Lapland Food Club valittiin Suomen edustajaksi maatalouskomissaarin vientimatkaseurueeseen

Kiinan Shanghaihin suuntautuvaan EU:n korkean tason vienninedistämisdelegaatioon on valittu Rovaniemen Kehitys Oy:n vetämä vientihanke Lapland Food Club, jonka luoman brändin alle on koottu useita lappilaisia elintarviketuottajia. Matkalle oli yhteensä 180 hakijaa 24:stä EU-maasta.

Toukokuun 14. päivänä matkaan lähtevässä, maatalouskomissaari Phil Hoganin johtamassa delegaatiossa on mukana Lapland Food Clubin vetäjä Juho Ikonen. Ikonen on noin 70-jäsenisen delegaation ainoa suomalainen kaupallisen puolen edustaja. Mukana on muun muassa maailman tunnetuimpia, eurooppalaisia brändejä kuten Moët & Chandonin shampanja, Parman kinkku ja Torresin viinitalo.

– Olemme arvokkaassa seurassa, joten pääsy mukaan näin korkean tason matkalle osoittaa Lapin herkkujen eteen tehdyn työn tuottavan tulosta. Yhdessä lappilaisten pientuottajien kanssa olemme onnistuneet luomaan kansainvälistä kiinnostusta, uskottavuutta ja potentiaalia omaavan konseptin, brändin ja uuden tuoteperheen, Juho Ikonen kertoo.

EAKR-rahoitteisen Lapland Food Club -vientihankkeen kokoamaan tuoteperheeseen kuuluu mm. marjapohjaisia kastikkeita ja hilloja, marjamarmeladeja, marjoista ja yrteistä valmistettavia eväspatukkoja, yrttipohjaisia ravintolisiä sekä premium-lihatuotteita.

– Brändilupauksemme on maailman puhtaimpien raaka-aineiden hyvät terveysominaisuudet. Olemme myös kiinnittäneet erityistä huomiota raaka-aineiden hankintaan, valmistusprosessiin ja logistiikkaan, jotta pystymme vastaamaan kysyntään ja toimitusvarmuuteen, kertoo Ikonen.

EU:n maatalouskomissaarin vientimatka ajoittuu Kiinan suurimman elintarvikealan tapahtuman, SIAL China 2018 -messujen yhteyteen. Matkaan sisältyy vienninedistämistapahtumia, ennalta sovittuja BtoB-tapaamisia sekä lehdistötilaisuus, jonne on tulossa yli 100 kiinalaista journalistia.

High Level Mission to China

  • Vienninedistämismatka, jonka järjestää maatalouskomissaari Phil Hogan
  • Hakijoita matkalle 180 organisaatiota 24:sta EU-maasta
  • Etukäteen sovitut myyntitapaamiset kiinalaisten ostajien kanssa
  • Osallistumisen vahvistanut lähes 100 Kiinan median edustajaa
  • Lapland Food Club on Suomen ainoa kaupallinen edustaja
  • Kiinan suurimmat elintarvikemessut http://www.sialchina.com/

Lapland Food Club

  • EAKR-vientihanke, jossa kootaan yhden brändin alle lappilaisia elintarviketuottajia
  • Tuotteet ovat puhtaita jalosteita Lapin marjoista ja villiyrteistä
  • Erikoisuutena myös Northern Lights Beef -lihatuotteet
  • Rovaniemen Kehityksen vetämä hanke tukee hallituksen kärkihankkeena olevaa elintarvikevientiä
  • Primääriset vientialueet Saksa ja Kaukoitä
  • Hankkeen kesto: 01.05.2017 – 31.12.2018
  • Rahoittajat: Lapin Liitto, Rovaniemen kaupunki sekä osallistuvat yritykset

https://laplandfoodclub.com/en/

LISÄTIETOJA:
Lapland Food Club, Rovaniemen Kehitys Oy, juho.ikonen@businessrovaniemi.fi, +358 40 532 6756

Kuvat: Petri Teppo

 

Kutsu osallistua näytteilleasettajaksi Grüne Woche -messuille Berliinissä 2019

Ruoka-, matkailu- ja puutuotealan yritys – lähde mukaan myymään ja markkinoimaan Suomea!

Suomi on pääyhteistyökumppani 18.-27.1.2019 Berliinissä pidettävillä maailman suurimmilla ruoka-alan kuluttajamessuilla. Suomalainen puhdas arktinen ruoka puhtaasta luonnosta, kestävä suomalainen metsätalous, vihreän talouden puutuotteet ja Suomi rentouttavana elämys- ja luontomatkailumaana saavat erityistä näkyvyyttä vuoden 2019 messuilla.

Messut keräävät vuosittain 400 000 kävijää, 90 000 ruoka-alan ammattilaista, yli 4 000 median edustajaa ja poliittisia päättäjiä. Tarjolla on siis runsaasti medianäkyvyyttä ja kontakteja sekä Saksassa että kansainvälisesti.

Tutustu tarkemmin esitteestä ja MTK:n esittelymateriaalista.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:
Maakunta-/ matkailuosastot, suuret elintarvikeyritykset, yhteistyökumppanit:
Klaus Hartikainen, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Pk-yritykset:
Anni-Mari Syväniemi, 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@mtk.fi

 

Hanketreffeillä puhuttivat verkostot ja brändäys

Eteläisen Suomen hanketreffejä vietettiin Helsingissä, Lähiruoka & Luomu -messujen yhteydessä. Tilaisuuden teemana oli ravintoloiden sekä ruoka-alan pienyritysten yhteistyö. Avauspuheenvuoron piti kanamunaravintola EGGin yrittäjä, Suvi Widgren. Vaatetusalan yrittäjyydestä ravintolamaailmaan singahtunut Widgren peräänkuulutti verkostoitumista ja brändäystä myös ruoka-alalle. Avauksen siivittämänä ryhmäydyttiin ideariihiin, joissa keskusteltiin muun muassa ruoka-alan pienyritysten kehittämistyöstä.

Tarinalla someen

Läsnäolo sosiaalisessa mediassa, brändäys ja tarinallistaminen ovat tarpeellisia ja paikoin puuttuvia taitoja. Mitä löytyy, kun yrityksen nimi kirjoitetaan googlen hakukenttään? Brändäyksen ensiaskeleita on yrityksen tarinan aukikirjoittaminen. Tarinan punainen lanka toistuu kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Brändin kasvatustyö tehdään kerronnan keinoin. Tarinallistamisen avulla asiakaskokemukseen luodaan sisältöä, merkityksiä ja arvolähtöisyyttä. Vaikka tuote menisikin kaupaksi ilman vipstaakeja, on lisätieto tuotteesta kuluttajalle lisäarvo. Varsinkin ympärivuotiset tuotteet ovat brändäyksen tarpeessa.

”Pakkaus on lupaus, jonka tuote lunastaa”

Tärkeä osa brändiä on visuaalinen ilme, joka näkyy erityisesti pakkauksessa. Pakkaussuunnittelu koetaan kalliiksi ja hankalaksi, mutta hieno pakkaus myy tuotetta. Hanketoteuttajien mielestä panostus pakkaussuunnitteluun maksaa itsensä takaisin myynnissä. Nykyisin suunnittelua ja toteutusta on mahdollista tilata myös edullisemmin ulkomailta.

Yhdeltä luukulta sparraus ja neuvonta

Markkinointityö tuntuu helpommalta, kun sitä pilkotaan pienempiin osiin. Keskusteluissa kävi ilmi, että yritysten tuotteistamisen tueksi tarvittaisiin sparraajia, joiden kanssa uusia ajatuksia voi pyöritellä ja kehittää. Matalan kynnyksen sparrauspalveluille olisi tilausta useammankin hankkeen piirissä. Pohjois-Savossa käynnistyneen Ruokalaakso-hankkeen konseptin monistaminen herätti kiinnostusta. Ruokalaakso neuvoo yrittäjiä yhden luukun periaatteella. Luukun takana löytyy yhteistyötä tekevä palveluverkosto.

Teksti: Tiina Paananen

Seuraavat hanketreffit Lähiruoan läntisen Suomen hanketreffit Huittisissa 24.8.2018. Seuraa Aitojamakuja.fi tapahtumakalenteria!

 

Vuoden lähiruokateko Stadin puutarhurin ja Juuri Yhtiöiden yhteistyölle

Lähiruoka & Luomu -tapahtumassa julkistettu Vuoden lähiruokateko on myönnetty paikallisviljelijän ja lounasravintolaketjun väliselle yhteistyölle. 2 000 euron arvoisen, Suomen Messusäätiön rahoittaman palkinnon pokkasivat Messukeskuksessa Stadin puutarhuri ja Juuri Yhtiöt Helsingistä. Lähiruoka & Luomu on osa Kevätmessuja, jotka järjestetään Messukeskuksessa, Helsingissä 12.-15.4.

Vuoden lähiruokateko -palkinto myönnettiin paikallisviljelijän ja lounasravintolatoimijan yhteistyölle. Palkinnon vastaanottivat Stadin puutarhurin puolesta Jan Liesaho ja Juuri Yhtiöistä ravintoloitsija Ilja Björs taustajoukkoineen messujen avajaispäivänä, torstaina. Vuoden lähiruokateko on tunnustus, jonka voi saada henkilö, yritys tai yhteisö, joka on toiminnallaan edistänyt lähiruoan käyttöä ja tunnettuutta Suomessa.

Raati perustelee valintaansa seuraavasti:
– Stadin puutarhurin ja Juuri Yhtiöiden välinen yhteistyö osoittaa, että luottamuksellinen toiminta pientuottajan ja ammattikeittiön välillä on mahdollista ja ennen kaikkea tehokasta. Kun ammattikeittiö on sitoutunut tuottajan koko sadon ostamiseen, on saatu aikaan kilpailukykyinen hinta- ja logistiikkarakenne. Tämä mahdollistanut jopa 20 000 kg sadon kasvisten käytön vuosittain, jolloin hävikki jää pieneksi tai sitä ei tule lainkaan. Puutarhuri ennakoi ja tiedottaa keittiöitä sadon kypsymisestä, jolloin saadaan aina sesongin parhaat tuotteet pöytään. Ravintolan työntekijät käyvät kesäisin pellolla myös talkootöissä. Moni ravintolayritys ja yrittäjä voisivat ottaa tästä mallia, toteaa raadin puheenjohtaja, lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen Maa- ja metsätalousministeriöstä.

Tunnustus kannustaa jatkamaan lähiruoan parissa

– Stadin puutarhuri on todella iloinen palkinnosta ja huomiosta. Maanviljelijän työ on aika ajoin raskasta ja tällainen palkinto kannustaa puurtamaan lähiruoan ja luomun puolesta entistä sinnikkäämmin – yhteistyössä Juuri Yhtiöiden kanssa tietenkin, toteaa Stadin puutarhurin taustalla oleva Jan Liesaho.

Juuri Yhtiöiden ravintoloitsija on iloinen huomionosoituksesta ja kertoo toiminnan jatkuvan entiseen malliin.
– Kolmen vuoden yhteistyö on jalostunut jokaisena vuonna, ja etsimme jatkuvasti myös parempia tapoja hyödyntää kokonaisuutta. Palkinto on suuri kunnia ja tunnustus pitkäaikaiselle toiminnallemme tuottajien ja erityisesti Stadin puutarhurin kanssa, ja olemme erittäin iloisia, että olemme löytäneet työllemme molempia toimijoita hyödyntävän ja palkitsevan mallin. Palkinto alleviivaa toimintaamme sekä filosofiaamme ja toimii merkkinä siitä työstä, jota olemme jo vuosia tehneet suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin edistämiseksi”, ravintoloitsija Ilja Björs Juuri Yhtiöistä toteaa.

Vuoden lähiruokateon raadissa toimivat lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen, MMM, (pj.), ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, MTK, kampanjakoordinaattori Aura Lamminparras, Pro Luomu ry, kehittämispäällikkö Heidi Valtari, Turun yliopiston Brahea-keskus ja Jarmo Myllysilta, Suomen AMT. Raadin sihteerinä toimi tiedottaja Taira Sjöblom-Tallus Messukeskuksesta.

Lähiruoka & Luomu -tapahtuma on omistettu suomalaisille pientuottajille, lähellä tuotetulle ruoalle sekä sertifioiduille luomutuotteille. Messuilla voi tavata tuottajia, keskustella ruoan alkuperästä ja tuotantotavoista ja samalla oppia uutta suomalaisen ruoan tekemisestä ja tuottamisesta. Mukana olevien lähiruoka- ja luomutuottajien valikoimissa on muun muassa juustoja, viljatuotteita, perinneherkkuja, hampputuotteita, marjajauheita, luomu- ja biodynaamisia öljyjä, kalasäilykkeitä, gluteenittomia leipiä ja leivonnaisia sekä kotimaistan koirien kuivaruokaa.

Facelive-tallenne www.facebook.com/aitojamakuja.fi 

Lisätietoja:
Messukeskus, tiedottaja Taira Sjöblom-Tallus, puh. 050 385 5482, taira.sjoblom-tallus@messukeskus.com
Juuri Yhtiöt, ravintoloitsija Ilja Björs, puh. 040 585 2100, ilja.bjors@juuri.fi
Stadin puutarhuri, Jan Liesaho, puh. 050 321 0223, www.stadinpuutarhuri.fi
lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen, MMM, puh. 040 509 8986, kirsi.viljanen@mmm.fi

Kerro se videolla!

Tiedolla ja osaamisella kasvuun -hankkeessa on testattu videoita tiedonvälityksen lähettiläinä.

— Meille on tullut positiivista palautetta. On kuulemma kätevää, että videosta voi tarkistaa tietoja uudelleen, kertoo projektipäällikkö Sanna Vähämiko Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Hankkeen äskettäin julkaistu video ”Tarkastamatonta riistanlihaa markkinoille”, on saanut mukavasti katselukertoja.

— Tietysti parasta palautetta on katselukertojen määrä, hän sanoo.

Vähämikon mukaan hankkeessa haetaan koko ajan parasta tiedonvälityksen tapaa. Videolla on mahdollista viestiä selkeästi, lyhyesti ja helposti välitettävässä muodossa. Kolmen minuutin katselu ei haukkaa liian suurta siivua kiireisestä päivästä.

— Halusimme tarjota lyhyeksi ja simppeliksi pureskellun tietopaketin, joka on helpompi sisäistää, kun näkee ja kuulee samalla, hän jatkaa.

Teksti: Tiina Paananen

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Huhtikuu 2018

www.facebook.com/aitojamakuja.fi -sivuilla:
– Voita liput Lähiruoka & Luomu -messuille. Tapahtuma järjestetään Kevätmessujen yhteydessä Helsingin messukeskuksessa 12.-15.4.2018.
– Vuoden lähiruokateko -palkinto julkistetaan Lähiruoka & Luomu-messuilla torstaina 12.4. klo 10.30. Livestriimaus tilaisuudesta Facebookissa.

Artesaaniruuan suomenmestaruuskilpailun voittajat
Kilpailun voittajat saivat palkinnot Raaseporissa 23.3.2018. Lue lisää

Aitoja makuja -lehti ilmestyy jatkossa verkkolehtenä
Aitoja makuja -tiedotuslehti viestii elintarvikealan kehittämistyöstä myös vuonna 2018. Lue lisää

Lähiruokakilpailuista tuotekehitysapua ja tunnettuutta
Elintarvikeyrittäjä voi saada tuotteelleen arvokasta tuotekehitysapua ja tunnettuutta lähiruokakilpailuun osallistumisesta. Lähiruokakilpailuista tehdyn selvityksen mukaan kilpailut nostavat esiin lähiruoan tarinoita ja edistävät tuotteiden pääsyä eri markkinakanaviin. Lue lisää

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

Aitojamakuja.fi Youtube-kanavalta löytyy uusi elintarvikelainsäädäntöön liittyvä video: Tarkastamatonta riistanlihaa markkinoille

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

 

Ruoka-alan hanketreffit 12.4. ja 24.8.

Lähiruokakoordinaatio kutsuu ruoka-alan hankkeita hanketreffeille.

Ensimmäinen eteläisen Suomen hanketreffit pidetään 12.4.2018 klo 12 – 15 Helsingin Messukeskuksen Kokoustamo, seminaaritila 205, Helsinki. Tilaisuus on maksuton. Tapahtuma järjestetään samaan aikaan Lähiruoka & Luomu-messujen kanssa (https://kevatmessut.messukeskus.com/messuilla/luomulahiruoka/) ja klo 10.30 julkistetaan myös vuoden 2018 lähiruokateko. Hanketreffien osallistujat pääsevät seuraamaan myös näitä tapahtumia.

Sisäänkäynti: Eteläinen, os. Messukeskus, Messuaukio 1, 00520 Helsinki. Huomioi sisäänkäyntiosoite, sillä Hotelli Holiday Inn on suljettuna korjaustöiden vuoksi. Kokoustila sijaitsee 2. kerroksessa. Lähin pysäköinti Kokoustamon pysäköintialueella osoitteessa Ratamestarinkatu 13 tai Messukeskuksen Pysäköintitalossa.

PÄIVÄN SISÄLTÖ

Päivän tavoitteena on tukea lähiruokaan liittyvien kehittämiskäytäntöjen leviämistä, toimijoiden vuorovaikutusta, kokemusten vaihtoa ja uusien hankeideoiden syntymistä verkottumalla muiden alan kehittäjien kanssa.

KENELLE

Eteläisen Suomen hanketreffit ovat erityisesti suunnattu uusmaalaisille, varsinaissuomalaisille, hämäläisille, kaakkoissuomalaisille sekä eteläsavolaisille hankkeille. Myös muut ovat tervetulleita!

ILMOITTAUTUMINEN

Ilmoittaudu tilaisuuteen pikimmiten (viikon 14 aikana) http://ty.fi/hanketreffit1204

Ohjelma pdf:nä

Vastaava läntisen Suomen hanketreffit pidetään Huittisissa 24.8. Lisätietoja tulee mm. aitojamakuja.fi sivujen tapahtumakalenteriin!

 

Lähiruoka esittäytyy Aitoja makuja maakunnista -osastolla Gastrossa 14.-16.3.2018

Tule tutustumaan yrityksiin ja luomaan yhteistyösuhteita!

Ammattikeittiöt, Foodservice-tukut sekä kaupat ovat kiinnostuneita lisäämään paikallisten elintarvikkeiden määrää tarjonnassaan. Aitoja makuja maakunnista -osastolla on esillä monipuolinen kattaus paikallisia tuotteita eri puolilta Suomea. Osastolla esitellään mm.

  • peruna- ja juuresrieskoja sekä perunatortilloja
  • härkäpaputuotteita
  • kauravälipaloja ja -smoothieita
  • luomumyslejä
  • glögejä
  • luomumehuja ja -hilloja
  • luomumarmeladimakeisia kotimaisista marjoista
  • pakastekuivattuja luomuvihanneksia Foodservice-pakkauksissa
  • tuoreita yrttejä ja salaatteja
  • juustoja, mm. cheddar Foodservice-pakkauksissa
  • gluteenittomia maustekastikkeita
  • pihvirotuista naudanlihaa säilykkeenä, kuivattuna ja kestomakkarana
  • Highland Cattle -lihatuotteita

Tervetuloa Aitoja makuja maakunnista -lähiruokayritysten yhteisosastolle 6r50. Osastolla mukana:

  • Hukanmäki Highland
  • Järvikylä
  • Jukolan juusto
  • Juustoportti
  • Kalliolan luomu
  • Karviaisten tila / Voima-Papu
  • Kujalan tila
  • Lapin Maria Oy
  • Penttilän tila
  • Vavesaaren Tila Oy sekä
  • Lähiruoan koordinaatiohanke (Turun yliopisto)

Tervetuloa tutustumaan, maistelemaan ja solmimaan uusia yhteistyökumppanuuksia!

Lisätietoja:
Leena Arjanne, 050 357 9204, leena.arjanne@utu.fi
Päivi Töyli, 040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi
Lähiruoan koordinaatiohanke, Turun yliopiston Brahea-keskus

 

Aitoja makuja -lehti ilmestyy jatkossa verkkolehtenä

Aitoja makuja -tiedotuslehti viestii elintarvikealan kehittämistyöstä myös vuonna 2018. Uutta on lehden ilmestyminen verkkolehtenä osoitteessa https://aitojamakujalehti.fi/ aiemman printtilehden sijaan. Lehti palvelee elintarvikealan toimijoita ja yrityksiä kertomalla lähiruoka-alan ajankohtaisista asioista ja esittelemällä eri puolilla Suomea tehtyä työtä.

Lehti on edelleen luettavissa pdf:nä ja myös issuu.com:n kautta. Aiemmin ilmestyneet lehdet löydät: http://www.aitojamakuja.fi/lehti.php

Haluatko tilata verkkolehden sähköpostiisi? Jätä yhteystietosi lomakkeella.

Lehti ilmestyy 16.3., 8.6., 7.9. ja 30.11.