Aitoja makuja viestii elintarvikkeen elämyksellisyydestä, paikallisuudesta ja kestävyydestä

Lähiruoan valtakunnallisessa koordinaatiohankkeessa on uudistettu lähiruoasta kertova Aitoja makuja -viesti. Käyttämällä Aitoja makuja -viestiä pienet elintarvikeyritykset voivat korostaa lähiruokaan ja omiin tuotteisiinsa liittyviä ominaispiirteitä.

Aitoja makuja -viesti kuvaa pienten elintarvikeyritysten toimialaa ja vahvistaa lähiruoan viestintää.

‒ Aitoja makuja -viesti on vapaasti yritysten, muiden organisaatioiden ja hankkeiden käytettävissä lähiruokaan liittyvän viestinnän yhteydessä. Aitoja makuja ei ole tuotemerkki vaan viestinnän väline, kertoo valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Aitoja makuja palvelee erityisesti pieniä elintarvikeyrityksiä, joiden tuotteet valmistetaan paikallisista raaka-aineista ja joilla on kytkentä oman alueen ruokakulttuuriin.

‒ Hyvältä maistuva ruoka tarjoaa elämyksellisyyttä, joka kumpuaa pienten yritysten tuotteisiin liittyvistä tarinoista. Tuotteisiin ja niiden valmistukseen sekä yrityksen toimintaan liittyvät tarinat kertovat tuotteesta tai sen tekijästä, Töyli sanoo.

Lähiruoan koordinaatiohanke korostaa, että lähiruoka sopii sekä arkiseen ruokapöytään että juhlaan. Matkailijalle paikallinen ruoka ja erikoiset tuotteet ovat lisäarvo, sillä ne tuovat oman osansa matkalla koettuihin elämyksiin. Paikallisuus linkittyy myös kestäviin toimintatapoihin.

‒ Lähiruoan ketju on lyhyt ja läpinäkyvä tuottajalta kuluttajalle ‒ ja samalla reilu kaikille osapuolille. Tämä mahdollistaa tuotteiden tuoreuden ja läheisyyden. Kestävä toimintatapa huomioi myös luonnollisen vuodenaikojen vaihtelun ja sen vaikutukset tuotteiden saatavuuteen ja käyttöön sekä muuttumiseen ajan kuluessa.

Valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen verkkosivusto www.aitojamakuja.fi auttaa kuluttajaa löytämään paikalliset elintarvikeyritykset eri puolilta Suomea sekä tarjoaa tietoa ja apua yrittäjille.

Hanketta rahoittaa Hämeen ELY-keskus.

Lisätietoja:
Päivi Töyli, projektipäällikkö, Brahea-keskus, Turun yliopisto, paivi.toyli@utu.fi, p. 040 189 1929

PDF-tiedostot: TiedoteAitoja makuja -viesti ja Äkta smak -meddelande

Aitoja-makuja-viesti            Akta-smak-meddelande

 

Itämeriprojekti etsii hyviä ideoita Itämeren puolesta

Ålandsbanken rahoittaa hyviä ideoita Itämeren puolesta ja lisää tietoutta Itämeren tilasta.

Tänä vuonna Ålandsbanken jakaa jopa 400 000 euroa erilaisille Itämereen keskittyville ympäristöhankkeille. Tukea voivat hakea kaikki yksityishenkilöistä organisaatioihin. Toiminta voi olla pienimuotoista tai jotain suurempaa ja voittajat valitaan yleisöäänestyksen ja asiantuntijatuomariston avulla. Hakuaika on käynnissä 30.9.2016 asti.

Kategoriat, joiden kautta rahoitusta on haettavissa, ovat:

  • projekti innovatiiviset kilogrammat: projekteja, joilla on selkeä mitattava vaikutus liittyen esim. fosfori- tai typpipäästöihin kiloissa/tonneissa lähellä vesistöjä/Itämerta, pienentävät haitallisten aineiden määrää tai vastaavaa. Projektien tulee sisältää innovatiivinen elementti (esim. tuote, menetelmä, ratkaisu, liikeidea tai teknologia, joka vaikuttaa lupaavalta tai toimii ja on uusi).
  • projekti, joka osallistaa: tavoitteena on asenteen tai käyttäytymisen muuttaminen, ympäristökasvatus, tiedottaminen, viestintä tai vastaava. Projektin odotettu vaikutus tulee käydä ilmi hakemuksesta, kuten millainen muutos käyttäytymisessä saadaan aikaiseksi ja paljonko ihmisiä tavoitetaan.
  • projekti paikallinen vesien suojelu: projekteja, joilla on selkeä paikallinen fokus ja jotka sisältävät konkreettisen vesiensuojelun elementin. Lisäansioksi lasketaan, jos se osallistaa erityyppisiä toimijoita alueella, kuten elinkeinoelämää, kouluja, yhdistyksiä, paikallisia viranomaisia, jne. muodostaen uusia yhteistyökuvioita.
  • tuomariston tehtävä: Itämeriprojektin tuomaristo julkistaa lapsille ja nuorille suunnatun tehtävän, jonka tarkoituksena on löytää innovatiivinen ”out-of-the-box” ratkaisu, joka saa ihmiset ryhtymään tuumasta toimeen. Se voi liittyä esim. ihmisten ruokailutottumusten muuttamiseen, ostoskäyttäytymiseen tai siihen, kuinka tiedosta ja osaamisesta edetään osallistumiseen ja toimintaan.

Lisätietoja em. kategorioista ja esimerkkejä palkituista projekteista sekä hakuohjeet www.balticseaproject.org
sekä Facebook-sivuilta ja Twitteristä.

 

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Kesäkuu 2016

#lähelläsua Instagram-kampanja 30.5.-26.6.
Kampanja aktivoi nuoria ottamaan kuvan lähiruoasta, lähiruoan nauttimisesta tai valmistamisesta ja jakamaan sen Instagram-palvelussa. Lue lisää

IndieFood kokoaa suomalaiset lähiruokakohteet yksiin kansiin
IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen esittelee noin 800 lähiruokakohdetta eri puolilta Suomea. Lue lisää

Osta tilalta! -päivää vietetään 10.9.
Osta tilalta! -päivänä 10.9. juhlistamme tuottajia ja kotimaista ruoantuotantoa ympäri Suomea. Ryhdy myyjäksi! Lue lisää

Opiskelijoiden ja yritysten yhteistyöllä sparrausta työelämätaitoihin ja näkyvyyttä yrityksille
Kokkiopiskelijat ideoivat yrittäjien kanssa näytöskeittiön annoksia ja av-alan opiskelijat valmensivat yrittäjiä mm. ruokakuvauksessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä. Lue lisää

My Stay esittelee suomalaista matkailutarjontaa
Visit Finlandin verkkosivuilla oleva My Stay -tuoteosio lanseerattiin maaliskuun alussa ja parin ensimmäisen kuukauden aikana kymmeniä tuhansia käyttäjiä on käynyt tutustumassa siellä olevaan matkailutarjontaan. www.visitfinland.com/mystay

Kylän Kattaus joustaa lähiruoan hankinnoissa
Millaisia tuotteita Jyväskylän kaupungin Kylän Kattaus hankkii paikallisilta tuottajilta, ja miten yhteistyö saadaan käytännössä toimimaan? Lue lisää

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

  • Tule mukaan Herkkujen Suomeen elokuussa! Lue lisää
  • Artesaaniruuan suomenmestaruudesta kilpaillaan lokakuussa Raaseporissa. Lue lisää
  • Maista luomu -ruokatapahtuma valloittaa Mikkelin 30.9.-2.10.2016. Lue lisää

Materiaaleja Aitojamakuja.fi -sivustolla

Uusin Aitoja makuja -lehti

Uudet ohjeet helpottavat pienimuotoista elintarvikkeiden valmistusta ja myyntiä
Elintarvikelainsäädäntö mahdollistaa monenlaista pienimuotoista myynti- ja jalostustoimintaa ilman suurta byrokratiaa. Lue lisää

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

Osta tilalta! -päivää vietetään 10.9.

Osta tilalta! -päivänä 10.9. juhlistamme tuottajia ja kotimaista ruoantuotantoa ympäri Suomea.

Kuluttajat voivat tulla ostoksille tiloille, tavata tuottajia, keskustella ja kysyä tuotannosta sekä tutustua tilan toimintaan. Tila voi mahdollisuuksiensa mukaan tarjota kävijöille tilaisuuden tutustua tilan eläimiin, koneisiin ja pihapiiriin.

Ryhdy myyjäksi!

Päivän voi järjestää tuottaja omalla tilallaan. Voi myös kutsua naapurin myymään esim. ylijäämäomenasatoa tai porkkanoita omaan pihapiiriin.

Osta tilalta! -päivän järjestäjän tulee rekisteröityä ja ilmoittaa tilansa / myyntipaikkansa ostatilalta.fi -sivuilla. Osallistuva tila vastaa kaikista järjestelyistä itse.

Tutustua asiaan ostatilalta.fi

 

IndieFood kokoaa suomalaiset lähiruokakohteet yksiin kansiin

IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen esittelee noin 800 lähiruokakohdetta eri puolilta Suomea

Ertimo_IndieFood_kansiMyllylahti-kustannusyhtiön IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen -tietokirjassa esitellään noin 800 lähiruokaan keskittynyttä kohdetta ympäri Suomen ja toimii mainiona oppaana niin matkaajalle kuin laadukkaita raaka-aineita kaipaavalle kotikokkaajallekin.

Maakunta- ja kuntakohtainen jaottelu auttaa löytämään parhaat pysähtymis- ja ruokapaikat sekä lähimmät suoramyyntitilat ja kiinnostavimmat myymälät. Tutuksi tulevat myös ruokapiiritoiminta, osuuskunnat ja REKO-piirit.

Laura Ertimo on ruuan alkuperästä ja ruokahuollosta kiinnostunut tietokirjailija, jonka vuonna 2011 julkaistu lähiruokakohdeopas oli ilmestymisvuotensa myydyimpien tietokirjojen joukossa. IndieFood-kohdevalikoiman luomisessa on ollut mukana Lähiruoan koordinaatiohanke ja sen asiantuntijaverkosto kaikista maakunnista.

”IndieFood taas käsittelee jokapäiväistä aihetta, jonka taustalla on isoja kysymyksiä ruuan alkuperästä ja ihmisten toimeentulosta. Kokoan tietoa kotimaisista pientuottajista, koska haluan itse tuntea ruokani alkuperän ja myös osoittaa, että läheltä löytyy – vaikka mitä!”

Tutustu tarkemmin kirjaan

Lisätietoja:
Lassi Junkkarinen / Kustantaja / Myllylahti Oy
puh. 050 497 7710, lassi[at]myllylahti.fi

Postin uusittu ruokakassijakelu

Postin palvelu tarjoaa väylän pientuottajille tuotteiden suoramyyntiin niin kuluttajille kuin ravintoloille.

Ruokakassijakelu on integroitu normaalin posti- ja pakettijakeluun ja se on käytössä niin taajamissa kuin haja-asutusalueellakin. Uutta palvelua jalkautetaan nyt viiden palvelupisteen alueella, joka kattaa eteläistä ja keskistä Suomea (ks. kartta pdf:stä), mutta toiminta laajenee aikaa myöten myös muille alueille.

Ostajan näkökulmasta ruokakassipalvelu mahdollistaa verkkokaupasta tai pientuottajalta suoraan ostettujen tuotteiden saamisen kotiovelle tai suoraan ravintolaan. Kylmää vaativat tuotteet kuljetetaan lämpöeristetyissä kuljetuslaatikoissa, joissa on mukana kylmägeelipakkauksia.

Pientuottaja, jos kiinnostuit asiasta, ota yhteyttä Postin Key Account Manager Andre Kullströmiin tai Kari Vilppulaan. Tarkemmat yhteystiedot löytyvät alla olevasta pdf:stä.

Aitoja_Makuja_ruokakassijakelu_20160608

#lähelläsua Instagram-kampanja

Sinä 13-19 -vuotias nuori! Osallistu #lähelläsua Instagram-kampanjaan 30.5.-26.6.2016

lahellasua_kampanjakuva

Tiedätkö, mitä on lähiruoka?

  • Tutustu #lähelläsua-kampanjapreziin
  • Ota kuva tai lyhytvideo lähiruoasta, lähiruoan nauttimisesta tai siitä, kun valmistat/olet valmistanut lähiruokaa perheesi, kavereidesi tai rakkaasi kanssa.
  • Tägää ottamasi kuva Instagramiin hashtageilla eli tunnisteilla #lähelläsua #aitojamakuja

Kampanjan kuviin voit tutustua täällä

Kampanjaan osallistuneiden kesken suoritetaan arvonta, jonka palkintona on kolme 4 hlö:n elämyslahjakorttia (Flowpark/Turku, Vesipuisto Serena/Espoo ja Linnanmäki/Helsinki). Kampanjan toteuttamisaika on 30.5.–26.6.2016.

Osallistu ja voita elämyksiä itsellesi ja kavereillesi!


#lähelläsua Instagram-kampanjaan osallistumisen säännöt

1. Kampanjan järjestäjä

Lähiruoan koordinaatiohanke
Turun yliopiston Brahea-keskus
Projektipäällikkö Päivi Töyli, paivi.toyli(at)utu.fi, 040 189 1929
Kehittämispäällikkö Heidi Valtari, heidi.valtari(at)utu.fi, 040 048 7160

2. Kampanjan toteuttamisaika

Kampanjan toteuttamisaika on 30.5.-26.6.2016.

3. Osallistumisoikeus

Kampanjaan voivat osallistua Suomessa asuvat 13-19 -vuotiaat henkilöt.

4. Osallistumisohjeet

Ota kuva tai lyhytvideo lähiruoasta, lähiruoan nauttimisesta tai siitä, kun valmistat/olet valmistanut lähiruokaa perheesi, kavereidesi tai rakkaasi kanssa. Tägää ottamasi kuva Instagramiin hashtageilla eli tunnisteilla

#lähelläsua #aitojamakuja

5. Kampanjaan osallistumisen edellytykset

  • Osallistuja vakuuttaa olevansa 13-19 -vuotias eli kuuluvansa kampanjan kohderyhmään.
  • Kuvan tai videon on oltava lakien ja hyvän tavan mukainen sekä käsitellä lähiruokateemaa kunnioittavalla tavalla (=vitsikuvat eivät kuulu kampanjaan). HUOM: Järjestäjä pidättää itsellään oikeuden kieltäytyä hyväksymästä sekä poistaa kampanjaan mielestään soveltumattomat tai arveluttavat julkaisut.
  • Kuvan tai videon on oltava osallistujan itsensä ottama, jolloin hän omistaa oikeudet kyseiseen kuvaan. Järjestäjä ei vastaa mahdollisista tekijänoikeusväärinkäytöksistä.
  • Jos kuvassa tai videossa näkyy muita ihmisiä, osallistuja vastaa siitä, että hänellä on näiden ihmisten suostumus materiaalin julkaisuun.
  • Osallistujan Instagram-profiilin tulee olla avoin, jotta hän voi osallistua kampanjaan.
  • Osallistuja antaa kampanjaan osallistumalla kampanjan järjestäjille oikeuden kuvansa tai videonsa käyttöön: Kampanjan ajan tunnisteilla #lähelläsua ja #aitojamakuja merkityt Instagram-julkaisut näkyvät Instagramin lisäksi osoitteessa aitojamakuja.fi/lahellasua.

6. Kampanjaan liittyvä arvonta ja palkinnot

Kampanjan järjestäjä arpoo kampanjaan osallistuneiden kesken kolme 4 hlö:n elämyslahjakorttia (Flowpark/Turku, Vesipuisto Serena/Espoo ja Linnanmäki/Helsinki). Arvonta suoritetaan maanantaina 27.6.2016 Melondian arvontakoneella (https://melondia.fi/)ja voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisella viestillä Instagram-profiilin kautta. Mikäli voittajaa ei tavoiteta yhden vuorokauden kuluessa, arvonta suoritetaan uudestaan.  Kampanja on tarkoitettu vähintään 13-vuotiaille, joten voittajien on varauduttava todistamaan ikänsä ennen palkinnon vastaanottamista.

Tietoa kampanjasta

#lähelläsua Instagram-kampanja tarjoaa nuorille tietoa lähiruoasta sosiaalisen median kautta sekä osallistaa nuoria jakamaan lähiruokaan liittyviä kuvia, kokemuksia ja fiiliksiä. Kampanja toteutetaan koulujen kesäloman alussa, ajalla 30.5.-26.6.2016. Infoa kampanjasta löytyy kampanjan www-sivulta, joka sijaitsee osoitteessa www.aitojamakuja.fi/lahellasua.

#lähelläsua Instagram-kampanja on osa valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen viestintää. Kampanja tukee koordinaatiohankkeen tavoitteita lisätä kiinnostusta lähiruokaa kohtaan, aktivoida ruokaan liittyvää keskustelua, tuoda esiin lähiruoan eri vaikutuksia ja merkityksiä sekä välittää tietoa lähiruoka-alan kehittämistyöstä.

Kampanja on suunnattu 13-19 -vuotiaille nuorille, jotka tulevina kuluttajina ja vaikuttavina kansalaisina ovat tärkeitä osto- ja kulutuspäättäjiä myös myöhemmin. Taloustutkimus Oy:n tutkimusten mukaan suomalaisen ruoan ostaminen koetaan hyvin vastuullisena tekona ja näin kokevat kasvavassa määrin myös monet nuoret.

Kampanjamateriaali pdf:nä

Lataa #lähelläsua kuva tästä

 

Tervetuloa mukaan Suomen maaosastolle Grüne Woche 2017 -messuille

Ruokamatkailuyrityksiä ja -hankkeita, elintarvikkeiden valmistajia ja vientiyrityksiä kutsutaan mukaan näytteilleasettajiksi ”Hungry for Finland” -maaosastolle.

Tervetuloa näytteilleasettajaksi Suomen ”Hungry for Finland” -maaosastolle Grüne Woche –messuille 20. – 29.1.2017 Berliiniin! Maa- ja metsätalousministeriö, Visit Finland, MTK ja Food from Finland, Finpron operoima Team Finland kasvuohjelma toteuttavat Suomen maaosaston messuilla yhteistyökumppaneinaan Messeforum Oy ja Fennopromo Oy.

Grüne Woche  on maailman suurin ruoka-aiheinen maatalous-, elintarvike- ja puutarha-alan tapahtuma, joka järjestetään vuosittain Saksassa. Messut toteutetaan nyt 82. kerran ja ne keräävät yli 1600 näytteilleasettajaa ja yli 400 000 kävijää. Messujen tarjonta on ainutlaatuisen runsas. Esillä on matkailupalveluita ja laaja valikoima elintarvikkeita ja ruokatuotteita ympäri maailmaa. Näytteilleasettajat esittäytyvät pääasiassa maakohtaisilla osastoilla. Messujen aikana järjestetään ajankohtaisseminaareja ja konferensseja. Maatalousministerit ympäri maailmaa kokoontuvat messuille keskustelutilaisuuteen.

Suomi toteuttaa messuilla 220 m2 kokoisen ”Hungry for Finland” -maaosaston, jonka teemana on suomalainen ruoka ja ruokamatkailu. Markkinoimme osastolla matkailutarjontaamme ja innovatiivisia korkealaatuisia elintarvikkeita. Osasto toteutetaan tyylikkäällä design -ilmeellä, joka kertoo suomalaisesta puhtaudesta, luonnosta ja ruoan alkuperästä. Osastolla on näytöskeittiö, baari ja mahdollisuus tuotteiden myyntiin ja maistattamiseen.

Oletteko kiinnostuneita osallistumaan näytteilleasettajana Suomen osastolle? Mukaan kutsutaan ruokamatkailuyrityksiä ja -hankkeita, elintarvikkeiden valmistajia ja vientiyrityksiä. Grüne Wochessa yrityksenne saa erinomaisen mahdollisuuden markkinointiin ja myyntiin, vienninedistämiseen ja tuotteiden markkinointiin suoraan saksalaisille kuluttajille. Messuvieraat käyttävät keskimäärin n. 100 euroa ostoksiinsa messujen aikana. Näytteilleasettajapaikka Suomen osastolla tuo yrityksellenne näkyvyyttä, auttaa tekemään tuloksellisempaa markkinointia ja säästää kustannuksissa.

Messuosastolle toivotetaan tervetulleiksi laadukkaiden ruokatuotteiden valmistajat ja yritykset, jotka kutsuvat saksalaisia matkailemaan Suomeen. Lisäksi mukaan kutsutaan niitä elintarvikealan yrityksiä, joilla on vahva tahtotila viedä tuotteitaan Saksaan tai jotka jo harjoittavat elintarvikevientiä Saksan markkinoille. Tuotteiden pitää olla korkealaatuisia ja tarjota kuluttajalle lisäarvoa, erityisyyttä ja elämyksiä hyvän maun lisäksi. Mukaan osaston valikoimiin toivotaan myös juomia mukaanlukien alkoholituotteet.

Kysy lisää ja ilmoittaudu mahdollisimman pian Fennopromolle Jukka-Pekka Inkiselle, jukka-pekka.inkinen@fennopromo.fi, puh. 040 500 2896. Ilmoittautumisaika päättyy, kun riittävä määrä yrityksiä on koossa tai viimeistään 15.9.2016 mennessä. Osastopaikasta peritään nimellinen maksu. Paikkojen määrä on rajallinen, toimi ripeästi. Maa- ja metsätalousministeriö yhdessä osaston muiden toteuttajien kanssa päättää, mitkä yritykset valitaan osastolle.

Lisätiedot:
Eeva-Liisa Lilja, toimitusjohtaja, Fennopromo Oy, + 358 (0)40 833 7727, eeva-liisa.lilja@fennopromo.com
Arto Varanki, toimitusjohtaja, Messeforum Oy, +358 (0)40 900 1008, arto.varanki@messeforum.fi
Kirsi Viljanen, erityisasiantuntija, Maa- ja metsätalousministeriö, + 358 (0)295 162 142 kirsi.viljanen@mmm.fi
Terhi Hook, Product Development Manager, Finpro Oy Visit Finland, + 358 50 597 0999, terhi.hook@visitfinland.com

mmm  visitfinland  mtk  fff

Artesaaniruuan suomenmestaruudesta kilpaillaan lokakuussa Raaseporissa

Ilmoittautuminen kilpailuun on nyt avattu

Suomi on Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajamaa vuonna 2016. Puheenjohtajuuskauden ohjelmassa on useita ruoka-alan tapahtumia, joista suurin on artesaaniruokakilpailu. Kaikille pohjoismaisille osallistujille avoin artesaaniruuan suomenmestaruuskilpailu järjestetään Yrkeshögskolan Noviassa Tammisaaressa 10.–13.10.2016.

Kilpailu järjestetään, jotta artesaaniruoka tulisi tutuksi kuluttajille ja että alan kehitys nopeutuisi. Kilpailulla halutaan kannustaa ruoka-artesaaneja työssään ja innostaa heitä kehittämään yrityksiään ja tuotteitaan.

Suomenmestaruuskilpailujen aikana järjestetään myös useita artesaaniruoka-aiheisia miniseminaareja ja opintokäyntejä Länsi-Uudenmaan elintarvikeyrityksiin. Kaikki aiheesta kiinnostuneet voivat osallistua tähän ohjelmaan. Ohjelma huipentuu juhlaillalliseen ja palkintojen jakoon Fiskarsin ruukissa keskiviikkona 12. lokakuuta. Miniseminaarien, retkien ja juhlaillallisen tiedot ilmoittautumisohjeineen sekä kooste majoitusvaihtoehdoista julkaistaan kilpailun nettisivuilla kesäkuun loppuun mennessä.

Suomenmestaruudesta kilpaillaan seuraavissa tuoteluokissa: maitotuotteet, leikkeleet ja lihatuotteet, kalatuotteet, leipomotuotteet, marja- ja hedelmätuotteet, vihannes- ja sienituotteet, kylmät mauste- ja ruokakastikkeet, snaksit, käymisteitse valmistetut juomat ja innovatiiviset artesaaniruokatuotteet. Ilmoittautuminen kilpailuun on käynnissä 25.5.–26.8.2016.

Kilpailun kotisivut
Puheenjohtajuuskauden ruokatapahtumat

Lisätietoa:
Seija Ahonen-Siivola, maa- ja metsätalousministeriö, Suomen puheenjohtajuuskauden ruokateeman vastuuhenkilö, p. 0295 162 173, etunimi.sukunimi@mmm.fi
Ann-Louise Erlund, Yrkeshögskolan Novia, p. 044 799 8406, etunimi.sukunimi@novia.fi (käytännön ohjeet kilpailusta)

Tiedote (pdf)

Maista luomu -ruokatapahtuma valloittaa Mikkelin 30.9.-2.10.2016

Tarjolla makuelämyksiä niin luomugaalaillallisen parissa kuin sadonkorjuu- ja katuruokatapahtumassa. Lisäksi Hyvää ihmiselle – 10 syytä valita luomu -seminaari ja muuta mukavaa ohjelmaa.

Mikkelissä järjestetään uusi kolmipäiväinen koko perheen Maista luomu -ruokatapahtuma 30.9.–2.10.2016. Tapahtuma käynnistyy perjantaina 30.9. uusimpia tutkimustuloksia esittelevällä Hyvää ihmiselle – 10 syytä valita luomu -seminaarilla Mikkelin yliopistokeskuksessa ja luomugaalaillallinen Tertin kartanossa. Lauantaina 1.10. on vuorossa luomusadonkorjuu- ja -katuruokatapahtuma klo 10–20 Kirkkopuistossa. Tarjolla on runsaasti syksyn satoa kotiin vietäväksi ja ravintolat tarjoavat luomukaturuokaa paikan päällä nautittavaksi. Maalaistunnelmaa tapahtumaan tarjoaa Tertin kartano, jossa tarjolla on tietoiskuja luomusta, työnäytöksiä sekä luomuinen buffet-lounas ja kahvila. Maksuton hop on hop off -bussi kuljettaa vierailijoita Kirkkopuiston ja Tertin kartanon välillä. Lauantai-iltana Kirkkopuistossa esiintyy Juvalta lähtöisin olevan Aija Puurtisen ja Esa Kuloniemen Honey B. & T-bones -bluesyhtye.

Sunnuntaina 1.10. vietetään sadon kiitosmessua Mikkelin Pitäjänkirkossa ja luomu ravintoloissa -päivää Mikkelin seudun ravintoloissa. Alueen ravintoloiden keittiömestarit suunnittelevat päivää varten menut, joissa he hyödyntävät mahdollisimman paljon paikallisia luomuraaka-aineita.

– Mikkeli on jo maailmallakin tunnustettu ruokamatkailukohde. Maista luomu tuo upean tapahtuman Mikkelin syksyyn ja vahvistaa entisestään Etelä-Savon mainetta luomuruokamaakuntana, sanoo matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

– Kesäasukkaillakin on maistuva syy palata Mikkeliin tapahtumaviikonloppuna, muistuttaa matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

Maista luomu -tapahtuma herättää henkiin Mikkelissä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa vuosien ajan järjestetyt Mikkelin Luomumessut uudella tavalla.

– Syksyn sadon lisäksi tarjolla on luomukaturuokaa ja tutkittua tietoa luomusta, Luomuinstituutin johtaja Pirjo Siiskonen kuvaa tapahtumaa.

– Haluamme tuoda luomuruoan kuluttajien saataville ja tarjota luomuruoan tuottajille sekä ravintoloille mahdollisuuden tuoda esille osaamistaan, valmistamaansa ruokaa ja aitoja makuja, muistuttaa Siiskonen.

Tapahtumassa on mukana myös Michelin-tähdellä palkitun Ravintola Olon omistaja, keittiömestari Pekka Terävä. Maista luomu -ruokatapahtumaan odotetaan 10 000 kävijää. Maista luomu -tapahtuman järjestävät Luomuinstituutti/Luomuinstituutin jalkauttaminen -hanke, Mikkelin matkailupalvelut/ Mikkelin kehitysyhtiö Miksei, Mikkelin kaupunki, Mikkelin kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys Mikke ry, Saimaan luomu ry, Tertin kartano ja Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta.

www.maistaluomu.fi

Lisätietoja tapahtumasta:
Pirjo Siiskonen, johtaja, Luomuinstituutti, 0440 752 755, pirjo.siiskonen@helsinki.fi
Maisa Häkkinen, matkailujohtaja, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, 044 794 2219, maisa.hakkinen@mikseimikkeli.fi
Matti Pylkkänen, Tertin kartanon isäntä, 0440 187 612, matti.pylkkanen@tertinkartano.fi