Vardagens hjältar finns i yrkesköken

Gastronomins verkliga hjältar arbetar i skolköken och på andra storkök runt om i kommunerna anser Johan Andersson, projektledare för Offentlig Gastronomi i Jämtland. Den mat som tillreds i storköken är vardagsmat för en stor del av kommuninvånarna. Därför borde det fästas mer vikt vid arbetsklimatet och hur man jobbar i storköken tycker han.

Johan Andersson vill ge dem som jobbar i storköken mer arbetsglädje och yrkesstolthet.

I Finland satsar många kommuner just nu på cook-and-chill, bland annat Jakobstad och Borgå gått över till systemet. En motivering är att det ska bli billigare för kommunen.  Men Johan Andersson håller inte med om att det skulle bli dyrare att laga mat från grunden i kommuner och storkök. Tidigare har han jobbat som kock och drivit egna restauranger, men också inom den offentliga sektorn som kosthållschef i Bergs kommun.

År 2009 började han jobba för Bergs kommun i Jämtland. En konsultutredning hade föreslagit att kommunen skulle spara genom att minska antalet tillagningskök och gå över till fler uppvärmningskök. I stället vände Andersson på steken och ville visa vilka fördelar det finns med att hålla kvar tillredningen.

­- Cook-and-chill systemet är en stor källa till svinn, för mat som en gång värmts upp måste kastas, den går inte att spara. Jag hävdar att om man har matlagningen kvar har det många fördelar: Rester är lättare att ta hand om och det går att anpassa maten utifrån gästernas behov. Men framförallt behåller personalen sin yrkesstolthet och kan stå för sin matlagning. Det är väldigt kostnadseffektivt i form av färre sjukdagar.

Kommunerna ser inte helheten

Att jobba så här kräver ett aktivt ledarskap och om kommunen vill sköta en måltidsorganisation från skrivbordet så är cook-and-chill med mottagningskök betydligt enklare. I synnerhet som den offentliga sektorn ofta väljer inte att se måltiden i ett sammanhang, utan räkna med att pengar för att transporter och andra kostnader finns i en annan påse anser Andersson.

Arbetet i Bergs kommun uppmärksammandes i hela Sverige. Hösten 2012 föreläste Johan Andersson runt om i Sverige kring temat lokala råvaror och offentlig upphandling.

– Jag vet att en god matupplevelse kräver planering, bra råvaror och massor av matglädje. Något som finns hos de flesta kök ute i våra kommuner, men som de anställda ibland behöver lite hjälp på traven med, säger Johan Andersson.

Det är det han koncentrerar sig på i det pågående projektet Offentlig gastronomi i Jämtland och Härjedalen. Målet är att höja den offentliga matens profil och att ge dem som jobbar i de kommunala köken ny inspiration och vidareutbildning.  Flera hundra kockar från länets kök inom offentliga sektorn har fått utbildning genom projektet. Utbytet och utbildning av dem som jobbar inom den offentliga bespisningen är en viktig del av Offentlig gastronomi.

Text: Sanne Wikström

 

Bättre resultat genom samarbete Livsmedelsbranschens årsseminarium i Helsingfors

Livsmedelsbranschens livskraft, internationalisering, cirkulär ekonomi  och upphandling står i centrum för årets Närmatsforum och Livsmedelsbranschens årsseminarium.

På förmiddagen behandlas frågor som gäller närmat såsom betydelsen av  upphandling, direktförsäljningens lönsamhet, cirkulärekonomiska nätverk  samt samarbete mellan små och medelstora livsmedelsföretagare, yrkeskök och Foodservice-sektorn. Förmiddagen arrangeras av landsomfattande koordineringsprojektet inom närmat och detta är det tredje breda landsomfattande närmatsforumet som samlar mataktörer.

På eftermiddagen offentliggörs Bageribranschens branschöverblick och Livsmedelsbranschens Branschbarometer för små och medelstora aktörer samt den nya faktawebbplatsen som samlar den finska matproduktionens styrkor.  Under eftermiddagen får man nyheter från bageri- och konditoribranschen samt information om  hur man når framgång inom livsmedelsexporten. Eftermiddagen ordnas av ANM Branschtjänst. Evenemanget öppnas av jord- och skogsbruksminister  Jari Leppä.

Tid: 13.12.2017  kl 10 – 15:30  (morgonkaffe från kl 9:30)

Plats: Ständerhuset, Snellmansgatan 9-11, Helsingfors

Bekanta dig med programmet (på finska)

Evenemanget är kostnadsfritt och det sänds även som en webcasting.  Webcastingen finns här https://prospectumlive.com/event/aitojamakuja

Länken till webcastingen  skickas till respektive deltagare före evenemanget.

Äktasmak.fi nyhetsbrev

Oktober 2017

En ny förening har grundats: Mathantverk i Finland rf.
Vill du vara med och främja mathantverket i Finland? Läs mer

Restaurang Olos Creative Kitchens klassikermeny Matka vann nationella matturismtävlingen Hungry for Finland 2017
I tävlingen deltog 73 högklassiga kandidater. Läs mer

Åbo Universitets nya nätpublikation underlättar livsmedelsföretagarens vardag
Den nya nätpublikationen http://aitojamakuja.fi/foodservice/sv/frontsida/, som Brahea-centret vid Åbo Universitet producerat, belyser yrkeskökens och partiaffärernas process vid sina val av nya produkter samt ärenden som det lönar sig för små och medelstora företag att ta i beaktande innan de kontaktar köparna. Läs mer och titta på videor

Köp av bonden! -dagen firades 16.9.2017
Det fanns över 200 medverkande gårdar i hela Finland. Titta på videor

Kommande evenemang och andra aktuella för företagare:

Aktuell information om ekofrågor finns på luomu.fi-webbplatsen

Beställ vårt nyhetsbrev


Aitojamakuja.fi eller äktasmak.fi-webbplatsen främjar småföretagares synlighet och sökbarhet samt ökar kännedomen om småskalig produktion av livsmedel.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Mer info:     Brahea Centrum vid Åbo Universitet
Päivi Töyli, projektledare, tfn. 040 189 1929, paivi.toyli[at]utu.fi

 

 

FM-tävlingen i Mathantverk 2017

Medaljer delades ut fredag kväll vid festmiddagen i Fiskars Bruk i Raseborg. I tävlingen deltog 50 företag med sammanlagt 120 produkter. Förutom mathantverkare från olika delar av Finland lockade tävlingen deltagare från Åland, Sverige och Estland. Tävlingen var öppen för deltagare från Finland, Norden och de baltiska länderna.

Vinnarprodukter

Charkuteriprodukter

  • Färskkorv: Marskogens lamm (Åland) – Lammsnäcka

Fiskprodukter

  • Inlagd fisk: Jörre & Johannas fisk (Pellinge) – Gräddfil-Chili-strömming

Bageriprodukter

  • Vetesurdegsbröd (endast surdeg): Aroma Bageri & Konditori (Vasa)– Linvete
  • Rågsurdegsbröd (enbart surdeg): Backers Baker Ab (Raseborg) – Backers ekologiska Rågsurbröd
  • Hårt bröd: Aroma Bageri & Konditori (Vasa) – Speltknäcke

Bär- och fruktprodukter

  • Kryddad sylt: Närboden (Kimito)- Jordgubbs-rabarbersylt
  • Marmelad: Sara´s Kitchen Garden (Raseborg) – Godmorgon-marmelad
  • Kryddad gelé: Toores Jôud Oû (Estland) – Meadowsweet Jelly

Kalla krydd- och matsåser

  • Chutney: Ingvalsby gård (Raseborg) – Söt chili
  • Kryddsåser: (2 vinnnare/delad första plats): Vikbo torp (Pargas) – Zing! och Huhtasrinne Ky (Askola) – Salmiakki & Hunaja-puriste
  • Naturell olja: I klassen inlämnades endast 1 bidrag.  Juryn valde att dela ut ett hedersdiplom till produkten eftersom den var av exceptionellt hög kvalitet: Maidla Sillaotsa Talu (Estland) – Cold pressed hemp oil

Nordiska drycker (alkoholfria)

  • Bärsaft och must: Öfvergårds (Åland) – Sortspecifik äppelmust
  • Glögg: Kullas Gård (Kimito) – Hallonglögg

Nordiska drycker (alkoholhaltiga)

  • Matvin: Vuokatin Viini Oy (Vuokatti) – Erland vitt bärvin
  • Dessert- och delikatessvin: Kuura Cider AB (Raseborg) – Kuura Ice Cider 2015

Innovativ mathantverk: Smakverket AB (Åland) – Picklade äppelskott

Mejeriprodukter

I kategorin tävlade endast 5 produkter fördelat i 3 olika klasser. Juryn valde att dela ut ett hedersdiplom till en produkt: Mattas Gårdsmejeri (Åland): “Mattas Malou”

Förpackningstävling: 2 vinnare, delad första plats: Nord-T (Helsingfors) – Moose on the Loose och Kuura Cider (Raseborg) – Ice cider 2015

FM i Mathantverk ordnas även nästa år vid Yrkeshögskolan Novia i Raseborg. Tidpunkten är 21–23 mars 2018. Huvudarrangör är fortsättningsvis Kustens Mat, som är ett mathantverksprojekt i samarbete mellan regionerna Österbotten, Åboland, Åland och Nyland. Tävlingen genomförs tillsammans med branschorganisationer och andra aktörer inom livsmedelsbranschen.

Mer information https://www.novia.fi/mathantverkfm/

Eviras rådgivningsrunda startar hösten 2017

Eviras utvecklingsprojekt igångsätter en rådgivningsrunda inom livsmedelslagstiftning till små och medelstora företag. Målet är att öka och förmedla kunskap om grundande av ett livsmedelsföretag och om dess verksamhet.

De största ärendehelheterna är:

  • allmänna frågor i samband med grundandet av ett företag
  • att starta en restaurang
  • att grunda en köttanläggning
  • hantering av livsmedel och hur inleda försäljning på en lantgård

Arbetet har fortlöpt speciellt vad gäller grundandet av företag och det finns också färdigt elektroniskt material att tillgå.  Ytterligare information https://www.evira.fi/sv/livsmedel/tillverkning-och-forsaljning/tukea-ja-tietoapk-yrityksille/yrityksen-perustaminen/

Eviras rådgivningsprojekt för små och medelstora företag (https://www.evira.fi/sv/livsmedel/tillverkning-och-forsaljning/tukea-ja-tietoapk-yrityksille/) arrangerar tillsammans med regionala utvecklingsprojekt regionala informationstillställningar. Man hoppas på deltagare speciellt från små och medelstora företag, företag som håller på att grundas och lokala tillsynsmyndigheter inom livsmedelsbranschen. Under evenemangen presenteras också åtgärder som gjorts för att underlätta livsmedelsverksamheten.

Tillställningarna år 2017:

Under oktober 2017 anordnas webbseminarier:

Närmare information gällande ovannämnda datum kommer senare. Under år 2018 arrangeras mera informationstillfällen och workshops som gäller livsmedelsföretagens verksamhet. Exaktare uppgifter om dessa finns att tillgå senare i år.

Restaurang Olos Creative Kitchens klassikermeny Matka vann nationella matturismtävlingen Hungry for Finland 2017

I tävlingen deltog 73 högklassiga kandidater. Juryn konstaterade, att i år var dryckeskulturen starkt representerad. Priserna delades ut av näringsministern Mika Lintilä och jord- och skogsbruksministern Jari Leppä vid Arbets- och näringsministeriets årsseminarium om  turism 6.9.

– Matka är en skickligt förverkligad interaktiv upplevelse där innovativt genomförande, visualitet och ypperliga smaker förenas – varje detalj är utfunderad, preciserade juryn vinnarens styrkor. Även en fungerande servicegång sågs som dess merit.

Pekka Terävä, som hör till Olos grundare, berättade att Olos unika kreativitet väller ur en nära interaktion med människor. Restaurangen föredrar säsongsaktiga lokalt närproducerade råvaror och producenter som har en viss leveranssäkerhet.

– Jag väntar otåligt på säsongen för färsk fiskrom, berättade Kreativa direktören och restauratören Jari Vesivalo. Restauratören och verkställande direktören Katja Henttunen lyfte fram nypotatisen som en av sina favoritråvaror.

Dessutom prisbelönades tre betydande upplevelser inom matturismen. Priserna fick:

  • Hotelli Punkaharju: svampar och örter
  • I Fiskars: en guidade rundtur ordnad av  Fiskars destilleri, Kuura Cider och Ägräs Distillery, samtliga  producenter av hantverksdrycker  samt
  • Skördefesten som ordnas årligen på Åland.

Hedersomnämnanden fick

  • SMAKU, Borgå-restaurangernas gemensamma guidade rundvandring  som upplevelserik smakresa med mat och dryck
  • Studioravintola Tundra, Kuusamo: köksmästar-keramikerns hantverk av viltmat och vilda örter

I tävlingen tog man fasta på kundorientering, den lokala anknytningen och berättelserna, närmat, upplevelser, samarbete, affärsfunktion, lönsamhet samt mångsidighet vid bruk av försäljnings- och marknadsföringskanaler.

Tilläggsuppgifter om vinnarna:

http://olo-ravintola.fi/creative-kitchen/

http://hotellipunkaharju.fi/tapahtumat/

http://www.agrasdistillery.com/the-distillery-tap-room/

http://www.skordefest.ax/etusivu/

SMAKU Porvoo Facebookissa

www.tundra.fi

Hungry for Finland-matturismtävlingen

Matturismtävlingen uppmuntrar nätverk som är verksamma inom mat och turism  att utveckla ett nytt utbud av lokalt inspirerade koncept inom matturism. Tävlingen efterlyser företag och samfund som är matturismens innovativa föregångare och som erbjuder turisterna matupplevelser. Målsättningen med tävlingen är att stärka produktifieringen av upplevelseorienterad matturism och hitta topprodukter inom matturismen. http://www.hungryforfinland.fi/ruokamatkailukilpailu

Åbo Universitets nya nätpublikation underlättar livsmedelsföretagarens vardag

Den nya nätpublikationen http://aitojamakuja.fi/foodservice/sv/frontsida/, som Brahea-centret vid Åbo Universitet producerat, belyser yrkeskökens och partiaffärernas process vid sina val av nya produkter samt ärenden som det lönar sig för små och medelstora företag att ta i beaktande innan de kontaktar köparna.

Den nyligen publicerade nätsidan http://aitojamakuja.fi/foodservice/sv/frontsida/ visar hurudan processen vid val av nya produkter är i yrkeskök och partiaffärer. Som grund för nätsidans material står Utvecklandet av värdekedjan inom lokalmat-projektets handbok, som har sammanställts huvudsakligen genom att intervjua grossister.

– Publikationen har skapats för att underlätta inledandet  av samarbetet  mellan livsmedelsföretagaren samt yrkesköket och partiaffären. Det är viktigt för företagaren att tänka efter vad som är speciellt och annorlunda med den egna produkten jämfört med övriga motsvarande produkter. Det är bra att redan i förväg fundera över produktens och företagets historia. Dagens konsumenter är intresserade av berättelserna som döljer sig bakom  produkterna, konstaterar projektchef Päivi Töyli.

På olika håll i Finland har projektet Utvecklandet av värdekedjan inom lokalmat visat  hurudana processer produkterna genomgår för att bli en del av partiaffärernas urval och därigenom en del av yrkeskökens matservering. Därtill har livsmedelsföretagarna haft möjlighet att på en gång träffa flera köpare på lokal och riksnivå, få respons och idéer till utvecklande av sin produkt samt höra vilken typ av produkter som efterfrågas.

På sidan presenteras faktorer som gäller valprocessen och livsmedelsföretagande genom olika exempel på samarbete både i textform och på videon. Där finns också exempel på hur bruket av produktkortet har upplevts.

– Det är också bra att notera att man kan starta i mindre skala, lokalt, då varorna kan vara begränsade till bara ett speciellt begränsat område eller en kundgrupp. Ett gemensamt mål för alla parter är att man kunde få flera lokala produkter att bjuda ut och att kunder som vill ha specialprodukter kunde hitta produkter som lämpar sig för deras eget utbud, berättar Töyli.

Utvecklandet av värdekedjan inom lokalmat-projektets centrala samarbetskumpaner är Dagligvaruhandeln rf och Foodservice-grossister, landskapsmässiga utvecklare inom livsmedelsbranschen samt jord-och skogsbruksproducenternas centralförbund MTK ry. Projektet genomförs under åren 2015-2017 och det finansieras av jord- och skogsbruksministeriet.

Nya videor:

Mer information:
Päivi Töyli, projektledare
Brahea-centret vid Åbo Universitet
040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi


Inom Utvecklandet av värdekedjan inom lokal mat-projektet främjar man samarbetet mellan HoReCa-partihandeln, yrkesköken samt de lokala livsmedelsföretagen. På aktasmak.fi -platsen presenteras god praxis som förknippas med temat.

Projektet som förverkligas under åren 2015-2017 finansieras av jord- och skogsbruksministeriet.

#ruokaketju

En ny förening har grundats: Mathantverk i Finland rf.

Vill du vara med och främja mathantverket i Finland?

Den nygrundade föreningen Mathantverk i Finland fungerar som ett intresseorgan för de redan etablerade mathantverkarna och som en knutpunkt för alla med intresse för mathantverk. Mycket av den verksamhet som stöder mathantverkarna idag är projektbaserad och därför har man sett ett tydligt behov av att skapa ett stadigvarande forum för mathantverkare. Vi välkomnar mathantverkare från hela Finland med i verksamheten!

http://www.mathantverkarna.fi/

Pressmeddelande

FM-tävlingen in Mathantverk 2017, vinnarprodukter

Mer information:

Mats Nurmio, Mathantverk i Finland rf., ordförande,
mats.nurmio@kimitoon.fi
tel.0400 539 179

Katja Bonnevier, Mathantverk i Finland rf., sekreterare
katja.bonnevier@pargas.fi
tel. 040 356 2655

Köp delikatesser från eget land under Köp av bonden!-dagen

I år firas Köp av bonden! -dagen 16.9.2017. Det finns minst 180 medverkande gårdar i hela Finland.

Intresse för närmat verkar fortsätta att växa. Konsumenter uppskattar en genomskinlig och kort matkedja. Många vill inte bara känna till livsmedlets ursprung, men också att veta hur maten producerats och försäkra sig om att produkten är färsk. Närproducerad mat är även ett pav de prioriterade områdena i vårt lands matpolitik*.

Största delen av Finlands livsmedelsföretag är småföretag, man beräknar att det finns ca 3000 sådana företag (2014**). Småföretagen spelar en viktig roll när det gäller att bevara och utveckla den finländska matkulturen. Närmat och lokalt producerad mat har ett nära samband speciellt med korta distributionskedjor, som fastställs av ett mindre antal ekonomiska aktörer i kedjan, samarbete mellan aktörerna, lokal ekonomisk tillväxt samt geografiska och sociala förbindelser mellan producenterna och konsumenterna.

Köp av bonden! –dagen ger möjligheter för producenter och konsumenter att mötas. Under dagen välkomnar många gårdar runt om i landet besökare för att bekanta sig med gårdens produktion och produkter, uppleva lantbruket och samtidigt köpa färska råvaror direkt av producenten. Dagen fick sin början från ett initiativ från livsmedels- och landsbygdsaktörer och från positiva erfarenhet från andra skördeevenemang.

Gårdar, hemträdgårdar och landsbygdsturismföretag som medverkar i Köp av bondendagen den 16 september hittas på evenemangssajten ostatilalta.fi. I hela Finland medverkar för närvarande åtminstone 180 olika gård som man kan besöka. Att besöka en gård kräver ingen förhandsanmälan och gårdarnas öppettider finns det information om på evenemangssajten.

I social media man kan hitta Köp av bonden!-dagen under kännetecknet #ostatilalta. Upplevelser från gårdarna kan man dela med sig av i #elämystilalla–fototävlingen som pågår 15–24.9.17. Tävlingens tema är de medverkande gårdarna, stämningen, miljön, gårdarnas råvaror och produkter tillverkade av råvarorna. Mera information om deltagande i fototävlingen: ostatilalta.fi/sv/valokuvauskilpailu.

Välkommen!

Mera information:
Leena Arjanne
Lähiruoan koordinaatiohanke
p. +358 50 357 9204
leena.arjanne@utu.fi

#ostatilalta, #köpavbonden

#elämystilalla –fototävlingen 15.-24.9.17

I Facebook @ostatilalta Osta tilaltal! Köp av Bonden! 16.9.2017

I Instagram @marthaforbundet @marttailu ger tips och recept för spännande råvaror som du köpt

* Närmatsprogrammet som bereddes i jord- och skogsbruksministeriet i samarbete med olika
intressentgrupper godkändes som statsrådets principbeslut 16.5.2013.
** RuokaSuomi 2014, www.aitojamakuja.fi/lahiruoka_swe.php

Med om att arrangera Köp av bonden!-dagen är Programmet för utveckling av landsbygden i Fastlandsfinland 2014-2020 och Maaseutuverkosto/Landsbygdsnätverket, Koordineringsprojektet inom närmat/Brahea Centrum vid Åbo Universitet, Äktasmak.fi, Centralförbundet för lant- och skogsbruksproducenter MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, Maa- ja kotitalousnaiset, Martat, Marthaförbundet, Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H, Lomalaidun ry ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry.

 

Info-evenemangen för Foodservice-kedjans aktörer och livsmedelsföretagare får fortsättning

Kom med!

Yrkeskökena och Foodservice-partiaffärerna är intresserade av att öka mängden av lokala livsmedel i sitt utbud. För att gynna detta arrangerar Utvecklandet av värdekedjan inom lokalmat-projektet infotillfällen runtom i Finland 2016-2017.

För att efterfrågan av närmat hos yrkeskök samt Foodservice-partiaffärer och de lokala företagens utbud kan mötas, bör de känna till varandras handlingspraxis bättre än i dagens läge. För tillfället är den som gör beställningen (yrkesköket), varuleverantören (livsmedelsföretaget), samlaren samt transportören (Foodservice-partiaffären) inte bekanta med varandras handlingspraxis i leveranskedjan. Det försvårar utvecklandet av verksamheten, även om det finns vilja och intresse både hos yrkeskök och partiaffärer att öka lokala livsmedel i sitt utbud.

Under info-evenemangen som anordnas i olika delar av Finland kan man bekanta sig med varandra och tillsammans försöka finna verksamhetsformer, med vilka samarbetet kan utvecklas. Under sammankomsterna fördjupar man sig i partiaffärernas verksamhet med hjälp av handboken  ”Miten toimin Foodservice-tukkujen kanssa?” (”Hur samarbeta med Foodservice-partiaffärerna?”). Samtidigt har olika aktörer möjlighet att berätta om sin egen handlingspraxis. Också varuleverantörens produktkort samt Golli beställnings- och leveranssystemet presenteras. Foodservice-partiaffärer, yrkeskök samt regionens livsmedelsföretagare inbjuds till evenemangen.


Inom Utvecklandet av värdekedjan inom lokal mat-projektet främjar man samarbetet mellan HoReCa-partihandeln, yrkesköken samt de lokala livsmedelsföretagen. På aktasmak.fi -platsen presenteras god praxis som förknippas med temat.

Projektet som förverkligas under åren 2015-2017 finansieras av jord- och skogsbruksministeriet.

#ruokaketju