Aitojamakuja.fi uutiskirje

Toukokuu 2017

Löydä juuresi, antaudu avokukolle
Mitä jos puhuisimme ruokakulttuuristamme samalla intohimolla kuin italialaiset? Entä jos esittelisimme maakuntiemme herkkuja yhtä ylpeinä kuin ranskalaiset omiaan? Lue lisää

Tuotteita suoraan tilalta kuluttajille Osta tilalta! päivänä 16.9.2017
Osta tilalta! -päivänä tarjotaan kuluttajille mahdollisuus ostaa raaka-aineita suoraan tuottajilta sekä kokea elämyksiä ja tutustua maatiloihin ja ruoantuotantoon. Lue lisää

Herkkujen Suomi tänä vuonna 3.-5.8.2017
Ilmoittaudu näytteilleasettajaksi nyt! Lue lisää

Maaseutu lähellä on teemana tämän vuoden maaseutututkijatapaamisessa
Nyt on avattu kahdeksan työryhmää, joihin voi lähettää abstrakteja 12.6. mennessä. Lue lisää

Lähiruoka-alan yrittäjät luottavat tulevaisuuteen: kilpailuetua haetaan tuotteiden erilaisuudella

Viime vuodet eivät ole olleet taloudellisesti helppoja lähiruokayrityksille, kertoo Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuore kyselytutkimus. Yrittäjät näkevät kuitenkin valoa tulevaisuudessa. Lisäinvestointeja suunnitellaan erityisesti Pohjois-Suomessa Lue lisää

Uutta materiaalia ja webinaareja yrittäjille

  • REKO-toiminta elintarvikelainsäädännön näkökulmasta-webinaari 9.6. (ks. tapahtumakalenteri)
  • Ruoan toimitusketjun välisen tiedonkulun, logistiikan ja yhteistyön tehostamiseen liittyvät digitaaliset palvelut. Katso esitykset
  • Infoa yritysryhmähankkeista-webinaarit: Rahoitusmahdollisuudet ja Yritysryhmähankkeiden esittelyt. Katso esitykset
  • Mikä lähiruoassa koukuttaa? Katso esitys

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

Löydä juuresi, antaudu avokukolle

Mitä jos puhuisimme ruokakulttuuristamme samalla intohimolla kuin italialaiset? Entä jos esittelisimme maakuntiemme herkkuja yhtä ylpeinä kuin ranskalaiset omiaan?

Modernia maakuntaruokaa -kirja on ylistys suomalaiselle ruokakulttuurille. Sen 95 ruokaohjetta on laadittu perinnereseptejä kunnioittaen, mutta rohkeasti uudistaen. Jokainen maakunta saa oman menukokonaisuutensa, joissa hyödynnetään seudulle ominaisia ruokia ja raaka-aineita. Upeista kuvista välittyvät maakuntien tunnelmat ja vuoden kiertokulku. Kattauksissa kunnioitetaan vanhojen pitopöytien eleetöntä estetiikkaa ja tuodaan samalla esiin suomalaisen käsityötaidon aarteita.

Idean isä on Satokausikalenterin perustajana tunnettu Samuli Karjula. Toteutuksesta vastaavat ruoka-alan ammattilainen Juuli Hakkarainen ja valokuvaaja Kaisu Jouppi. Kirjassa hyödynnetään myös Marttojen tietotaitoa. Kirja on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa.

Maakuntaruoista on lupa olla ylpeä. Riemuitkaamme rikkaasta ruokaperinteestämme, upeista satokauden raaka-aineista ja yhdessä syömisen nautinnosta!

  • Julkaisuajankohta: toukokuu 2017
  • Kustantaja: Satokausikalenteri/Sesonkia Oy
  • Sivumäärä: 298
  • Hinta: 34,95 e
  • Kirjan voi ostaa osoitteesta: satokausikalenteri.fi

Lisätietoa ja inspiraatiota: maakuntaruoka.fi – @maakuntaruoka

Lisätiedot: Juuli Hakkarainen 040 564 6847, juuli.hakkarainen@gmail.com

Myy tuotteita suoraan tilalta kuluttajille Osta tilalta! päivänä 16.9.2017

Osta tilalta! -päivänä tarjotaan kuluttajille mahdollisuus ostaa raaka-aineita suoraan tuottajilta sekä kokea elämyksiä ja tutustua maatiloihin ja ruoantuotantoon. Voit lähteä mukaan teemapäivään, vaikka et yleensä myisikään tuotteita suoraan tilalta. Osta tilalta! -tempaus on oiva tilaisuus testata markkinoita ja kuulla suoraa palautetta kuluttajilta.

Viime syksynä järjestetty ensimmäinen valtakunnallinen Osta tilalta! -päivä saavutti suuren suosion sekä kuluttajien että tuottajien keskuudessa. Teemapäivään osallistui yhteensä 179 tilaa ja niissä kävi tuhansia vierailijoita. Kuluttajat kiittelivät sitä, että pääsivät näkemään, millaista maatiloilla on ja missä eläimet kasvavat sekä saivat tilaisuuden ostaa tuoreita tuotteita suoraan tuottajalta.

Viime syksyn Osta tilalta! -päivään osallistuneilta tuottajilta kerätyn palautteen mukaan he olivat erittäin tyytyväisiä päivän antiin. Palautteissa todettiin, että vaikka päivän järjestäminen vaatikin valmisteluja, se oli vaivan arvoista. Teemapäivä oli houkutellut vieraita kauempaakin tutustumaan tuotteisiin ja ihmettelemään maatilan elämää. Osa totesi, että päivä oli ylittänyt kaikki odotukset ja että he odottivat jo innolla uutta Osta tilalta! -päivää. Päivä tarjoaakin tuottajille mahdollisuuden tutustua asiakkaisiin, kuunnella heidän toiveitaan ja mielipiteitään sekä keskustella ruoan tuotannosta ja alkuperästä.

Tänä vuonna Osta tilalta! -päivää vietetään 16.9.2017. Tuottaja voi järjestää tapahtuman omalla tilallaan tai kotipuutarhuri voi myydä esimerkiksi oman puutarhan porkkanoita tai omenoita omassa pihapiirissään.

Päivän järjestäjäksi ilmoittaudutaan https://ostatilalta.fi -sivuilla. Nettisivulla voi esitellä tilaa ja kertoa tuotteista. Kuluttajan näkökulmasta nettisivuilta on helppo katsoa, mitä on tarjolla eri puolilla Suomea kyseisenä päivänä ja suunnitella sen pohjalta sadonkorjuun rengasmatkan.

Makumatka maalle samaan aikaan

Osana Osta tilalta! päivää vietetään herkuttelun ja avoimien ovien juhlaa myös maaseutumatkailuyritysten Makumatka maalle -kohteissa. Makumatka maalle järjestettiin vuosina 2015 ja 2016 erillisenä teemapäivänä ja tapahtumana.  Laajemman näkyvyyden ja maaseutuyritysten monipuolisemman tarjonnan kannalta on hienoa, että tapahtuma on saatu tänä vuonna Osta tilalta! -päivän kanssa samaan ajankohtaan.

Makumatka maalle -kohteissa maaseutumatkailuyritykset kokoavat herkulliset kattaukset syksyn sadosta ja kotimaisista, lähellä tuotetuista raaka-aineista. Lisäksi tarjolla on erilaisia elämyksiä aktiviteettien, opastettujen ohjelmien ja retkien, ruuanlaiton tai avoimien ovien merkeissä. Monissa maaseutumatkailuyrityksissä on myös mahdollisuus ostaa elintarvikkeita mukaan.

 

Osta tilalta! -päivän järjestelyissä ovat mukana Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 ja Maaseutuverkosto, Turun yliopiston Brahea-keskuksen Lähiruoan koordinaatiohanke, Aitojamakuja.fi, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, Maa- ja kotitalousnaiset, Martat, Marthaförbundet, Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, Lomalaidun ry ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry.

https://ostatilalta.fi

 

Elintarvikealan digipalvelut ja toimitusketjut päivän materiaalit

Ruoan toimitusketjun välisen tiedonkulun, logistiikan ja yhteistyön tehostamiseen liittyviä digitaalisia palveluita esiteltiin Helsingin Messukeskuksessa 7.4.2017.

Digitalisaatio mahdollistaa ja haastaa elintarvikealan toimijoita ottamaan käyttöön uusia tai aiemmasta poikkeavia toimintatapoja ja työvälineitä. Ruokaketjun tiedonkulku on vahvasti sidoksissa erilaisiin sähköisiin järjestelmiin. Tuotteiden jäljitettävyys alkuperän ja toimitusketjun osalta kiinnostaa kaikkia ketjun toimijoita, myös kuluttajia.

Iltapäivän esitykset:

Tilaisuuden järjestävät valtakunnallinen Lähiruoan koordinaatiohanke, Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke ja maa- ja metsätalousministeriö.

Herkkujen Suomi tänä vuonna 3.-5.8.2017

Ilmoittaudu näytteilleasettajaksi nyt!

Perinteinen ja suuren suosion saavuttanut lähiruokatapahtuma Herkkujen Suomi on osa virallista Suomi 100 -ohjelmaa. Herkkujen Suomi & Syystober järjestetään Helsingin Rautatientorilla torstaista lauantaihin 3.–5.8.2017.

Monipuolinen tapahtuma

Tarjoamme pienille ja keskisuurille elintarvikealan yrityksille mahdollisuuden tuotteiden ja ruoka-annosten myyntiin. Näytteilleasettajiksi ovat tervetulleita myös suomalaisten laadukkaiden raaka-aineiden parissa työskentelevät yritykset ja yhteisöt. Tapahtumaan voi tulla myymään, maistattamaan ja esittelemään vaikkapa lähellä tuotettuja suomalaisia herkkuja, kiinnostavia uutuuksia, trendikästä luomua tai suomalaisia perinneherkkuja. Syystoberissa ruokateemana on laadukas suomalainen streetfood ja kotimaiset panimotuotteet. Ohjelmalavalla on tuttuun tapaan runsas ohjelmatarjonta.

Herkkujen Suomen aukioloajat:
torstaina 3.8.2017 klo 16.00 –20.00
perjantaina 4.8.2017 klo 10.00–20.00
lauantaina 5.8.2017 klo 10.00–19.00.
Syystober on avoinna päivittäin klo 01.00 saakka.

Lisätietoja näytteilleasettajille (pdf)

Maaseutu lähellä on teemana tämän vuoden maaseutututkijatapaamisessa

Nyt on avattu kahdeksan työryhmää, joihin voi lähettää abstrakteja 12.6. mennessä.

Kun puhutaan maaseudusta ja sen erityisyydestä, puhutaan usein asioista, jotka liittyvät ihmisiä ja ympäristöä lähellä tapahtuviin ilmiöihin, paikkoihin ja paikallisuuteen. Maaseudulla asuvilla ihmisillä on voimakas paikallinen identiteetti ja asuinpaikkoihin kiinnytään ja kiinnitytään, mikä näkyy myös sitoutumisena yhteisölliseen kehittämistoimintaan. Kasvava kiinnostus lähiruokaa kohtaan kertoo ihmisten halusta tietä, mistä heidän ruokansa tulee ja miten se tuotetaan. Lähiruoka mahdollistaa vuorovaikutuksen, olipa se sitten konkreettista kasvokkain kohtaamista tai sosiaalisen median avulla käytävää keskustelua. Tämä lisää luottamusta ja yhteisöllisyyttä asiakkaiden ja yrittäjien välillä.

Järjestyksessään 25. maaseutututkijatapaaminen kokoontuu teemalla Maaseutu lähellä Pohjois-Savon Leppävirralle, Kylpylä-Hotelli Vesileppikseen to 31.8.2017. Tapaaminen alkaa klo 10 ja päättyy noin klo 17. Pääpuhujana toimii Lotta Heikkilä Luonnonvarakeskuksesta. Illalla on mahdollisuus osallistua omakustanteisesti yhteiselle illalliselle. Tilaisuus sopii kaikille maaseudusta kiinnostuneille tutkijoille, kehittäjille ja alan muille toimijoille, ja se on maksuton.

Iltapäivällä kokoontuvien työryhmien otsikot ovat

  1. Leaderin lisäarvo – mitä, miten, kenelle ja kuinka paljon?
  2. Kiertotalouden yhteistyömallit – vaikutukset ja potentiaali
  3. Digitalisaatio ja toimijuus
  4. Ihmisiä läheltä ja kaukaa – Maahanmuuttajat maaseudulla
  5. Onko viljelijä tekijä vai sivustakatsoja maaseudulla?
  6. Sosiaalinen pääoma ja kestävyys pienten maaseutuyritysten menestystekijöinä
  7. Kotiseutu läheltä ja kaukaa
  8. Paikkaperustainen hyvinvointi maaseudulla

Jos haluat pitää esityksen työryhmässä, lähetä kuvaus esityksen sisällöstä työryhmän koordinaattoreille 12.6. mennessä. Tarkemmat ohjeet ja työryhmien koordinaattoreiden yhteystiedot löytyvät työryhmäkuvauksen yhteydestä www.mua.fi/maaseutututkijatapaaminen-2017

Ilmoittautuminen maaseutututkijatapaamiseen avataan toukokuussa www.mua.fi sivuilla. Tapaamisessa palkitaan perinteikkäästi vuoden maaseutuaiheinen pro gradu -tutkielma. Gradukisasta tiedotetaan tarkemmin kevään aikana.

Maaseutututkijatapaamisen järjestää Maaseudun uusi aika -yhdistys yhteistyössä valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen ja Pohjois-Savon Kylät ry:n kanssa.

Lataa ohjelma ja työryhmäkutsu pdf:nä klikkaamalla kuvaa

  

Lähiruoka-alan yrittäjät luottavat tulevaisuuteen: kilpailuetua haetaan tuotteiden erilaisuudella

Viime vuodet eivät ole olleet taloudellisesti helppoja lähiruokayrityksille, kertoo Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuore kyselytutkimus. Yrittäjät näkevät kuitenkin valoa tulevaisuudessa. Lisäinvestointeja suunnitellaan erityisesti Pohjois-Suomessa.

Luken LähiKanna-kyselytutkimuksen mukaan lähiruokayritysten kannattavuuskehitys näyttää noudattavan maatalouden yleistä kannattavuuskehitystä. Tilinpäätösanalyysi ja yrittäjäkysely paljastivat, että yrittäjät kokivat yritystensä kannattavuuden heikentyneen aikavälillä 2011–2015 ja olevan tällä hetkellä tyydyttävä.

– Yritykset näkivät lähitulevaisuuden taloudellisen tilansa kehittyvän kuitenkin parempaan suuntaan ja kannattavuuden odotetaan nousevan, kertoo tutkimusta vetänyt johtava tutkija Pasi Rikkonen Lukesta.

Alueellisia eroja kuitenkin on. Huonoin taloudellinen tilanne oli yrittäjien arvioiden mukaan Etelä-Suomessa ja paras taloudellinen tilanne Pohjois-Suomessa toimivilla yrityksillä.

– Tähän on yhtenä syynä Pohjois-Suomen vilkastunut turismi, joka tuo lisämahdollisuuksia myyntiin. Myös kilpailutilanne lähiruoka-alalla on todennäköisesti kovempaa Etelä-Suomessa, arvioi Rikkonen.

Myös investointisuunnitelmia on eniten Pohjois-Suomessa. Suunnitellut investoinnit painottuivat oman tuotantoympäristön uudistamiseen, kuten tuotantokoneisiin, laitteisiin ja kalusteisiin sekä tuotanto-, pakkaus- ja työtiloihin. Investointeja suunniteltiin myös markkinointiin, varastoihin, asiakastiloihin, logistiikkaan ja esimerkiksi lisäpellon hankintaan.

Suoramyynti houkuttaa – verkkokauppa ei

Tutkimuksessa selvisi, että suoramyynti omalta tilalta tai omasta myymälästä sekä vähittäiskauppa ovat tällä hetkellä lähiruokayritysten pääasiallisia jakelukanavia. Vastaajista yli kolmannes ilmoitti suoramyynnin olevan yli puolet yrityksen kokonaismyynnistä. Suoramyyntiä haluavat kokeilla myös yritykset, jotka eivät sitä vielä tee. Tuotteiden myynti ravintoloille ja matkailuyrityksille sekä keskusliikkeille ja vähittäiskaupalle kiinnosti myös.

– Hieman yllättäen verkkokaupat koettiin kaikista kannattamattomimpina jakelukanavina ja niitä käytettiin myös vähiten tuotteiden myymiseen, Pasi Rikkonen kertoo.

Hintaseurannan avulla selvitettiin, olisiko suoramyynnissä selkeä hintalisä, joka houkuttelisi yrittäjiä suoramyyntitoimintaan muiden jakelukanavien sijasta. – Tällaista johtopäätöstä ei suoraan tuloksista voi vetää, vahvistaa Rikkonen.

– Useimmiten lähiruokavalikoimissa on erityistuotteita, jossa hintalisä muotoutuu räätälöidystä tekemisestä ja todennäköisesti korkeamman kustannuksen käsityöstä, lisää tutkija Kirsi Korhonen Lukesta.

Yrittäjät kokivat tärkeimmiksi kilpailueduikseen laadukkaat tuotteet ja yrityksen sijainnin. Sisäisinä vahvuuksina nousi esiin erityisesti yrittäjän ammattitaito ja motivaatio. Myös yrityksen erilaisuus ja tuotteiden erikoisuus koettiin vahvana kilpailuetuna.

– Lähiruokayritykset ovat usein kooltaan pieniä mikroyrityksiä, joilla ei ole mahdollisuutta saavuttaa suurtuotannon etuja. Tällöin kilpailuetua on luonnollista hakea differoimalla eli erilaistamalla omaa tuotetta tai palvelukokonaisuutta, Korhonen kertoo.

Pieni koko nähtiin niin etuna kuin haittanakin yrityksen kehittämisessä. Pienen yrityskoon vahvuutena pidettiin joustavuutta ja nopeaa reaktiokykyä. Heikkouksia ovat tuotannon pieni volyymi ja resurssien puute.

Kasvuhalukkuus noudatti aiempien tutkimusten linjaa. Vain joka kymmenes yrittäjä ilmoitti olevansa kasvuhakuinen. Vaikka ajan ja työvoiman puute listattiin selkeäksi kehittämisen esteeksi, kynnys palkata uutta työvoimaa on suuri. Tämä korostuu erityisesti kireän taloustilanteen aikana.

Lisätietoja: Johtava tutkija Pasi Rikkonen, Luke, puh. 029 532 6480, pasi.rikkonen@luke.fi, tutkija Kirsi Korhonen, Luke, puh. 029 532 6700, kirsi.korhonen@luke.fi

Tiedote pdf:nä

Onko lähiruokayrittäminen kannattavaa? – yrittäjien kokemuksia jakelukanavista -raportti: www.luke.fi/julkaisut-arkisto. Julkaisun osoite 10.4. alkaen: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-394-9

 

Pasi Rikkonen, johtava tutkija, Lukesta kertoo yrittäjäkyselyn tuloksista liittyen lähiruoka-alan kannattavuuteen, investointi- ja kehittämissuunnitelmiin sekä kilpailukykytekijöihin webinaarissa ma 29.5.2017 klo 14.30.

Ilmoittaudu webinaariin: http://ty.fi/lahikanna-webinaari! Voit lähettää lomakkeen kautta myös etukäteiskysymyksiä.

 

Elintarvikealan digipalvelut ja toimitusketjut MiniHackathon Helsingissä

Tule tutustumaan erilaisiin tiedonvälitys- ja logistiikkapalveluihin!

Digitalisaatio mahdollistaa ja haastaa elintarvikealan toimijoita ottamaan käyttöön uusia tai aiemmasta poikkeavia toimintatapoja ja viestinnän välineitä. Ruokaketjun toimijoiden välinen tiedonkulku on vahvasti sidoksissa erilaisiin sähköisiin järjestelmiin. Uusia digipalveluja syntyy koko ajan ja vanhoja kehitetään siten, että ne palvelisivat mahdollisimman hyvin käyttäjiä ja olisivat helppokäyttöisiä. Esimerkiksi tuotteiden jäljitettävyys alkuperän ja toimitusketjun osalta on tietoa, joka kiinnostaa kaikkia ketjun toimijoita ihan kuluttajaan saakka.

Milloin, missä ja kenelle?

MiniHackathon järjestetään Helsingin Messukeskuksessa pe 7.4.2017 klo 13.00 – 15.30. Tilaisuus järjestetään Kokoustamon puolella 2. kerros, kokoustilat 204-205. Sisäänkäynti Holiday Inn Helsinki – Messukeskuksen kautta. Tilaisuus on maksuton. Tapahtuma järjestetään samaan aikaan Lähiruoka & Luomu-messujen kanssa.

Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti elintarvikealan yrityksille, alan kehittäjille ja erilaisten palveluiden tuottajille. Ilmoittaudu osallistujaksi 3.4. mennessä http://ty.fi/minihackathon

Päivän sisältö

Iltapäivän aikana on mahdollisuus tutustua olemassa oleviin sähköisiin palveluihin ja löytää ideoita, miten digitalisaatio ja eri palvelut voisivat helpottaa b-to-b ja b-to-c yhteistyötä. Lisäksi kuullaan syksyllä tehdyn yrittäjäkyselyn tuloksia liittyen lähiruoka-alan kannattavuuteen, investointi- ja kehittämissuunnitelmiin sekä kilpailukykytekijöihin. Päivän ohjelma (pdf)

Palveluitaan ja toimintaansa esittelee lyhyissä puheenvuoroissa seuraavat toimijat, minkä jälkeen on aikaa verkostoitumiselle ja keskusteluille.

Lisäksi esittelyssä pienkokeilujen rahoittamiseen ja kokeilutiedon välittämiseen ”Kokeilun Paikka” -digialusta https://www.kokeilunpaikka.fi/fi/info/

Tarkempaa tietoa toimijoista (pdf)

Tilaisuuden järjestävät valtakunnallinen Lähiruoan koordinaatiohanke, Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke ja maa- ja metsätalousministeriö.

Tiedote: Digitalisaatio kehittää ja avaa ruokaketjua (pdf)

Tapahtuman esite (pdf)

Lisätietoja: Päivi Töyli, paivi.toyli@utu.fi, 040 189 1929

 

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Helmikuu 2017

Lähiruokakuluttajalle on tärkeää tuntea ruokansa tuottaja
Lähiruoan suosio on vakiintumassa trendistä pysyväksi ilmiöksi. Kuluttajat haluavat tietää, missä heidän ruokansa kasvaa ja kuka sen kasvattaa. Heille on tärkeää kohdata lähiruokatuottajat ja he ovat valmiita maksamaan lähellä tuotetusta ruoasta oikeudenmukaisen korvauksen tuottajalle. Lue lisää

Lähiruoka ammattikeittiöihin pientuottajien ja tukkujen yhteistyöllä
Paikallisen ruuan saamiseksi ammattikeittiöihin on tehty paljon työtä viime vuosina. Lue lisää

Suomen kansallisruoka on ruisleipä
Kärkijoukossa olivat myös karjalanpaisti, karjalanpiirakka sekä paistetut kalat perunamuusin kanssa. Lue lisää

Ehdota Suomen parasta ruokamatkailutuotetta
Hungry for Finland – kansallinen ruokamatkailukilpailu 2017 on nyt avattu, ilmoittaudu viimeistään 31.3. Lue lisää

Haussa vuoden tärkein teko lähiruoan hyväksi
Lähiruoka & Luomu -tapahtuma hakee sopivaa ehdokasta palkittavaksi Vuoden lähiruokateko -palkinnolla, ilmoittaudu viimeistään 28.2. Lue lisää

Uutta materiaalia yrittäjille ja ammattikeittiöille

  • Kasvisten laatujärjestelmien valintaopas. Lue lisää
  • Luomun käyttäjän käsikirja on julkaistu. Lue lisää
  • Uuselintarvikeasetus koskee villikasvien käyttöä elintarvikealan yrityksissä, mutta myös ammattikeittiöissä. Lue lisää

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä – muutamia poimintoja:

  • Mikä lähiruoassa koukuttaa? webinaari 14.3. klo 10.00, ilmoittautuminen
  • Webinaarit yritysryhmähankkeiden mahdollisuuksista 20. ja 23.3. klo 10.30, lue lisää
  • Elintarvikealan digipalvelut ja toimitusketjut -MiniHackathon Helsingissä 7.4., lue lisää

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

Lähiruoka ammattikeittiöihin pientuottajien ja tukkujen yhteistyöllä

Paikallisen ruuan saamiseksi ammattikeittiöihin on tehty paljon työtä viime vuosina. Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeen tilaisuuksissa Foodservice-tukkujen, elintarvikeyritysten ja ammattikeittiöiden edustajat ovat etsineet keinoja yhteistyön kehittämiseksi. Osapuolten on tunnettava nykyistä paremmin toistensa toimintatavat, jotta lähiruoan kysyntä ja paikallisten yritysten tarjonta voivat kohdata.

Hanke julkaisee keväällä Miten toimin Foodservice-tukkujen kanssa -täsmäoppaan nettiversion, johon tulee esimerkkejä yhteistyön hyvistä käytännöistä. Kevään aikana järjestetään myös uusia infotilaisuuksia Pohjois- ja Länsi-Suomessa.

Kespron Oulun toimipisteen tukkupäällikkö Mikko Törmänen ja myyntipäällikkö Antti Meriläinen. Pohjois-Suomen Foodservice-infot järjestetään Kuusamossa, Oulussa, Ylivieskassa ja Rovaniemellä.

Foodservice-tukuista esimerkiksi Kespro on alkanut panostaa entistä enemmän lähiruuan saamiseen valikoimiinsa. Noin vuosi sitten Kespro lanseerasi Pientuottaja-konseptin, jossa pieniltä yrityksiltä voidaan ottaa tuotteita Kespron aluetukkujen valikoimiin ja sopia joustavasti yhteistyön käytännöistä.

Kespron pientuottajista ja lähiruuasta vastaava konseptipäällikkö Jussi Vainio toteaa vuoden työn tuottaneen hyvää tulosta. Valikoimiin on saatu mukaan viitisenkymmentä uutta pientuottajaa entisten lisäksi. Yrittäjät ottavat entistä aktiivisemmin yhteyttä tarjoten tuotteitaan, ja keittiöammattilaiset ovat alkaneet löytää paikalliset tuotteet myös tukun kautta. ”Kun kontakti on luotu, me Kesprossa tutkimme yhteistyön mahdollisuudet ja laatukriteerit tuottajan kanssa ja mietimme käytännön järjestelyt. Tilauksia varten riittää vähimmillään, että yrityksellä on nettiyhteys ja sähköposti.”

Tämän totesi käytännössä Kuopion Kalatuote Oy:n tuotantopäällikkö Markku Ylihärsilä Kespron ottaessa yhteyttä. Ylihärsilällä oli entuudestaan kokemusta tukkujen jäykistä tilausjärjestelmistä, mutta nyt tilanne oli toinen: ”Meillä oli tuotteet valmiina, täytettiin tuotetietokortit, Kespro avasi numerot sinne ja se oli siinä, nyt sieltä tulee tilauksia.”

Myös varkautelaisella Kotileipomo Kaivonurmella on hyviä kokemuksia. ”Mukavia on nuo Kespron porukat Kuopiossa, yhteistyö on ollut joustavaa. Esimerkiksi ratkaisut logistiikkaan löytyivät kivuttomasti ja entisiä systeemejä pystyttiin hyödyntämään”, toteaa yrittäjä Rauni Kaivonurmi.

Foodservice-tukku, toimittaja ja asiakas voivat hakea yhdessä ratkaisut muun muassa pakkauskokoon.

Monet käytännöt ovat helpottuneet, mutta tukussakaan tuotteet eivät myy itse itseään. Kaikki kolme korostavat tuotteen laatua ja makua sekä elintarvikeyrityksen aktiivisuutta yhteistyön käytännöistä sovittaessa ja yhteistyön alettua. Kaivonurmen yhteistyö Kespron kanssa alkoi lähiruokamessuilla, joilla hän oli markkinoimassa leipomonsa tuotteita. Rukiisia, kiviarinauunissa paistettuja riisipiirakoita maistettuaan Kespron edustajat halusivat ne valikoimaansa. Yhteistyön alettua Kaivonurmi on osallistunut Kespron markkinointitapahtumiin ja saanut niiden kautta uusia asiakkaita sekä yhteydet Joensuun ja Jyväskylän tukkuihin. On myös tärkeää pitää säännöllisesti yhteyttä tukun suuntaan ja huolehtia siitä, että tuotteita riittää ja niistä on helposti saatavilla ajantasaista tietoa.

Kirjoittaja ja kuvat: Satu Massa, satu.massa (at) gmail.com


Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.

Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja HoReCa-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry.

#ruokaketju