Suomalaiset nimisuojatuotteet tutuksi

Eurooppalainen laatujärjestelmä, nimisuojaus, on keino erilaistaa elintarvikkeita ja myös keino pyrkiä saamaan Suomessa tuotettujen elintarvikkeiden lisäarvo jäämään Suomeen. Nimisuojatuotteita tehdään tunnetuksi Mikä on sinun suosikkisi? -kampanjan avulla.

Nimisuojan puitteissa elintarvikkeiden ja juomien nimiä voidaan suojata alkuperänimityksinä (SAN), maantieteellisinä merkintöinä (SMM) tai aitoina perinteisinä tuotteina (APT). Suojauksen tavoitteena on edistää monipuolista maataloustuotantoa, suojata tuotenimiä väärinkäytöltä ja jäljittelyltä sekä antaa kuluttajille tietoa tuotteen erikoisluonteesta. Suurimmat maataloustuoteryhmät ovat juustot, hedelmät ja vihannekset, liha ja lihajalosteet sekä oliiviöljyt.

Suomella on Pohjoismaista eniten eli tällä hetkellä 10 tuotetta maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden nimisuojajärjestelmässä: Lapin Puikula, Lapin Poron liha, Lapin Poron kuivaliha, Lapin Poron kylmäsavuliha, Kitkan viisas, Kainuun rönttönen, Puruveden muikku, Sahti, Kalakukko ja Karjalanpiirakka. Lisäksi suojattuja ovat Suomalainen marja- ja hedelmälikööri ja Suomalainen vodka väkevien alkoholituotteiden ryhmässä.

Nimisuojatuotteiden tunnettuutta lisätään kesäkampanjalla ”Mikä on sinun suosikkisi?” heinä-elokuussa. Kampanjan aikana kerrotaan, millaisia tuotteita Suomen nimisuojatuotteet ovat ja mikä on niille erityistä. Kampanjaan liittyvillä Facebook-sivuilla voi äänestää omaa suosikkituotetta.

Nimisuojatuotteita tekeviin yrityksiin voi tutustua valtakunnallisella Aitojamakuja.fi -sivustolla. Sivustolla esittäytyvät paikalliset elintarvikeyritykset sekä lähi- ja luomuruoan ostopaikat. Yli 2000 yrityksen joukosta on helppo rajata erikseen nimisuojatuotteita valmistavat ja myyvät yritykset. Hakutuloksessa yrityksen tietojen lopussa näkyy, mitä nimisuojatuotetta se myy tai tarjoaa ruokapalveluissaan tai mitä tuotetta yritys valmistavaa.

Mikä on sinun suosikkisi? -nimisuojakampanja on käynnissä Facebookissa 1.7. – 22.8.2015. Kampanja löytyy www.facebook.com/aitojamakuja.fi

Nimisuoja-asiaan voi tutustua myös Joensuun Farmarissa 2. – 4.7.2015 Maaseutuviraston osastolla M 502.

Nimisuojakampanja on osa valtakunnallista Nimisuojasta kilpailukykyä -hanketta. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa suomalaisten elintarvikkeiden kilpailukykyä EU:n nimisuojajärjestelmää hyödyntämällä.

Lisätietoja:
Marjo Särkkä-Tirkkonen
Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti
puh. 044 590 6849, marjo.sarkka-tirkkonen@helsinki.fi

Tiedote pdf:nä

Aitojamakuja.fi sivuilla olevat nimisuojatuotteita valmistavat yritykset ja ostopaikat

 

 

Tuotekortti edistää paikallisten lähiruokatuotteiden käyttöä keittiöissä ja tukuissa

Ammattikeittiöt, HoReCa-tukut ja kaupat ovat kiinnostuneita lisäämään paikallisten elintarvikkeiden määrää tarjonnassaan. Yhteistyön edistämiseksi on kehitetty yksinkertainen tavarantoimittajan tuotekortti, joka on oivallinen tuki pienyrittäjien ja ostajien yhteistyöneuvotteluissa.

Tuotekortti on yksinkertainen arjen työkalu, joka auttaa yrittäjää miettimään oman tuotteensa vahvuuksia ennen myyntineuvotteluja. Kortissa nostetaan esiin samoja asioita, joihin ostajat kiinnittävät huomiota uusia tuotteita arvioidessaan.

– Tuotekortti on ennen kaikkea yrittäjälle tarkoitettu työkalu, kun hän valmistautuu ostajan kanssa käytäviin myyntineuvotteluihin, tähdentää projektipäällikkö Päivi Töyli Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Tuotekortissa kuvataan esimerkiksi, miten tuote säilyy, miten se tilataan ja toimitetaan, sopiiko tuote erikoisruokavaliota noudattaville ja onko se luomua. Kortin on tarkoitus herättää yrittäjä pohtimaan, mitkä ovat oman tuotteen myyntivaltit ja miten tuote erottuu muista.

– Pienyritysten valmistamilla tuotteilla on oma tärkeä paikkansa kaupan valikoimissa. Vähittäiskaupassa on tuotekortista hyviä kokemuksia ja onkin erinomaista, että sama työväline on nyt entistä parempana käytössä myös pienyritysten ja HoReCa-tukkukaupan yhteistyössä, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä sanoo.

Päivittäistavarakauppa ry julkisti vähittäiskaupan tuotekortin pienten elintarvikeyritysten ja kaupan välisen yhteistyön tueksi vuonna 2012. Sittemmin huomattiin, että tuotekortti olisi hyödyllinen apuväline myös toimittaessa HoReCa-tukkujen ja ammattikeittiöiden kanssa. HoReCa tarkoittaa hotelli-, ravintola- ja catering- eli ateriapalvelualaa.

Tuotekorttia on kehitetty vastaamaan molempien ostajaryhmien tarpeisiin. Lisäksi uudessa tuotekortissa on otettu huomioon muuttuneet pakkausmerkintöjen vaatimukset.

Tukkujen, keittiöiden ja yrittäjien yhteistyötä edistetään osana Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanketta, jonka keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja HoReCa-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Hanketta toteutetaan vuosina 2015–2017 ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Tiedote pdf:nä

Tuotekortti

Tuotekortti_2015 (mikäli käytössäsi ei ole MS Officea, voit ladata ilmaisen Libre Office-paketin netistä https://fi.libreoffice.org)

Tiedostot pdf-muodossa:
erikseen varsinainen tuotekortti ohjeineen Tuotekortti_3011_2015_lomake
tuotekortin täyttöesimerkit Tuotekortti_3011_2015_esimerkit

Lisätietoja

Päivi Töyli, projektipäällikkö, Turun yliopiston Brahea-keskus
puh. 040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi

Ilkka Nieminen, johtaja, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0500 422 216, ilkka.nieminen@pty.fi


Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.

Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

#ruokaketju #aitojamakuja

 

Helsingin Rautatientori täyttyy maakuntien lähiruoasta ja oluista 20.-22.8.

Maakuntien lähiruoka ja olut ovat jo viidettä kertaa esillä Herkkujen Suomi -lähiruokatapahtumassa. Tänä vuonna Herkkujen Suomi tuo Helsingin ydinkeskustaan lähi- ja luomuruuan tuottajia ja valmistajia eri maakunnista. Rautatientorilla vietetään samanaikaisesti myös Syystober-olutjuhlaa, jossa on tarjolla kymmenittäin kotimaisia pienpanimoiden oluita. Viime vuonna Herkkujen Suomessa vieraili 53 000 kävijää.

Kotimainen lähiruoka ja pienpanimo-oluet ovat nyt nosteessa. Ruuan alkuperä, laatu ja vastuullisuus ovat monille kuluttajille entistä tärkeämpiä asioita. Suomen suosituin lähiruokatapahtuma, 20.–22.8. järjestettävä Herkkujen Suomi ja Syystober -tapahtumakokonaisuus tuo Helsingin Rautatientorille jo viidettä kertaa kattauksen maakuntiemme parhaiden pk-elintarvikeyritysten kotimaisista lähi- ja luomutuotteista ympäri Suomen. Pienten elintarvikeyritysten herkkuja voi napostella paikan päällä tai ostaa mukaan. Syystoberissa tarjolla on Suomen parhaat oluet, pääosin pienpanimoista.

Ruoan ja oluen lisäksi tapahtuma-alueella on ohjelmaa koko perheelle. Syystober-teltassa tunnelmoidaan iltaisin elävän musiikin tahtiin. Osastoilla esitellään myös maakuntia ja suomalaista maaseutua. Lisäksi luodaan ajankohtaiskatsaus suomalaiseen ruokakasvatukseen sekä tutustutaan ruokaketjun toimijoihin. Herkkujen Suomi on avoinna torstaina (Taiteiden yö) klo 16-21.30, perjantaina klo 11-20 (ammattitapahtuma 10-11) ja lauantaina klo 10-18. Syystober jatkaa aukioloaan joka ilta klo 01:een.

Ammattilaisille oma tilaisuus

Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös lähiruokatreffit, jossa lähiruokayrittäjät tapaavat kauppojen, ravintoloiden ja ruokapalveluiden sisäänostajia. Tilaisuuden alussa kerrotaan lyhyesti toimintatavoista ja apuvälineistä, joiden avulla edistetään paikallisten tuotteiden pääsyä valikoimiin. Tutustu tarkemmin ohjelmaan ja ilmoittaudu 19.8. mennessä.

Kävijöille ilmaisen tapahtuman järjestävät tuottajajärjestöt Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry sekä Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC, Ruoka-Suomi -verkosto, Aitojamakuja.fi, Lammin Sahti ja Pienpanimoliitto. Esillä tapahtumassa on noin sata ruoka- ja oluttoimijaa. Herkkujen Suomen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lisätietoja:
viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, puh. 040 1692 060
toimitusjohtaja Pekka Kääriäinen, Lammin Sahti (Syystober), puh. 050 559 4013
viestinnän kesätyöntekijä Netta Karttunen, MTK, puh. 040 920 9774

www.herkkujensuomi.fi
www.facebook.fi/herkkujensuomi
Twitter:@herkkujensuomi
Instagram: @herkkujensuomi

 

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Kesäkuu 2015

Tuotekortti edistää paikallisten lähiruokatuotteiden käyttöä keittiöissä ja tukuissa
Ammattikeittiöt, HoReCa-tukut ja kaupat ovat kiinnostuneita lisäämään paikallisten elintarvikkeiden määrää tarjonnassaan. Yhteistyön edistämiseksi on kehitetty yksinkertainen tavarantoimittajan tuotekortti, joka on oivallinen tuki pienyrittäjien ja ostajien yhteistyöneuvotteluissa. Lue lisää

Oikealla tuotevalikoimalla ammattikeittiöt asiakkaiksi

”Ammattikeittiöt ovat se meidän juttu”, tiivistää markkinointipäällikkö Henri Huttunen Marjavasu Oy:n asiakaskunnan. Alkuvuosien mustaherukkamehusta on edetty suunnitelmallisesti kohti tuotevalikoimaa, joka vastaa ammattikeittiöiden tarpeisiin. Lue lisää

Viisi koordinaatiohanketta sai rahoituksen, lähiruoka on niistä yksi

Lähiruoka, luomu, luonnontuotteet, matkailu ja Green care-hyvinvointipalvelut on valittu valtakunnallisiksi koordinaatiohankkeiksi. Lue lisää

EriMeno.fi auttaa erityisryhmiin kuuluvia matkailijoita
Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys on tuottanut uuden EriMeno.fi -palvelun, joka auttaa mm. erityisruokavaliota noudattavia matkailijoita löytämään sopivan kahvilan tai ravintolan. Lue lisää

Majatalosta majataloon -retket valittu Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi
Neljän yrittäjän mallikas yhteistyö, paikallisuus, ympäristöystävällisyys sekä elämyksellisyys ovat parhaaksi palkitun ruokamatkailutuotteen vahvuuksia. Lue lisää

Tulevia tapahtumia

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

EriMeno.fi auttaa erityisryhmiin kuuluvia matkailijoita

Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys on tuottanut uuden EriMeno.fi -palvelun, joka auttaa mm. erityisruokavaliota noudattavia matkailijoita löytämään sopivan kahvilan tai ravintolan. EriMenossa käyttäjät kirjaavat kokemuksiaan majoitus- ja ravitsemuspalveluista. Hyväksi todettu käyntipaikka tallennetaan karttaan tietoineen, jolloin samoilla alueilla liikkuvat löytävät sen helposti.

– EriMenon avulla voit etsiä tietoa itsellesi tai läheisillesi soveltuvista, tietyllä alueella sijaitsevista ravitsemus-, majoitus-, matkailu- ja virkistyspalveluista. Verkkopalvelussa on maailmankartta, joten sinne voi kirjata pitkänkin matkan kokemuksia. EriMeno on saatavilla sekä suomeksi että englanniksi, kertoo EriMenon kehittämispäällikkö Jonna Nurminen.

Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistyksen mukaan EriMeno palvelee erityisesti erityisruokavaliota noudattavia, astmaatikkoja sekä liikunta-, näkö- ja kuulorajoitteisia. Palvelu hyödyttää myös lapsiperheitä, ikäihmisiä sekä luomu- ja lähiruuan ystäviä.

Vertaisen suositus parasta tietoa

Samaa sairautta potevat tai samoja palveluja tarvitsevat pystyvät jakamaan ja suosittelemaan kokemuksiaan toisilleen parhaiten. EriMeno tarjoaa siihen mahdollisuuden verkossa.

– Jos olet allerginen jollekin ruoka-aineelle, saatat pelätä ravintolassa syömistä vahinkoaltistumisen vuoksi. Ja keliaakikkona haluat kuulla toisilta, missä on tarjolla tuoreet gluteenittomat herkut. Tiedon puute luotettavista palveluista voi olla hankalaa tai jopa este palvelujen käyttämiselle. Vertaisten suosituksiin on helpompi luottaa kuin myyjän vakuutteluihin. EriMeno tarjoaa mahdollisuuden tämän tiedon jakamiseen nopeasti älypuhelimen avulla, Nurminen toteaa.

EriMenossa olevien kohteiden tietoja ylläpitävät käyttäjät. Palvelu on avoin ja maksuton kaikille. Palvelussa voidaan etsiä kohteita esimerkiksi ruokavalion perusteella, mm. kriteereillä maidoton, gluteeniton, munaton tai lähiruoka. Kohteen tyypiksi voidaan valita mm. kahvila, ravintola, majoituspaikka tai myymälä. Myös kohteen esteettömyydestä jaetaan tietoa.

EriMeno -verkkopalvelu on Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistyksen hallinnoima ja se on toteutettu RAY:n tuella yhteistyössä Allergia- ja Astmaliiton ja Keliakialiiton kanssa. Teknisen kehitystyön ja toteutuksen on tehnyt Tampereen teknillisen yliopiston IISLab.

Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ylläpitää myös Erimenu.fi -palvelua, josta erityisruokavaliota noudattavat saavat omaan ruokavalioonsa sopivia ruokaohjeita ja tietoja heille sopivista tuotteista. Tutustu palveluun osoitteessa: www.erimeno.fi.

Lisätiedot:
Kehittämispäällikkö Jonna Nurminen
erimenu@kolumbus.fi, p. 050 442 0880
Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ry

www.erimeno.fi
www.erimenu.fi

 

Viisi koordinaatiohanketta sai rahoituksen, lähiruoka on niistä yksi

Lähiruoka, luomu, luonnontuotteet, matkailu ja Green care-hyvinvointipalvelut on valittu valtakunnallisiksi koordinaatiohankkeiksi.

ELY-keskukset ovat valinneet Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta vuonna 2015 rahoitettavat valtakunnalliset koordinaatiohankkeet. Koordinaatiohankkeiden tehtävänä on muun muassa toteuttaa määriteltyjä kehittämislinjauksia, jotta alan kehittämistyöhön suunnatut resurssit saadaan ohjattua tuloksellisimpiin toimintoihin. Nyt valittujen hankkeiden kesto tulee olemaan noin 2,5 vuotta. Hankkeisiin tullaan käyttämään EU:n ja valtion rahoitusta yhteensä noin kaksi miljoonaa euroa.

Lähiruoka: Lähiruoan koordinaatiohanke
Turun yliopisto, yhteyshenkilö Päivi Töyli
Hankkeen tavoitteena on lisätä ja tiivistää lähiruoka-alalla toimivien yhteistyötä ja verkostoitumisen avulla kasvattaa alan kilpailukykyä. Hankkeessa sovitetaan yhteen kansallisia, alueellisia ja kansainvälisiä lähiruokaan liittyviä toimenpiteitä sekä vahvistetaan lähiruokaan liittyvien hankkeiden ja toimijoiden välistä tiedonvaihtoa, yhteistyötä ja työnjakoa. Lähiruoan koordinaatiohanketta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä maakunnallisen toiminnan ja valtakunnallisten yhteistyökumppaneiden kesken.

Luomu: Manner-Suomen maaseutuohjelman luomualan kehittämisen koordinaatiohanke vuosille 2015-2017
Pro Luomu ry, yhteishenkilö Marja-Riitta Kottila
Hankkeen tavoitteena on rakentaa luomualan kehittäjien tuki- ja kumppanuusverkosto, jolla on tiivis yhteys elinkeinon toimijoihin. Hanke palvelee alueellisia kehittäjiä osaamisen, tiedon, kokemusten ja hyvien käytäntöjen jakamisen kautta.

Luonnontuotteet: Luonnontuotteet monipuolistuvissa arvoverkoissa (LUMOA)
Helsingin yliopisto, yhteyshenkilö Juha Rutanen
Hanke koordinoi ja vahvistaa luonnontuotealan kehittämistyötä viestinnän ja tiedonvälityksen avulla sekä kokoamalla ja aktivoimalla alan hanketoimintaa. Hanke toimeenpanee Luonnontuotealan toimintaohjelmaa, joka nostaa alan kehitystyön painoaloiksi raaka-ainetuotannon kehittämisen, innovatiivisen ja jalostusarvoa lisäävän tuotekehityksen sekä lisäarvon tuottamisen matkailu- ja hyvinvointipalveluihin.

Green care -hyvinvointipalvelut: Valtakunnallinen Green Care Koordinaatiohanke
Luonnonvarakeskus, yhteyshenkilö Aino-Elina Vehmasto
Koordinaatiohanke kokoaa ja ylläpitää eri alueiden Green Care -toimijoiden ja -hankkeiden yhteistyötä ja tiedonvaihtoa sekä sopii näiden välisestä työnjaosta. Toimijoiden yhteistyötä lisäämällä ja kehittämistyön päällekkäisyyksiä poistamalla tehostetaan koko maaseudun kehittämisohjelman tavoitteiden toteuttamista. Hanke tuottaa yhteisiä esittelymateriaaleja eri kohderyhmille sekä toimii aktiivisena alan tiedottajana.

Matkailu: Rural Finland -valtakunnallinen matkailun koordinaatiohanke
Karelia ammattikorkeakoulu Oy, yhteyshenkilö Raija Ruusunen
Hanke edistää maaseutuohjelman hankerahoituksen tehokasta ja tuloksellista suuntaamista matkailualan kehittämiseen varmistamalla kaksisuuntaisen tiedonkulun kansallisten strategioiden ja alueellisten toimijoiden välillä. Hanke tiivistää kansallista ja alueellista yhteistyötä sekä jalkauttaa parhaita kehittämistoimenpiteitä kansallisen kehittäjäverkoston kautta. Kansallisena maaseutumatkailun kehittämistavoitteena on osaava, kasvava ja uudistuva maaseudun matkailuelinkeino

Lue koko tiedote maaseutu.fi:n sivuilta

 

Majatalosta majataloon -retket valittu Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi

Neljän yrittäjän mallikas yhteistyö, paikallisuus, ympäristöystävällisyys sekä elämyksellisyys ovat parhaaksi palkitun ruokamatkailutuotteen vahvuuksia.

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun arviointiryhmä on valinnut  Nurmeksessa ja Valtimolla toimivien neljän yrityksen yhteistyössä toteuttaman Majatalosta majataloon -retket Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi. Palkinnon jakoi elinkeinoministeri Olli Rehn. Kilpailuun osallistui 77 kovatasoista ehdokasta.

– Tuotteessa ovat vahvasti mukana paikallisuus ja ympäristöystävällisyys. Ruoka on maukasta, puhdasta ja aitoa. Yrttiretken antimia opitaan käyttämään ruoanlaitossa, hyvinvointiin ja kauneudenhoitoon. Matkailija oppii esimerkiksi leipomaan karjalanpiirakoita. Majataloissa, kodinomaisissa kohteissa, matkailija kokee arjen elämyksiä. Elämys jatkuu kotiin viemisten myötä.  Jakelukanavat ovat harkittuja. Neljän yrittäjän yhteistyö on mallikasta, arviointiryhmä toteaa.

Lisäksi palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa: Inari Menu/Tradition Hotel Kultahovi, Malmgårdin kartano ja Kamariherran Kalaasit Mustion Linnassa. Arviointiryhmä antoi kunniamaininnan Food Helsinki HEL YEAH -taskuesitteelle ja Turussa järjestettävälle Food & Fun ruokafestivaalille. Palkintoraadin tarkemmat perustelut löytyvät tiedotteen alta löytyvästä linkistä.

Kilpailijoiden arvioinnissa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisyyteen, paikallisuuteen ja tarinoihin, lähiruokaan, elämyksellisyyteen, yhteistyöhön, liiketoiminnallisuuteen, kannattavuuteen sekä monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien käytössä.

Ruokamatkailu on tärkeä matkailun kehittämiskohde Suomessa. Kilpailun tavoitteena oli nostaa parhaita ruokamatkailukohteita esille, rohkaista ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään uutta, paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa sekä lisätä ruokamatkailukohteiden tunnettuutta ja näkyvyyttä.

Kilpailun järjestivät Visit Finland, työ- ja elinkeinoministeriö sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Kilpailun toteuttamisesta vastasi Haaga-Helia amk. Ruokamatkailukilpailu on ensimmäinen uuden, Suomen ensimmäisen ruokamatkailustrategian mukainen toimenpide, www.ruokajamatkailu.fi.

Palkintoraadin arviot voittajista: www.tem.fi/files/43256/hungry_for_finland_liite_.pdf
www.hungryforfinland.fi

Ruokamatkailukilpailun kutsuvideo https://www.youtube.com/watch?v=QOgHR0gwACw#t=25

Lisätiedot:
arviointiryhmän puheenjohtaja Nina Vesterinen, TEM, p. 029 504 7013
ruokamatkailukilpailun projektipäällikkö Kristiina Havas, Haaga-Helia amk, p. 0500 688 332

 

Oikealla tuotevalikoimalla ammattikeittiöt asiakkaiksi

”Ammattikeittiöt ovat se meidän juttu”, tiivistää markkinointipäällikkö Henri Huttunen Marjavasu Oy:n asiakaskunnan. Alkuvuosien mustaherukkamehusta on edetty suunnitelmallisesti kohti tuotevalikoimaa, joka vastaa ammattikeittiöiden tarpeisiin.

Täyden palvelun mehutehdas lähellä asiakasta

mustikka

Yrityksen oman tuotemerkin, DeliMaxin kärkituotteina ovat kotimaiset mustikka- ja puolukkamehutiivisteet. Erilaisten mehutiivisteiden lisäksi yritys valmistaa kotikaljauutetta. Laitepuolella valikoimiin kuuluvat mehuautomaatit ja kylmäannostelijaratkaisut. Asiakkaita palvelee myös oma valtakunnallinen mehuautomaattien huoltoverkosto.

Menestyminen on tarkoittanut pitkäjänteistä työtä tuotekehityksen lisäksi asiakassuhteiden rakentamisessa. Tuotannon monipuolistuminen taas vaatii yrittäjältä eri markkinoiden seuraamista: samaan aikaan on oltava kärryillä sekä mehulaitepalveluiden että mehujen tarjouspyynnöistä ja asiakaskunnasta.

Vinkkilista helpottaa tarjouspyyntöjen tekoa

Marjavasun ammattikeittiö-asiakkaat ovat löytyneet asiakastapaamisten ja messujen avulla. Myös näytelähetykset on todettu toimivaksi tavaksi luoda asiakassuhteita.

Lisäksi monet asiakkaat löytyvät tarjouspyyntöjen kautta. Julkisten hankintojen kautta ammattikeittiöt sitoutuvat käyttämään tiettyjä tuotteita, ja tässä mielessä ammattikeittiö onkin yrittäjälle suhteellisen varma asiakas.

Marjavasussa on huomattu, että tarjouspyynnöt ovat usein epäselviä juuri mehutiivisteiden osalta. Käytössä on erilaisia hintojen vertailuperusteita ja tämä hankaloittaa tarjouskilpailuissa menestymistä. Yrityksessä onkin nyt koottu asiakkaille vinkit mehutiivisteiden ja täysmehutiivisteiden kilpailutukseen ja tarjouspyyntöjen laadintaan.

Tuote, hinta ja markkinointi ratkaisevat

puolukkakanisteri_delimax
Marjavasu Oy:n mehutiivisteet toimitetaan ammattikeittiöille pääosin HoReCa-tukkujen kautta.

Asiakasta ei Marjavasussa unohdeta. Asiakkaisiin pidetään säännöllisesti yhteyttä ja tuotteista pyydetään palautetta. Uutuustuotteista ja tulevista kampanjoista tiedotetaan hyvissä ajoin.

”Yhteistyö vaatii avointa toimintaa, asiakkaan kuuntelua ja aina tarvittaessa tuotekehitystä”, kertoo Henri. Tuotekehitystä yrityksessä tehdään ostopalveluna. Lisäksi elintarvikealan kehittämishankkeista on saatu apua.

Marjavasun tuotteet toimitetaan asiakkaille pääosin tukkujen kautta. Pienempi osa tuotteista toimitetaan suorajakeluna Kuopion tehtaalta. Yhteistyö tukkujen kanssa vaatii oman panostuksena. Tuotteet saadaan usein tukun valikoimaan vasta, kun yrittäjä itse vakuuttaa tukun tuotteidensa kysynnästä. Tukkujen kanssa toimiessa sopiva tuote, hinta sekä myynti ja markkinointi ovatkin avainasemassa.

Muuttuvat trendit, haittaverojen vaikutukset sekä ammattikeittiöiden säästöpaineet ovat toimintaan vaikuttavia tekijöitä. Tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisalta, ja lähivuosien tavoitteena yrityksessä on tuotantomäärän tuplaaminen. Myynnin kasvua haetaan hoiva- ja sairaanhoitoalan yrityksistä sekä hyvinvointia tukevista tuotteista.

Lisätietoja www.delimax.fi

Teksti: Eija Eloranta


Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.

Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

#ruokaketju #aitojamakuja