuinen buffet-lounas ja kahvila. Maksuton hop on hop off -bussi kuljettaa vierailijoita Kirkkopuiston ja Tertin kartanon välillä. Lauantai-iltana Kirkkopuistossa esiintyy Juvalta lähtöisin olevan Aija Puurtisen ja Esa Kuloniemen Honey B. & T-bones -bluesyhtye.

Sunnuntaina 1.10. vietetään sadon kiitosmessua Mikkelin Pitäjänkirkossa ja luomu ravintoloissa -päivää Mikkelin seudun ravintoloissa. Alueen ravintoloiden keittiömestarit suunnittelevat päivää varten menut, joissa he hyödyntävät mahdollisimman paljon paikallisia luomuraaka-aineita.

– Mikkeli on jo maailmallakin tunnustettu ruokamatkailukohde. Maista luomu tuo upean tapahtuman Mikkelin syksyyn ja vahvistaa entisestään Etelä-Savon mainetta luomuruokamaakuntana, sanoo matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

– Kesäasukkaillakin on maistuva syy palata Mikkeliin tapahtumaviikonloppuna, muistuttaa matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

Maista luomu -tapahtuma herättää henkiin Mikkelissä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa vuosien ajan järjestetyt Mikkelin Luomumessut uudella tavalla.

– Syksyn sadon lisäksi tarjolla on luomukaturuokaa ja tutkittua tietoa luomusta, Luomuinstituutin johtaja Pirjo Siiskonen kuvaa tapahtumaa.

– Haluamme tuoda luomuruoan kuluttajien saataville ja tarjota luomuruoan tuottajille sekä ravintoloille mahdollisuuden tuoda esille osaamistaan, valmistamaansa ruokaa ja aitoja makuja, muistuttaa Siiskonen.

Tapahtumassa on mukana myös Michelin-tähdellä palkitun Ravintola Olon omistaja, keittiömestari Pekka Terävä. Maista luomu -ruokatapahtumaan odotetaan 10 000 kävijää. Maista luomu -tapahtuman järjestävät Luomuinstituutti/Luomuinstituutin jalkauttaminen -hanke, Mikkelin matkailupalvelut/ Mikkelin kehitysyhtiö Miksei, Mikkelin kaupunki, Mikkelin kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys Mikke ry, Saimaan luomu ry, Tertin kartano ja Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta.

www.maistaluomu.fi

Lisätietoja tapahtumasta:
Pirjo Siiskonen, johtaja, Luomuinstituutti, 0440 752 755, pirjo.siiskonen@helsinki.fi
Maisa Häkkinen, matkailujohtaja, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, 044 794 2219, maisa.hakkinen@mikseimikkeli.fi
Matti Pylkkänen, Tertin kartanon isäntä, 0440 187 612, matti.pylkkanen@tertinkartano.fi

 

 

Opiskelijoiden ja yritysten yhteistyöllä sparrausta työelämätaitoihin ja näkyvyyttä yrityksille

Kokkiopiskelijat ideoivat yrittäjien kanssa näytöskeittiön annoksia ja av-alan opiskelijat valmensivat yrittäjiä mm. ruokakuvauksessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä.

Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuun kokki-, matkailu- ja audiovisuaalisen alan opiskelijat ja pohjoiskarjalaiset elintarvikealan yrittäjät osallistuivat yhdessä valtakunnallisille Lähiruoka- ja Luomu -messuille Helsingissä 6.-8.4.2016.

AhvonenJonna_streetfood

Opiskelijat ja yrittäjät suunnittelivat ja toteuttivat yhteistyönä Ruokatieto Yhdistys ry:n osastolla toimivan näytöskeittiön ohjelman. Ennen tapahtumaa opiskelijat tutustuivat projektiin osallistuvien yritysten toimintaan ja tuotteisiin. Yrityksistä mukana olivat Liperin Juurespakkaamo, Liperin Mylly, Nurmeksen Kala, Porokylän leipomo, Karjatila Karhinen ja Haukiniemen tila.

Kokkiopiskelijat ideoivat yhdessä yrittäjien kanssa näytöskeittiössä valmistettavia annoksia. Tarjolla oli mm. tuunattuja piirakoita, streetfoodia järvikalasta, tyrnitornia ja herkkuja luomunaudanlihasta.

Av-alan opiskelijat tuottivat osastolta av-materiaalia ja valmensivat ennen messuja kokkiopiskelijoita ja yrittäjiä ruokakuvauksessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä markkinoinnissa.

– Opiskelijoiden palautteen mukaan yhteistyö tarjosi loistavan mahdollisuuden soveltaa opittua käytäntöön ja verkostoitua tulevaisuutta ja työelämää varten. Mukana olevat yritykset saivat valtakunnallista näkyvyyttä tuotteilleen ja sparrausta opiskelijoilta sosiaalisen median hyödyntämisessä markkinoinnissa. Opiskelijamme saivat myös erityiskiitokset positiivisesta ja reippaasta asenteestaan – he edustivat esimerkillisesti alaansa ja Pohjois-Karjalaa, tiivistää hankeasiantuntija Hanne Husso päivien antia.

MartiskainenIina_näytöskeittiö

– Rohkaisen yrittäjiä yhteistyöhön oppilaitosten kanssa. Toisen asteen oppilaitoksissa tehdään tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa mm. työssäoppimisen kautta, mutta mahdollisuuksia on kuitenkin tarjolla laajemminkin. Erityisesti nuorten sosiaalisen median osaamisen soisi jalkautuvan yrityksiin. Yhteistyö tarjoaa mahdollisuuden esitellä yrityksesi toimintaa ja osaamistoiveita työntekijöille, vaikuttaa alan koulutuksen kehittämiseen ja suunnitteluun. Vähäisin hyöty ei ole suinkaan se, että yhteistyö tulevaisuuden työntekijöiden – ja asiakkaiden – kanssa avaa myös ikkunan nuorten odotuksiin ja ajatusmaailmaan,

Tämän yhteistyömahdollisuuden tarjosi Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä toteutettavalla Work Smart – Älykkäästi töihin -hanke. Sparraamme tulevaisuuden työntekijöitä yhteistyössä Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa. Edistämme opiskelijoidemme työelämäverkostojen syntymistä, kokoamme ja kehitämme hyviä käytänteitä opiskelijoiden uraohjaukseen ja elinkeinoelämän rekrytointikäytänteisiin liittyen. Erittäin hyödylliseksi ovat osoittautuneet Work Smart – työpajat ja yritysprojektit, joissa opiskelijat ja työelämä kohtaavat.

Lisätietoja:
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä
Suunnittelu- ja viestintäpalvelut/ Work Smart-hanke
Hankeasiantuntija Hanne Husso,
hanne.husso@pkky.fi,  050 463 7173

My Stay esittelee suomalaista matkailutarjontaa

Ruoka-alan yrittäjä, onko ruokamatkailulla merkittävä rooli toiminnassasi?

Visit Finlandin verkkosivuilla oleva My Stay -tuoteosio lanseerattiin maaliskuun alussa ja parin ensimmäisen kuukauden aikana kymmeniä tuhansia käyttäjiä on käynyt tutustumassa siellä olevaan matkailutarjontaan. Visit Finlandin markkinointitoimenpiteet ohjaavat tulevaisuudessa yhä enemmän liikennettä My Stay-sivulle, joten odotettavissa on käyttäjämäärien tasaista kasvua.

Sivuille kaivataan uusia tuotteita, jotka täyttävät Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit sekä My Stay tuotekriteerit, jotka löytyvät myös tietojen syöttösivulta: www.visitfinland.com/your-stay-travel-products/login Yksi peruskriteereistä on englanninkielinen kotisivu, koska kyseessä on kansainvälinen markkinointi ja tuotekortista tehdään suora linkki yrityksen kotisivulle.

Toimi nopeasti, sillä aikaa tuotteiden syöttämiseen on 20.05.2016 saakka. Tutustu tarkemmin asiaan Visit Finlandin sivuilla

My Stay -tuoteosio

 

Tule mukaan Herkkujen Suomeen elokuussa!

Oletko lähi- tai luomuruoan tuottaja, tai valmistatko streetfoodia paikallisista lähituotteista? Nyt on aika ilmoittautua näytteilleasettajaksi uudistuneeseen Herkkujen Suomeen.

Herkkujen Suomi järjestetään jo kuudetta kertaa yhteistyössä kotimaisia oluita juhlistavan Syystober-tapahtuman  kanssa Helsingin Rautatientorilla 18.-20.8.2016. Viime vuonna tapahtumassa vieraili 50 000 hyvän ruoan ystävää.

Lähde myymään ja markkinoimaan oikeassa seurassa

HerkkujenSuomi2015Tapahtuman tavoitteena on tarjota pienille ja keskisuurille elintarvikealan yrityksille mahdollisuus tuotteiden ja ruoka-annosten myyntiin. Mukaan ovat tervetulleita suomalaisten laadukkaiden raaka-aineiden parissa työtä tekevät yritykset ja yhteisöt. Tapahtumaan voi tulla myymään, maistattamaan ja esittelemään vaikkapa lähellä tuotettuja suomalaisia herkkuja, kiinnostavia uutuuksia, trendikästä luomua tai suomalaisia perinneruokia. Tapahtumaan on kuluttajilla vapaa pääsy.

Tapahtuman kävijäkyselyn mukaan kolme neljästä tapahtuman osallistujasta on suunnitellut jo etukäteen tulevansa paikalle varta vasten ostoksia tekemään. Viime vuoden yrittäjäkyselyyn vastanneista 74 prosenttia koki tapahtuman joko erittäin hyväksi tai hyväksi verrattaessa muihin ruokatapahtumiin. Vastanneista 68 prosenttia ilmoitti saaneensa tapahtumaan osallistuneilta sisäänostajilta joko huomattavaa tai alustavaa mielenkiintoa. Yrittäjät saivat tapahtuman kautta tuotteistaan myös suoraa palautetta kuluttajilta. Katso täältä viime vuoden yritykset ja yhteisöt.

Ohjelmalavalla on monipuolista ohjelmaa kaikkina päivinä ja perjantaina järjestetään myös ammattilaistapahtuma kaupan, ravintoloiden, tukkujen ja julkisten ruokapalveluiden sisäänostajille. Ammattitapahtuma on ainutlaatuinen tilaisuus verkottua sisäänostajien kanssa.

Tutustu tarkemmin: Herkkujen_Suomi_markkinointikirje_2016
Tapahtuman ilmoittautumislomake hintatietoineen ja aluekartta

www.herkkujensuomi.fi

Ilmoittautumiset ja lisätietoja:
Kimmo Härkönen, puh. 040 524 4363
kimmo.harkonen@jarjestys.fi

Tunnelmia ja kuvia viime vuoden tapahtumasta:

 

Reko, suoramyynnin menestyksekäs konsepti

REKOsta, (Rejäl konsumtion / Reilu kuluttaminen), on tullut lyhyessä ajassa suosittu tapa saada yhteen tuottajia ja kuluttajia Suomessa, ja samanaikaisesti se on luonut paikallisesti tuotetulle ruoalle verkosto- ja logistiikkasysteemin. Menestys pohjautuu yksinkertaisuuteen, osaltaan hallinnollisesti ja osaltaan käytännön tasolla. Ruotsin hallituksen elinkeinoministeriön blogissa Thomas Snellman kertoo, miten toiminta on lähtenyt käyntiin ja mitä tällä hetkellä REKO-toiminnalle kuuluu.

http://www.naringsbloggen.se/livsmedel/2016/04/22/reko-ett-framgangsrikt-koncept-for-direkthandel/

 

Kysely kunnallisista elintarvikehankinnoista

Kunnan virkamies tai luottamushenkilö, kerro millainen on luomun rooli ja tulevaisuuden näkymät omassa kunnassasi.

Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti toteuttaa Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa ja Luomuinstituutin osarahoittamaa kehittämishanketta, jonka tavoitteena on selvittää luomun aluetaloudelliset vaikutukset sekä edistää luomun tuotannon ja kysynnän parempaa kohtaamista. Kyselyllä pyritään selvittämään luomun nykyistä roolia ja tulevaisuuden näkymiä julkisella sektorilla.

Kysely lähetetään kevään 2016 aikana Suomen kaikkiin kuntiin niin virkamiehille kuin luottamushenkilöillekin. Etukäteen emme saaneet selville kaikkien asianosaisten yhteystietoja, joten voit jakaa kyselyä eteenpäin omassa kunnassasi, että tavoittaisimme varmasti kaikki tahot. Selvityksen tulokset raportoidaan maakuntatasoisina. Kuntakohtaisia tai henkilötasolle meneviä tuloksia ja tietoja ei raportoida missään vaiheessa. Antamanne tiedot pidetään luottamuksellisina.

Vastauksenne on tärkeä osa selvitystä ja vaikuttaa merkittävästi työmme onnistumiseen. Vuonna 2015 toteutimme tässä hankkeessa kyselyn myös luomutuottajille ja saimme yhteensä jopa 840 vastausta. Tämän käsillä olevan päättäjäkyselyn tulokset julkaistaan yhdessä tuottajakyselyn tulosten kanssa syksyllä 2016. Lähetämme kaikille kyselyyn vastanneille ja yhteystietonsa jättäneille pdf-muotoisen loppuraportin. Toivomme, että löydätte aikaa kyselyyn vastaamiseen (15.5. mennessä). Lisätietoja saa alla olevalta henkilöltä.

Kyselylomake suomeksi https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/69537/lomake.html ja ruotsiksi https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/70035/lomake.html

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Leena Viitaharju,
Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti
leena.viitaharju@helsinki.fi
050 4151164

Jaa tietosi vanhojen tunnettujen luonnonkasvien käyttöhistoriasta

Haaste kaikille luonnontuote- ja sen lähialojen toimijoille.

Haastamme sinut mukaan edistämään luonnonkasvien käyttömahdollisuuksia. Tavoitteenamme on koota riittävästi näyttöä käyttöhistoriasta NOT NF -statuksen saamiseksi mahdollisimman monelle villivihannekselle ja -yrtille, joita yritykset tuotteissaan hyödyntävät.  Tule mukaan, jos Sinulla on tietoa 1990-luvulla tai jo aiemminkin toimineista yrityksistä tai markkinoilla olleista elintarviketuotteista. Lapin ammattikorkeakoulussa toteutetaan keväällä 2016 maa- ja metsätalousministeriön toimeksiannosta luonnontuotealan uuselintarvikkeisiin liittyvää selvitystä sekä koulutusta. Löydät lisätietoja osoitteesta www.lapinamk.fi/luonnontuotteet-ja-uuselintarvikkeet.

Eviran listalla olevat luonnonkasvit on miltei kaikki hyväksytty yrttitee-, annoskoriste- ja maustekäyttöön, mutta yleiseen elintarvikekäyttöön hyväksyttyjen kasvien määrä on huomattavasti pienempi. Tilannetta voidaan parantaa – ja villiyrttien käytön jatkuvuutta Suomessa taata – kokoamalla riittävä näyttö kasvien käyttöhistoriasta. Kasvinosakohtaisen käyttöhistoriakoonnin perusteella Eviran on mahdollista laajentaa käyttöhyväksyntä yleiseen elintarvikekäyttöön (NOT NF -status). Kasvi- ja kasvinosakohtaista dokumentaatiota tarvitaan nimenomaan sen tyyppisestä käytöstä, mihin kasvia halutaan käyttää.

Uuselintarvikeasetuksesta ja -statuksesta ja käyttöhistorian kokoamisesta tarkempia tietoja: Luonnonkasvien käyttöhistorian koonti

Lisätietoja:
Johanna Kinnunen ja Seija Niemi
Lapin ammattikorkeakoulu Oy
puh. 040 1813296
www.lapinamk.fi/luonnontuotteet-ja-uuselintarvikkeet

Uudet ohjeet helpottavat pienimuotoista elintarvikkeiden valmistusta ja myyntiä

Elintarvikelainsäädäntö mahdollistaa monenlaista pienimuotoista myynti- ja jalostustoimintaa ilman suurta byrokratiaa. Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamassa Pienimuotoinen ja vähäriskinen elintarvikkeiden valmistus ja myynti -oppaassa selkeytetään elintarvikelain soveltamista sekä kerrotaan helpotuksista elintarvikealan yritystoiminnan alkuun pääsemiseksi. Helpotuksista huolimatta elintarviketurvallisuudesta ja toimijan vastuusta ei tingitä.

Yhdessä alan toimijoiden kanssa tehtyjen linjausten mukaan alkutuotannon yhteydessä tapahtuvaa vähäriskistä ja pienimuotoista elintarvikkeiden käsittelyä voidaan jatkossa tehdä ilman elintarvikehuoneistoilmoitusta. Vähäriskiset tuotteet ovat sellaisia elintarvikkeita, jotka säilyvät huoneenlämmössä kuten esimerkiksi leivonnaiset. Oppaassa on esimerkkejä sekä vähäriskisistä tuotteista että siitä, miten ns. korkeamman riskin tuotteiden kanssa tulisi menetellä. Pienimuotoiseksi toiminnaksi on rajattu 10 000 euron vuosimyynti. Toiminnan verotuksen osalta noudatetaan verottajan ohjeita.

Oppaan mukaan esimerkiksi marjatila voi perustaa sesongin ajaksi kahvilan ilman elintarvikehuoneistoilmoitusta. Samoin tilapuodin perustaminen tulee vaivattomammaksi, kun maatilayrittäjä voi omien tuotteiden lisäksi myydä myös muiden tilojen alkutuotannon tuotteita (pl. raakamaito, kananmunat) ilman elintarvikehuoneistoilmoitusta. Yksityishenkilöitä koskevat samat helpotukset kuin muitakin alan toimijoita. Esimerkkitapauksia on koottu osoitteeseen www.aitojamakuja.fi/suoramyynti. Esimerkit helpottavat pienimuotoisen ja vähän riskejä sisältävän toiminnan ilmoitusvelvollisuusrajauksia myös käytännön valvontatyössä.

Nyt julkaistu opas täydentää lähiruuan suoramyynnin, elintarvikkeiden valmistuksen ja myynnin sekä vähittäismyyntitoiminnan opassarjaa. Ohjeilla toteutetaan hallituksen norminpurun kärkihanketta. Opasta oli laatimassa maa- ja metsätalousministeriö, Evira, MTK ry, SLC r.f., Maa- ja kotitalousnaiset sekä Turun yliopiston Brahea-keskus.

Lisätietoa:
eläinlääkintöneuvos Marjatta Rahkio, maa- ja metsätalousministeriö, p. 0295 162 102, etunimi.sukunimi@mmm.fi
projektipäällikkö Johanna Mattila, Turun yliopiston Brahea-keskus, p. 040 565 8121, etunimi.sukunimi@utu.fi