Maaseudun mahtavin Kauppa-auto tuo maut lähelle

Onko tämä ihan oikea myymäläauto? Kysymys on kuulunut alkukesän aikana lukuisien kiinnostuneiden huulilta, kun he ovat astuneet sisään Maaseudun mahtavimpaan Kauppa-autoon.

Maaseudun mahtavin Kauppa-auto on Maaseutuverkostoyksikön keväällä 2014 käynnistämä Kauppa-autokiertue, joka on jatkoa pari vuotta sitten kiertäneelle Landepakulle. Yleisötapahtumissa pysähtyvästä autosta löytyy pientuottajien ruokatuotteita eri puolelta Suomea, sekä liuta esitteitä ja informaatiota lähi- ja luomuruoasta.

Yrittäjä Juhani Niemelän kuljettaman auton hyllyllä notkuu esimerkiksi pientuottajien limonadeja, mehuja ja mehutiivisteitä. Kaikki tuotteet ovat lisäaineettomia, eikä niissä ole käytetty väriaineita tai esansseja, vaan ainoastaan aitoja marjoja. Lisäksi hyllyiltä löytyy lukuisia muita luomutuotteita, kuten vaikkapa pienmyllyjen jauhoja ja ryynejä eri murrealueilta.

-Perimmäisenä ideana on tuoda maaseutua ja sen tarjoamia tuotteita näkyville ja samalla ihmisten saataville, Niemelä kertoo.
kauppa-auto1

Nostalginen kauppamuoto kiinnostaa

Auto ja sen tarjoamat tuotteet ovat herättäneet Niemelän mukaan yllättävän paljon mielenkiintoa kävijöissä, vaikka hinnat ovat tavallista kalliimpia. Laadusta ollaan valmiita maksamaan myös elintarvikkeissa.

– Jokaisella asiakkaalla tuntuu olevan muistikuvia lapsuuden vanhasta kauppa-autosta, joita sitten verestetään meidän kyydissä. Muistellaan, kun on odotettu auton tuloa ja sieltä saatavaa jätskiä tai karkkia.

Kauppa-auton hyllyiltä löytyy myös rutkasti ajankohtaista tietoa maaseudun antimista. Asiakkaat saavat syötävän lisäksi mukaansa myös luettavaa.

– Täällä on maaseutuverkoston esitteitä, Aitoja makuja -kortteja, Maavara-lehteä, kaikenlaista liittyen viljelyyn ja eläinten pitoon, Niemelä luettelee.

Pääsääntöisesti tuotteet löytävät tiensä kauppa-auton kyytiin Humppilassa toimivan lähiruokatukun kautta. Osa herkuista taas valikoituu maaseutuverkostoyksikön henkilökunnan löytäessä kyytiin sopivalta vaikuttavia tuotteita.

Kauppa-auto on ehtinyt kiertää tälle kesälle muun muassa Savonlinnassa, Oulussa ja Rovaniemellä. Eikä alati kertyville kilometreille näy vielä loppua, sillä reissaaminen jatkuu aina syyskuulle asti.

– Se on ihan oikea kesätyö, Niemelä hymyilee.

Kauppa-auto pysähtyy paikoissa, joissa on tarjolla paikallisia tuotteita. Pysähtymispaikat vaihtelevat tanssilavoista toreihin ja suurempiin markkinoihin.
kauppa-auto3

Teksti ja kuvat: Taneli Kärki

Maaseudun mahtavin Kauppa-auto -kiertueen kohteet löytyvät www.maaseutu.fi

ja kuulumisia matkan varrelta myös Facebookissa

Seuraavaksi kauppa-auto Okrassa 2.-5.7. Oripäässä ja paikalla myös aitojamakuja.fi.

Maakuntien lähiruoka ja olut esillä Herkkujen Suomi -lähiruokatapahtumassa 21.-23.8.

Maakuntien lähiruoka ja olut ovat jo neljättä kertaa esillä Herkkujen Suomi -lähiruokatapahtumassa. Tänä vuonna Herkkujen Suomi tuo Helsingin ydinkeskustaan yli sata lähi- ja luomuruuan tuottajaa ja valmistajaa 11 eri maakunnasta. Rautatientorilla vietetään samanaikaisesti myös Syystober-olutjuhlaa, jossa on tarjolla kymmenittäin kotimaisia pienpanimoiden oluita.

Herkkujen Suomi innostaa lähiruuan ystävät aitojen, suomalaisten makujen äärelle. Ruoka-annoksia voi nauttia paikan päällä ja ostaa myös mukaan! Viime vuonna tapahtumassa vieraili kahden ja puolen päivän aikana lähes 65 000 kävijää. Tapahtuman saama suosio osoittaa, että suomalaiset kuluttajat ovat ottaneet kotimaisen lähiruuan ja oluet omakseen.

Herkkujen Suomi -lähiruokatapahtumassa pääroolissa ovat maakuntien pienet elintarvikeyritykset. Tapahtuma on erinomainen tilaisuus lähiruuan valmistajille tuoda osaamistaan ja taidonnäytteitään pääkaupunkilaisten nähtäville. Herkkujen Suomen yhteydessä järjestetään myös kaupan ja ravintoloiden sisäänostajien ammattitapahtuma, jossa he voivat verkostoitua pienten elintarvikeyritysten kanssa.

Maakuntien ja yritysten lisäksi toimintaansa esittelevät ruokaketjun järjestöt ja yhteisöt.  Monien ruoka- ja maatalousalan toimijoiden lisäksi myös Euroopan komission Suomen-edustusto on ensimmäistä kertaa mukana Herkkujen Suomessa. Komissio auttaa maatalouspolitiikkaa vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin ja kehittää sitä mm. entistä ympäristöystävällisemmäksi ja oikeudenmukaisemmaksi.

Tänä vuonna huomiota saa myös suomalainen ruokakasvatus. Ruokailo-osastolla kerrotaan ajankohtaisista ruokakasvatusmenetelmistä ja tutustutaan niihin hauskojen esimerkkien ja asiantuntijoiden avulla. Ohjelmassa luodaan myös katsaus suomalaisiin, sosiaalisiin innovaatioihin; kouluruokailuun ja kotitalousopetukseen. Tarkoituksena on tuoda esiin ruokailo, josta niin lapset kuin aikuisetkin voivat nauttia.

Mukana on myös Pop Up BarLaurea, joka yhdistää lähiruoan ja suomalaisen ruoan opetuksessa. Pop Up BarLaurea on Laurean AMK opiskelijoiden ravintola, joka tarjoaa maistiaisia Uudenmaan teltan osallistujien tuotteista.

Tapahtumassa on tarjolla ohjelmaa koko perheelle. Osastoilta löytyy lapsille paljon aktivoivaa puuhaa ja tapahtumalavalla maakunnat esittäytyvät ja esittelevät erikoisimpia tuotteitaan. Luvassa on asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä leikkimielistä tekemistä. Lisäksi tapahtuman avajaisissa valitaan Suomen paras olut.

Kävijöille maksuttoman tapahtuman järjestävät tuottajajärjestöt MTK ja SLC, Ruoka-Suomi -verkosto, Aitoja Makuja II-hanke, Pienpanimoyhdistys ja Lammin Sahti. Herkkujen Suomi järjestetään Helsingin Rautatientorilla 21.–23.8. Tapahtuma on avoinna torstaina (Taiteiden yö) klo 16–22, perjantaina 11–20 ja lauantaina klo 9–18.

www.herkkujensuomi.fi
www.facebook.com/HerkkujenSuomi
Twitter:@HerkkujenSuomi
Instagram: Seuraa käyttäjää HerkkujenSuomi, #herkkujensuomi2014
Painokelpoisia kuvia aiempien vuosien tapahtumista: http://www.mtk.fi/herkkujen_suomi/lehdisto/fi_FI/lehdisto

HS_suomi

Lisätietoja:

Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060
Ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, MTK 050 511 8909
Nuorisoasiamies Annika Öhberg, SLC, 040 940 1311
Toimitusjohtaja Pekka Kääriäinen, Lammin Sahti Oy, 050 559 4013
Koordinaattori Heidi Valtari, Ruoka-Suomi -verkosto, 0400 487 160
Hankepäällikkö Bettina Lindfors,  Ruokakoulu- Matskolan, 045 109 6811
Keittiömestari Ilari Paananen, Pop Up BarLaurea, ilari.paananen@laurea.fi

Paikallisia kesäherkkuja -kilpailun voittajat

Paikallisia kesäherkkuja – aitojamakuja.fi -kilpailuun osallistui yli 800 henkilöä ja palkinnot on nyt arvottu kaikkien osallistuneiden kesken.

Onnittelut kaikille arvonnassa voittaneille! Voittaneisiin otetaan erikseen yhteyttä ja sovitaan palkinnon toimittamisesta. Suluissa on mainittu yritys, jolta palkinto on.

  • Inkeri Rikkilä (Benjamin Maatilatori, ProAgria Etelä-Suomi ry)
  • Sirkka Hakanen (Kyröntarhat)
  • Tuija Lintu (Ravintola Talli)
  • Sari Heikkinen (Livonsaaren Leipomo)
  • Sari Kallionpää (Ankkurin tyrnitila, Kankaisten Öljykasvit Oy ja Orastava Aurinko Oy)
  • Arja Kangas (Jukkola Food Oy)
  • Outi Sahikallio (Iitan Lähipuoti)
  • Katja Veijola (Ravintola Ylläksen Pihvikeisari)
  • Terhi Koivunen (Penttilän tila)
  • Tuula Luoto (Livonsaaren Leipomo)
  • Pekka Mujunen (Nordic Vitality)
  • Terhi Aro-Kotisaari (Kasvishovi Oy, Paakarin Pysäkki ja Tyrnävän Leipurit Oy)
  • Eija-Riina Parviainen (Kuopion kauppahalli, Lähiruokapuoti TullinTupa ja Laitilanmäen luomutila)
  • Anne Holopainen (Kinnarin tila, Ollilan Marjatila ja Uudenkylän Mehula)
  • Arja Hietanen (Anttilan tila)
  • Sirkka Mantere (Suomisen Lihaherkku Oy)
  • Tuula Virtanen-Ruoho (Ojalan tila – Ojala Highland)
  • Anna-Maria Seppänen (Kankaisten Öljykasvit Oy, Kinnarin tila ja Ollilan Marjatila)
  • Leo Sakari (Määtila Ay)
  • Lena Rajalin (Nokan lammastila)
  • Merja Koskinen (Sorrin puutarha)
  • Sari Ahola (Pirttilän tila)
  • Anna-Kaisa Jätinvuori (Tammiluodon Viinitila Oy)
  • Keijo Hillgen (Veraisen leipomo)
  • Katja Vuorinen (Paula Achrénin puutarha)

Suuret kiitokset mukana olleille yrityksille ja kaikille osallistuneille! Tutustu kesän aikanakin paikallisiin kesäherkkuihin aitojamakuja.fi -hakupalvelun avulla.

Paikallisia kesäherkkuja pöytään

Kesällä tarjolla on monia sesongin herkkuja, kuten varhaisperunoita, mansikoita, mustikoita ja monipuolisesti erilaisia kasviksia. Aitojamakuja.fi -hakupalvelu auttaa löytämään kesäherkut läheltä.

Aitojamakuja.fi -sivusto esittelee melkein 2000 erilaista pk-elintarvikeyritystä ja -tuottajaa ympäri Suomea. Toimiala on erittäin laaja ja monimuotoinen, sisältäen esimerkiksi liha-, marja-, kasvis-, leipomo- ja maitotuotteita. Lausahdus ”Lähilihaa, luonnollisesti” voisi kuvata hyvin sivuillamme olevia liha-alan toimijoita, kuten Suomisen Lihaherkkua Raumalta, Nokan lammastilaa Somerosta ja Uudenkylän Mehulaa Nastolasta (muut liha-alan yritykset).

Erilaiset tilavierailut tuovat kuluttajille syvempää tietämystä maatilan arjesta. Samalla on mahdollista ostaa tilan tuotteita. Tilavierailuja tarjoavat mm. Ojalan Highland-tila Sastamalasta, Tammiluodon Viinitila Paraisista ja Sorrin puutarha Turusta. Määtilan toimintaan Oripäässä kuuluu myös muun muassa kummilammastoimintaa. Tilalla voi olla myös oma myymälä, kuten Laitilanmäen luomutilalla Siilinjärvellä (muut tilamyynnit).

Suomalaista superfoodia eli kotimaisia marjoja ja niistä tehtyjä erilaisia marja- ja mehujalosteita tekevät mm. Ankkurin tyrnitila Lopelta, Anttilan tila Kokemäeltä, Ollilan marjatila Hämeenkoskelta, Nordic Vitality Polvijärveltä ja Pihvikeisari Ylläkseltä (muut marja-alan yritykset).

Leivissä on paljon paikallisia eroja eri alueiden välillä. Herkullisia ja vastapaistettuja leipiä ja leivoksia tarjoavat esim. Kinnarin tila Hollolasta, Paakarin Pysäkki Kärsämäeltä, Veraisen leipomo Mynämäeltä, Tyrnävän Leipurit Tyrnävältä ja Livonsaaren leipomo Livonsaaresta (muut leipomoalan yritykset sekä myllytuotteita).

Maitotuotteista saa niin valmiiksi jalostettuja herkullisia juustoja kuin terni- ja tinkimaitoa. Erilaisia maitotuotteita valmistavat mm. Pirttilän tila Somerolta ja Jukkola Food Lohtajalta (muut maitotuotteita tekevät yritykset). Kankaisten Öljykasvit Janakkalasta on yksi esimerkki rypsiöljyn tekijöistä (muut öljytuotteiden tekijät).

Vihannes- ja hedelmätiloilla voit käydä joko itse poimimassa tuoreet hedelmät ja vihannekset kotiin, tai ostaa tilalla jalostettuja tuotteita. Vihannes- ja hedelmätiloja ovat esim. Orastava Aurinko Savijoelta, Paula Achrenin puutarha Angelniemeltä, Kyröntarhat Kyröstä ja Kasvishovi Oulusta (muut vihannesalan yritykset).

Monella yrityksellä on myös verkkokauppa, josta voi ostaa tuotteita suoraan kotiin. Tästä esimerkkinä Penttilän tila Aitoosta (muut verkkokaupat). Lähiruokamyymälöistä löytää monen paikallisen tuottajan ja yrittäjän elintarvikkeita ja käsitöitä. Tällaisia ovat esim. Kuopion kauppahalli, Lähiruokapuoti TullinTupa Kuopiosta, Iitan Lähipuoti Saarijärveltä ja Benjamin Maatilatoria Iitistä (muut lähi- ja luomuruokamyymälät). Matkan varrella kannattaa pysähtyä myös herkuttelemaan lähi- ja luomuruokaravintoloihin, kuten esim. Ravintola Talliin Mikkelissä (muut lähiruokaravintolat).

Paikallisia kesäherkkuja -kilpailu on käynnissä 13.-22.6. Kilpailuun vastanneiden kesken arvotaan upeita palkintoja eri puolilta Suomea, esim. paikallisia tuotteita ja tuotekoreja, vierailuja tiloille, lahjakortteja lähiruokakauppoihin sekä kummilammas. Kilpailuun

Paikallisia kesäherkkuja -kilpailun palkinnot ovat seuraavilta yrityksiltä: Ankkurin tyrnitila, Anttilan tila, Benjamin Maatilatori / ProAgria Etelä-Suomi ry, Iitan Lähipuoti, Jukkola Food Oy, Kankaisten Öljykasvit Oy, Kasvishovi Oy, Kinnarin tila / Pioni ja Piironki Oy, Kuopion kauppahalli, Kyröntarhat, Laitilanmäen luomutila, myymälä, Livonsaaren leipomo, Lähiruokapuoti TullinTupa Oy, Määtila Ay, Nokan lammastila, Nordic Vitality, Ojalan tila – Ojala Highland, Ollilan Marjatila, Orastava Aurinko Oy, Paakarin Pysäkki, Paula Achrénin puutarha, Penttilän tila, Pirttilän tila, Ravintola Talli, Ravintola Ylläksen Pihvikeisari, Sorrin puutarha, Suomisen Lihaherkku Oy, Tammiluodon Viinitila Oy, Tyrnävän Leipurit Oy, Uudenkylän Mehula, Veraisen leipomo.

Lähiruokaa löytyy, mutta voisi löytyä helpomminkin

Lähiruoka tehdään omassa maakunnassa sen alueen raaka-aineista ja hyllyinfo kaupassa helpottaisi sen löydettävyyttä. Muun muassa tällaisia vastauksia saatiin Lähiruoka & luomu-messuilla tehdyssä kävijäkyselyssä.

Lähiruoka & luomu-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 11.-13.4. kysyttiin kävijöiltä, mitä lähiruoka heille on, miten sitä löytää ja mistä sekä onko aitojamakuja.fi -sivusto tuttu.

Kyselyyn saatiin kolmen päivän aikana 184 vastausta. Joka päivä arvottiin villiyrtteihin liittyvä kirja kaikkien vastanneiden kesken. Voittajat ja messujen tunnelmia löytyy Lähiruokaohjelman blogista.

Suurin osa vastaajista 71 % totesi lähiruoan olevan ”omassa maakunnassa ja oman maakunnan raaka-aineista valmistettua ruokaa”. Puolet totesi sen olevan kotimaista ruokaa. Noin kolmannekselle vastaajista lähiruoka on ”omassa maakunnassa valmistettua ruokaa, jonka raaka-aineet voivat tulla muualtakin Suomesta”. 29 vastaajaa pitivät lähiruokaa oman alueen ruokaperinteisiin pohjautuvana ruokana. Lisäksi lähiruokana pidettiin muun muassa mahdollisimman lähellä itseä/kotiaan tapahtuvaa raaka-aineiden kasvatusta/tuotantoa, lähialueiden ruokatuotantoa, joka käsittää Viron, Latvian ja Tukholman läänin ja että tuotannossa on huolehdittu eläinten hyvinvoinnista.

Noin reilu 2/3 vastaajista haluaisi ostaa lähiruoan marketista samalla kun tekee muutkin ostoksensa ja noin 60 % piti kotia lähellä olevaa lähikauppaa parhaimpana ostopaikkana, kun kysyttiin, mistä haluaisit lähiruokaa ostaa. Lähiruokamyymälää kannatti 70 vastaajaa, suoraan tilalta ostaisi 80 vastaajaa, ruokapiirin kautta 36 ja verkkokaupan kautta 33 vastaajaa.

Kysymykseen ”Pitäisikö lähiruoka merkitä kaupassa selvemmin? Miten?” piti 65 % vastaajista parhaimpana vaihtoehtona hyllyinfoa, joka käsittäisi esimerkiksi hintalapun vieressä olevan merkin. 61 % haluaisi oman lähiruokamerkin pakkauksiin. Vajaa viidennes vastaajista haluaisi tuotteiden lähelle lisätietoa, kuten esitteitä, ja 8 % piti mahdollisuutta katsoa QR-koodilla lisätietoja tuotteesta hyvänä ideana.

Vastaajista 57 % löytää lähiruoan kaupoista helposti, vaikkakin heidän täytyy tietää, mistä etsiä. 10 % vastaajista kertoi löytävänsä lähiruoan helposti, mutta 38 %:lle sen löytäminen kaupasta on vaikeahkoa. Kaksi vastaajaa ei edes ole kiinnostunut lähiruoan etsimisestä tai löytämisestä.

Enemmistö 72 % kyselyyn vastanneista ei ollut käynyt aitojamakuja.fi -sivustolla. 49 vastaajaa sivustolla oli käynyt. Kun kysyttiin ”mitä tietoa haluaisit saada sivuilla olevista yrityksistä”, valtaosa vastaajista (133) haluaisi lisätietoa lähi- ja luomuruoan myyntipaikoista. Puolet vastaajista piti tärkeänä yrityksen sijainnin esittämistä kartalla ja saada tietoa yrityksen tuotevalikoimasta. Tiedot ruokamatkailupaikoista kiinnostivat neljännestä vastaajista. Lisäksi vastaajat haluaisivat sivuille enemmän reseptejä, hintatietoja sekä tietoja lähiruokateemaisista pitopalveluyrityksistä.

Teksti: Pauliina Hakanen