Aitojamakuja.fi uutiskirje

Joulukuu 2014

Lähiruokakauppa syntyi joulutorin jalanjäljissä
Paikallisten tuottajien iloksi Iitan lähipuoti pyörii Saarijärvellä yrittäjäkaksikon voimin. Asiakkaat arvostavat lähellä tuotettua. Lue lisää

Luomua ilman välikäsiä
Turun yliopiston luomupiirin kautta paikallisten tuottajien ruoka löytää tiensä suoraan piiriläisten lautasille. Monelle yksi tärkeä syy olla mukana on tuotteiden halvempi hinta. Lue lisää

Lammasta suoraan laitumelta pöytään
Tilan elämä ja lampaiden kuulumiset halutaan tuoda mahdollisimman lähelle asiakkaita, joten omat verkkosivut ovat tärkeässä roolissa suoramyynnissä. Lue lisää

Infotilaisuudet suoramyyntiohjeistuksesta kiinnostavat, tule mukaan!
Suoramyynnin ohjeistus on kiinnostanut eri puolilla Suomea. Tilaisuuksissa on käyty vilkasta keskustelua ja etsitty yhdessä ratkaisuja esiin nousseisiin ongelmiin. Lue lisää

Elintarvikejalostajan luomuaskeleet -opas on ilmestynyt
Kiinnostaako lähialueen luomuraaka-aineiden jalostaminen, mutta et tiedä, miten lähteä liikkeelle? Uusi elintarvikejalostajan luomuaskeleet -opas auttaa. Lue lisää

Lähi- ja luomuruoan saavutettavuus Pohjois-Pohjanmaalla: verkostot ja logistiset solmukohdat apuna
Miten tarjonta ja kysyntä kohtaavat? Missä kannattaisi olla logistisia solmukohtia? Lue lisää

Lähiruokakyselyn satoa
Vuoden 2014 aikana Lähiruokaohjelma ja aitojamakuja.fi -sivusto toteuttivat yhteistä lähiruoka-aiheista kyselyä eri puolilla Suomea. Kysymyksissä pureuduttiin mm. siihen, mitä lähiruoka on ja mistä sitä halutaan ostaa. Lue lisää

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi-sivustolta

aitojamakuja_joulukortti2014


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen elintarvikeyrittäjyyden tietolähde, jota ylläpitää Aitoja makuja II -hanke. Sivusto lisää elintarvikealan pienyrittäjyyden näkyvyyttä ja löydettävyyttä sekä tietoisuutta alan pientuotannosta.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:   Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[at]utu.fi
Johanna Mattila, koordinaattori, puh. 040 565 8121, johanna.mattila[at]utu.fi

Elintarvikejalostajan luomuaskeleet -opas on ilmestynyt

Kiinnostaako lähialueen luomuraaka-aineiden jalostaminen, mutta et tiedä, miten lähteä liikkeelle? Uusi elintarvikejalostajan luomuaskeleet -opas auttaa.

Elintarvikejalostajan luomuaskeleet -opas on laadittu yrittäjille luomutoiminnan aloittamisen sekä luomutuotekehityksen tueksi lähialueen luomuraaka-aineita hyödyntäen. Oppaan ideoista hyötyvät myös neuvojat ja kehittäjät. Siinä on selkeitä esimerkkejä eriasteisesta luomutuotteiden valmistamisesta sekä luomuraaka-aineiden käyttämisestä. Elintarvikejalostajia kannustetaan ottamaan luomuaskelia ja varmistamaan mukanaolonsa kasvavilla luomumarkkinoilla. Vaikka pääpaino on ollut Pohjois-Karjalan alueen yritysten luomutoiminnan vahvistaminen, niin oppaan pakolliset, sujuvat ja joustavat askelkuviot soveltuvat käytettäväksi valtakunnallisesti.

Luomulla markkinapotentiaalia

Luomu ja luomutuotteet ovat vahvasti kasvava markkina Suomessa sekä maailmalla. Tällä hetkellä Suomessa luomua käyttää päivittäin pelkästään n. 6 000 ammattikeittiötä, jotka kaipaavat markkinoille uusia lähiluomutuotteita. Myös kuluttajat odottavat tuotteilta luonnollisia makuja ja ominaisuuksia, mitä luomutuotanto ja -jalostus pystyvät tarjoamaan. Suomessa luomutuotemarkkinoilla on vielä vähän kilpailua, joten nyt on oikea aika tuotekehitykselle.

Pohjois-Karjalassa lähiruoka on parhaimmillaan lähiluomua!

Useat elintarvikejalostajat kokevat luomutuotteiden valmistamisen hankalaksi erityisesti luomuun kohdistuvan lainsäädännön ja luomujalostuksessa vaikeaksi koetun lupakäytännön ja maksullisuuden vuoksi. Näistä syistä johtuen Pohjois-Karjalassa, kuten myös muualla Suomessa valmistetaan paljon ”piiloluomua”, jolloin luomun lisäarvo jää hyödyntämättä. ”Piiloluomu” on sitä, kun luomuraaka-aineet päätyvät tavanomaisten raaka-aineiden joukkoon. Oppaan tavoitteena onkin auttaa korjaamaan luomutuotteiden valmistamisen hankaluuteen liittyviä mielikuvia.

Luonnonantimista luomua

Lapin metsäalasta 99 % on luomusertifioitua. Samaan voisi pyrkiä myös esimerkiksi Pohjois-Karjalassa, jossa metsät pursuavat metsämarjoja, sieniä ja villiyrttejä ilman luomuhyväksyntää. Alueen maanomistajien olisi mahdollista hakea luomuhyväksyntää metsilleen ja saada siten lisäarvoa sekä kenties kansainvälisiä markkinoita tuotteilleen.

”Melkein luomu”

Suomalainen ruoka on puhdasta ja turvallista, jonka usein sanotaan olevan ”melkein luomua”. Luomutuotanto on kuitenkin tarkkaan säädetty ja valvottu tuotantotapa, joka vaatii erityisammattitaitoa. Luomumarkkinoiden vauhdikkaan kehittymisen myötä myös elintarvikejalostajien on tunnettava luomuun liittyvä lainsäädäntö. Elintarvikejalostajan luomuaskeleet -opas avaa mahdollisuudet yritysten luomutoiminnan kehittämiselle.

Opas on ladattavissa www.ekocentria.fi > aineistot > oppaat tai suoraan linkistä: http://ekocentria.fi/resources/public//Aineistot/Ekocentria_elintarvikejalostajan_luomuaskeleet_web.pdf

Elintarvikejalostajan luomuaskeleet -opas on tehty EkoCentrian asiantuntijatyönä Pohjois-Karjalan ProAgrian hallinnoimassa Ekotassu -kehittämishankkeessa (2012–2014). Oppaan työstämiseen osallistui EkoCentrian asiantuntijoiden lisäksi myös luomuasiantuntija Jaana Elo, Koko Palvelut ja Pirjo Korjonen, Piken Paletti. Luomutuotteiden ja -valvonnan asiantuntemusta tarjoaa Jaana Elo, KoKo Palvelut, 044 2220879, kokopalvelu@gmail.com.

Lisätietoja:
Sari Väänänen, EkoCentria, 044 785 4025, sari.vaananen(at)sakky.fi

 

Lähiruokakauppa syntyi joulutorin jalanjäljissä

Paikallisten tuottajien iloksi Iitan lähipuoti pyörii Saarijärvellä yrittäjäkaksikon voimin. Asiakkaat arvostavat lähellä tuotettua.

Mira Koivunen ja Miila Sopanen pyörittävät Saarijärvellä lähiruokakauppa Iitan lähipuotia. Lähipuoti avasi ovensa vuoden 2013 pääsiäisenä. Kuluneen puolentoista vuoden aikana heille on tullut tutuksi niin kaupankäynti kuin siihen liittyvä byrokratia. Silti päätös yrittäjäksi ryhtymisestä ei ole kaduttanut. Kaikki sai alkunsa joulutorilta, jota pidettiin Saarijärvellä vuonna 2012.

– Siellä oli myynnissä paikallisten tuottajien tuotteita. Tuolloin pääpaino oli käsitöissä ja elintarvikkeita oli vain jonkun verran. Tuolloin kyseltiin paljon, että mistä näitä saa jatkossa. Me nappasimme siitä idean ja lähdimme suunnittelemaan, Koivunen kertoo.

Tuoreet yrittäjät päättivät luonnollisesti myydä käsitöitä, mutta molemmilla oli hinku laajentaa elintarvikepuolta. Viimeinen niitti yrityksen alkuun syntyi juuri tästä lähiruoan kysynnän määrän kasvusta. Kaksikko oli miettinyt yrityksen perustamista jo aikaisemmin, mutta lähitorilta se löysi lopullisen muotonsa.

iitan_lahipuotiPaikallista tuotetta arvostetaan

Iitan lähipuodissa myytävät tuotteet tuottajineen olivat tulleet Koivuselle ja Sopaselle tutuiksi jo joulutorilla. Lisäksi he tunsivat entuudestaan tahoja, joita kysyivät mukaan.

– Kun sana kevään aikana levisi, tulivat monet tuottajat itse tarjoamaan tuotteitaan. Nykyään haemme jonkun verran itse uutuustuotteita, mutta pääasiassa tuottajat tarjoavat meille tuotteitaan myyntiin, Koivunen sanoo.

Yritys on löytänyt asiakaskuntansa, joka arvostaa paikallisia tuotteita. Lisäksi tekijät kiittävät, että puodin kautta on löytynyt väylä missä myydä. Käsintehdyt, kestävät ja laadukkaat tuotteet keräävät arvostusta.

– Totta kai nykyinen taloustilanne näkyy, mutta meillä on uskoa siihen, että ajat muuttuvat. Saarijärvi on pieni paikkakunta, joten toisinaan sitä miettii miten asiakaskuntaa riittää. Onneksi olemme mökkipaikkakunta, joten kesän ja joulun tuotoilla elää hiljaiset ajat, Koivunen kertoo.

Kauppaa myös sähköisesti

Kaupan pyörittämisen myötä ovat lain kiemurat tulleet yrittäjille tutuiksi. Varsinkin elintarvikepuolella säädökset ovat tiukkoja ja tarkkoja. Sen puitteissa kaikkiin asiakkaiden esittämiin toiveisiin ei pystytä vastaamaan välittömästi.

– Meiltä on toivottu paljon muun muassa tankkimaitoa myytäväksi, mutta siinä säännökset tulevat vastaan. Varsinkin elintarvikepuolella esitetään monenlaisia toiveita, Koivunen sanoo.

Tulevaisuudessa kaupan toimintaa on tarkoitus kehittää. Koko Saarijärvellä on menossa yhteinen verkkokauppahanke, jonka myötä verkkokaupan pitäisi avautua ennen joulua.

– Lisäksi olemme varovaisesti miettineet omaa tuotantoa ja sitä mitä me kaksi voisimme tehdä. Miten kasvatettaisiin Iita nimen alle sopivia tuotteita. Suunnitelmia on paljon, kunhan ne ehtisi toteuttaa, Koivunen nauraa.

Teksti: Saara Kärki
Kuva: www.facebook.com/iitanlahipuoti