Paikallisen ruoan tarjontaa lisätään yritysten ja tukkujen yhteistyöllä

Ammattikeittiöissä ja HoReCa-tukuissa suosittaisiin mielellään paikallista ruokaa, mutta eri toimijat eivät aina tunne toistensa tapoja. Valtakunnallisessa hankkeessa edistetään yhteistyötä elintarvikealan toimijoiden välillä.

HoReCa-tukut ja ammattikeittiöt ovat kiinnostuneita lisäämään paikallisten elintarvikkeiden määrää tarjonnassaan. Paikallista ruokaa toimittavien elintarvikeyrityksen, tilauksen tekevän ammattikeittiön ja tuotteiden keräilyä ja kuljetusta hoitavan HoReCa-tukun väliset toimintatavat eivät ole kuitenkaan kovin tuttuja toisilleen. HoReCa tarkoittaa hotelli-, ravintola- ja catering- eli ateriapalvelualaa.

Hankkeen tavoitteena on edistää HoReCa-tukkujen, paikallisten elintarvikeyritysten ja ammattikeittiöiden välistä yhteistyötä. Toimivia yhteistyömalleja etsitään kehittämällä yksinkertainen tavarantoimittajan tuotekortti, järjestämällä infotilaisuuksia ja nostamalla esiin hyviä käytänteitä www.aitojamakuja.fi -sivustolla.

– Yksi keskeinen asia hankkeessa on eri puolilla Suomea järjestettävät infotilaisuudet, joissa on läsnä sekä HoReCa-tukkuja, ammattikeittiöitä että alueen elintarvikealan yrityksiä. Tilaisuuksissa tutustutaan toisiinsa ja kunkin tahon toimintatapoihin sekä hankkeen aikana kehitettyyn tavarantoimittajan tuotekorttiin, kertoo hankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja HoReCa-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Hanketta toteutetaan vuosina 2015–2017 ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Lisätietoja
Päivi Töyli
projektipäällikkö
Turun yliopiston Brahea-keskus
040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi

Tiedote pdf:nä

Vuoden Lähiruokateko Thomas Snellmanille

Pohjanmaalainen Thomas Snellman, REKO-mallin kehittäjä, palkittiin Vuoden Lähiruokateko -palkinnolla Lähiruoka & Luomu -messuilla Messukeskuksessa Helsingissä.

Suomen Messusäätiön lahjoittaman palkinnon arvo on 2 000 €. Thomas Snellman on ideoinut Suomeen aivan uuden lähiruoan tuottajan ja kuluttajan suoran kohtaamisen mahdollistavan markkinointikanavan, REKO-mallin. Ensimmäiset REKO-renkaat perustettiin vuonna 2013 ja tällä hetkellä renkaita on lähes 50. Lähiruoka & Luomu -tapahtuma järjestetään 26.–29.3.

Thomas Snellmanin ideoi lähiruoan myynti- ja jakelumalliksi REKO:n (Rejäl konsumtion – Reilua kuluttamista), jossa kuluttajat voivat tilata lähiruokatuottajilta ruokaa suoraan ilman välikäsiä. REKO-renkaat toimivat Facebookin kautta suljettuina ryhminään, joissa tilaukset ja toimitukset sovitaan. Uudenlaiset lähiruoan myynti- ja jakelukanavat ovat lähivuosina lisääntyneet vauhdilla, ja REKO on hyvä esimerkki lyhyisiin jakeluketjuihin perustuvasta toiminnasta. REKO-renkaiden lisäksi myös yksittäiset tuottajat ja yrittäjät ovat alkaneet soveltaa mallia omaan yritystoimintaansa ja toimittavat tuotteita ennakkotilauksen mukaan suoraan kuluttajille.

REKO-renkaita on otettu käyttöön erityisesti Pohjanmaalla, Satakunnassa ja Tampereen seudulla. Kahdesta pilottirenkaasta vuonna 2013 alkanut toiminta on kasvanut niin, että renkaiden jäsenmäärä on jo 27 000. Snellman on jakanut tietoa REKO-mallista ensin Pohjanmaalla EkoNu! -hankkeessa ja sen jälkeen oman maatilatoimintansa ohessa.

– 46 säännöllisesti tuotteita välittävää REKO-rengasta osoittaa, miten valtava kiinnostus lähiruokaa kohtaan on ja miten helposti toiminta on organisoitavissa, jos vain tarjolla on riittävästi tietoa ja toimintaan uskova innovaattori Snellmanin tapaan, sanoo raadin puheenjohtaja Kirsi Viljanen.

– REKO-renkaiden hyötyjä voisi luetella vaikka kuinka paljon. Ensinnäkin lähiruokatuotteiden pienillekin erille löytyy tästä uusi kauppakanava. Yritysten on helpompi uskaltaa laajentaa tuotantoaan, kun heillä on tiedossaan sitoutunut ostajajoukko. Lisäksi REKO:n kautta myytävät ruokamäärät ovat kasvussa ja parantavat näin lähiruoan kilpailukykyä. Facebook-ryhmä tuo sosiaalisuutta kuluttajan ja tuottajan välille ja tuottajien välille yhteistyömahdollisuuksia, Viljanen luettelee.

Vuoden lähiruokateko -palkinto jaettiin nyt kolmannen kerran. Aikaisemmat voittajat ovat Heikki Ahopelto ja LähiPuoti Remes. Voittajan valitsi raati, johon kuuluivat lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä (raadin puheenjohtaja), johtaja Seija Kurunmäki ELO-säätiöstä, puheenjohtaja Ulla Liukkonen Suomen Keittiömestarit ry:sta, ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi MTK:sta ja Heidi Valtari Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Lisätietoja:
Thomas Snellman, p. 040 8273549, thomas.snellman@multi.fi

Lisätietoja Lähiruoka & Luomu -messuista:
tiedottaja Johanna Suni p. 040 515 4216, johanna.suni@messukeskus.com

Kevätmessut Messukeskuksessa Helsingissä 26.–29.3.2015. Samalla lipulla viisi tapahtumaa: Kevätpuutarha, Oma Koti, OmaMökki, Sisusta! ja Lähiruoka & Luomu. Tapahtumat järjestää Messukeskus. Samaan aikaan kilpaillaan Elo-säätiön Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut (26.–27.3.). Messut avoinna to – pe klo 10–18, la klo 9-18 ja su klo 10–17. Liput Messukeskuksen verkkokaupasta tai ovelta. www.kevatmessut.fi

Lisää REKO-mallista Aitojamakuja.fi-blogissa

 

Lähiruokatukku paikallisruoan ketjussa

Lähiruokatukku, kuntakeittiöt, ruoan tuottajat ja jalostajat ovat yhteiseen pöytään istumisen kautta kehittäneet uusia tuotteita ja löytäneet tehokkaat tavat yhteistyölle.

Lähiruokatukku LähiPuoti Remes Oy on löytänyt oman paikkansa kuntakeittiöiden ja elintarvikkeita tuottavien yritysten välisessä yhteistyössä. Yhteisessä palaverissa on mietitty ateriapalvelupäälliköiden ja muutamien tuottajien kanssa kuntakeittiöihin sopivia tuotteita. Tällaisen yhteistyön myötä on syntynyt kuntakeittiöiden toiveiden mukainen keittojuuressekoitus tuoreista juureksista. Samalla on pureuduttu toimitusmalliin eli siihen, että kuntakeittiöt saavat juuri haluamansa mukaisia tuotteita oikean kokoisissa pakkauksissa ja oikeaan aikaan.

Tuottajille LähiPuoti Remes Oy tarjoaa yhteisen myynti- ja markkinointikanavan, jonka avulla tuotteet on mahdollista saada laajemmin markkinoille. Lähiruokatukku toimii tuottajan ja asiakkaan kohtaamispaikkana ja toiminta pohjautuu toimitusketjun läpinäkyvyyteen. Lähiruokatukun toiminta on käynnistetty Lounais-Suomen alueella, mutta tavoitteena on kasvaa valtakunnallisesti merkittäväksi lähiruoan jakelijaksi, joka toimisi tällaisella yrittäjävetoisella toimintamallilla.

Lue koko juttu Lähis-oppaasta http://flash.kunnat.net/2013/lahiruoka/#64/z


Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.

Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

 

Ruokaihmiset kokoontuvat Kevätmessuille

Lähiruoka & Luomu -messut Messukeskuksessa 26.-29.3.

Hyvän ruoan ystävien kannattaa suunnata Messukeskukseen maaliskuun lopussa, sillä puutarhan, remontoinnin ja mökkeilyn tapahtumassa Kevätmessuilla on tänä vuonna poikkeuksellisen paljon tarjontaa myös ruokaihmisille. Lähiruoka & Luomu -tapahtuma järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Kevätmessujen yhteydessä ja samaan aikaan käydään myös Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut.

Lähiruoka & Luomu -tapahtumassa voi tutustua ruoantuottajiin ympäri Suomen. Messuilta voi ostaa mukaansa herkkuja, joita joka kaupasta ei saa, tutustua ruoantuottajiin ja seurata ohjelmaa näytöskeittiössä.

Messuilla on mukana 40 näytteilleasettajaa. Tarjolla on muun muassa Mokkapuun luomukahvia, Murtolan Hamppufarmin hampunsiementuotteita, Vavesaaren luomumysliä, Vuonoksen jäätelöä, Snafun luomusalaattia, Robertsin hilloja ja mehuja, Rainigon luomukvinoaa, Linkosuon lähileipää, Kolatun Juustolan ja Jukolan juustolan juustoja, Lapin kaamoslihan riistaa, Arctic Choc -luomumakeisia, Rönttösrouvan rönttösiä ja Kotileipomo Anna-Liisa Sorsan karjalanpiirakoita ja paljon muuta.

Messuilla voi tutustua myös kahden suomalaisen lähiruoan verkkokaupan palveluihin, Oskarin Aittaan ja Lähipro:hon. Ruokaa kotiovelle tarjoaa myös Vaahteramäki Farmingin munataksi Eggspress. Ruokatieto Yhdistys ry tuo messuille näytöskeittiön ja Ruokavisa -kilpailun ja Ravitsemusakatemia esittelee ravitsemusosaamispalveluitaan. Philips tuo messuille uuden PastaMaker -pastantekokoneen ja antaa vinkkejä lapsiperheiden terveelliseen ruokailuun.

Lähiruoka & Luomun näytteilleasettajien videohaastatteluja esitetään Herkkusuu.fi -ruokaportaalissa ennen messuja ja messujen aikana.

Näytöskeittiössä nuorta osaamista ja HelsinkiMenu-mestareita

Ruokatiedon näytöskeittiössä torstaina kilpaillaan valtakunnallisen Ruokavisan loppukilpailu. Ruokavisa on yläkoululaisille suunnattu ruokaosaamiskilpailu ja finaalissa kolme ryhmää valmistavat kolmen ruokalajin ateriakokonaisuuden. Kilpailua voi seurata aamupäivän ajan ja voittaja julkistetaan klo 13.45.

Viikonlopun aikana Hyvää Suomesta -keittiössä voi seurata kokkausnäytöksiä ja maistella annoksia. Muun muassa HelsinkiMenu-ravintoloiden keittiömestarit valmistavat ravintoloidensa erikoisuuksia suomalaisista raaka-aineista.

Vuoden Kokki ja Tarjoilija -kilpailijoita kannustetaan puutarharavintolassa

Kokkien ja tarjoilijoiden suomenmestaruuskilpailut Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija käydään Oma Koti -messujen yhteyteen rakennetussa näytöskeittiössä. Kaksitoista kilpailijaa taistelee finaalipaikasta torstaina ja kuusi kokkia ja kuusi tarjoilijaa kisaa voitosta perjantaina.

Kilpailuja voi seurata messuille varta vasten rakennetusta Kokit puutarhassa -pop-up ravintolassa, joka juhlistaa samalla Vuoden Kokin 20-vuotisjuhlaa. Kokit puutarhassa -ravintolasta voi ostaa puutarhajuhlan henkeen pikkuannoksia, joita entiset vuoden kokit ovat suunnitelleet. Ravintola on auki myös lauantaina, jolloin näytöskeittiössä valitaan Suomen edustaja kokkien maailmanmestaruuskilpailuihin Bocuse d’Oriin.

Lisätietoja:
Messukeskus, tiedottaja Johanna Suni, p. 040 515 4216, johanna.suni@messukeskus.com

Kevätmessut Messukeskuksessa Helsingissä 26.–29.3.2015. Samalla lipulla viisi tapahtumaa: Kevätpuutarha, Oma Koti, OmaMökki, Sisusta! ja Lähiruoka & Luomu. Tapahtumat järjestää Messukeskus. Samaan aikaan kilpaillaan Elo-säätiön Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut (26.–27.3.). Messut avoinna to – pe klo 10–18, la klo 9-18 ja su klo 10–17. Liput Messukeskuksen verkkokaupasta tai ovelta. www.kevatmessut.fi

Elintarvikehankinta Roadshow kiertää maaliskuussa

Julkisen sektorin ruokapalveluiden Elintarvikehankinta Roadshow järjestetään kahdeksalla paikkakunnalla.

Tapahtumat on tarkoitettu päättäjille, hankinta-asiantuntijoille, ruokapalveluhenkilöstölle, tuottajille ja jalostajille sekä muille kiinnostuneille.

Roadshow paikkakunnat ovat: Espoo, Rovaniemi, Vaasa, Naantali (Rymättylä), Siilinjärvi, Lappeenranta, Joensuu ja Loviisa. Tutustu ohjelmiin ja ilmoittaudu mukaan www.ekocentria.fi -sivuilla.

Roadshowssa keskitytään hankintaosaamisen kulmakiviin: hankintaprosessiin, strategiseen päätöksentekoon, ennakoivaan vuoropuheluun ja ruokalistasuunnitteluun onnistuneessa vastuullisessa elintarvikehankinnassa. Vaikka tapahtumien sisällöt poikkeavat toisistaan, niin kaikissa yhteinen puheenaihe on lähi- ja luomuruoan hankinta julkisissa ruokapalveluissa.