Ehdota Vuoden lähiruokatekoa nyt

Vuoden lähiruokateko -palkinnolla voidaan palkita henkilö, yritys tai yhteisö.

Tiedote 22.1.2016

Vuoden lähiruokateko -palkinnon saajan haku on alkanut. Vuoden lähiruokateko -palkinnolla voidaan palkita henkilö, yritys tai yhteisö, joka on toiminnallaan edistänyt lähiruoan käyttöä ja tunnettuutta Suomessa.  Palkinnon saajaa voi ehdottaa 24.2. asti. Voittaja julkistetaan Lähiruoka & Luomu -messuilla Messukeskuksessa 7.4.2016.

Tunnustuspalkinnon saajaksi voi joko ilmoittautua itse tai ilmoittaa ehdokkaan 24.2. mennessä verkkolomakkeella osoitteessa www.lahiruokaluomu.fi. Vuoden lähiruokateko -palkinnon tuomaristona toimii Messukeskuksen Lähiruoka & Luomu -messujen suunnitteluryhmä, puheenjohtajanaan lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä.

Palkinnonsaaja julkistetaan Lähiruoka & Luomu -messuilla torstaina 7.4. Messukeskuksessa. 2 000 euron arvoisen palkintosumman lahjoittaa Suomen Messusäätiö.

Palkinto jaetaan nyt neljättä kertaa. Palkinnon ovat saaneet Reko-lähiruokarenkaiden ”isä” Thomas Snellman (vuonna 2015), LähiPuoti Remes (2014) ja keittiömestari Heikki Ahopelto (2013).

Vuoden lähiruokateko -palkinnon voi saada henkilö, yritys tai yhteisö. Palkitsemisen arvoisia ovat muun muassa teot, jossa saaja on raaka-ainevalinnoillaan vaikuttanut kestävän kehityksen mukaisen toiminnan toteutumiseen tai kehittänyt lähellä tuotettujen raaka-aineiden tuotevalikoimaa. Myös merkittävät markkinointi- tai viestintäteot lähiruoan puolesta voivat olla Vuoden lähiruokateko -palkinnon arvoisia. Palkintokriteerit esitellään kokonaisuudessaan nettisivuilla.

Lähiruokaa pientuottajilta

Lähiruokaa Suomesta ja luomuruokaa myös maailmalta esittelevä tapahtuma on osa Messukeskuksen Kevätmessut-kokonaisuutta. Lähiruoka & Luomu -messuilla on tarjolla monia pientuottajien elintarvikkeita, joita joka kaupassa ei ole saatavilla. Messuilta voi etsiä vaikka oman kesämökkipaikkakuntansa paikallisherkkuja tai suomalaisia erikoisuuksia. Alueella sijaitseva Fazerin kahvila tarjoaa myös luomuherkkuja tapahtuman ajan.

Lisätietoja:

Messukeskus, tiedottaja Johanna Suni, p. 040 515 4216, johanna.suni@messukeskus.com

Lähiruoka & Luomu -tapahtuma järjestetään osana Kevätmessuja 7.–10.4.2016 Messukeskuksessa Helsingissä samaan aikaan Oma Piha, Oma Koti, OmaMökki ja Sisusta!-messujen kanssa. Messut avoinna to-la klo 10–18 ja su klo 10–17. Liput verkkokaupasta tai ovelta. www.kevatmessut.fi

 

Innovatiivinen tuotantomenetelmä takaa pellavan hyödyt kuluttajalle

Sopimusviljelijät, innovatiivinen ja laadukas tuotantoketju sekä toimiva jakeluverkosto antavat eväitä yrityksen kehittämiseen ja kansainvälistymiseen.

Kauhajoella tuotetaan pellavasta suomalaista superfoodia parhaimmillaan. Valoisa kasvukausi yhdessä laadukkaan tuotannon kanssa takaavat kotimaiselle pellavalle korkean ravitsemuksellisen arvon. Panostamalla käsittelymenetelmiin ja itse viljelyyn pellavasta saadaan lopputuotteeseen mukaan niin tyydyttämättömät rasvat, kuidut, kasviproteiini kuin pellavan oma antioksidantti, lignaanikin.

KakkoriPentti_taimiaKauhajokelainen Linseed lanseerasi ensimmäiset pellavarouhetuotteensa vuonna 2011, ja pari vuotta myöhemmin aloitettiin gluteenittomien jauhoseosten tuotanto. Tänään kuluttaja löytää Linseedin kotimaiset tuotteet jo 800 myyntipisteestä kautta maan.

Jakelun puolella meillä alkaakin Suomessa olla valmista, toteaa myynti- ja markkinointipäällikkö Annemari Hahto.

– Jakeluverkosto toimii hyvin, olemme itse tyytyväisiä tuotteiden laatuun ja tuotepakkauksiin, ja ennen kaikkea asiakkaat ovat tyytyväisiä, hän jatkaa.

Tuotteen ominaisuudet ja tuotantotapa ratkaisevat

Linseed_pellavapelto

Alun perin yrityksen oli tarkoitus tuottaa pellavasta kasviperäistä liivatteen korvaajaa, mutta suunnitelmat eivät kuitenkaan toteutuneet. Prosessista jäi käteen valtava määrä tietoa pellavasta. Näin sai alkunsa yrityksen nykyinen tuotantosuunta, jossa yritys jalostaa kotimaisesta pellavasta tuotteita kuluttajille.

Menestyksen kulmakiviä ovat pellavan innovatiivinen käsittelytapa sekä laadukas tuotantoketju. Yrityksen kehittämä hellävarainen paahtamismenetelmä pidentää pellavan säilyvyyttä, ehkäisee sen hapettumista, ja takaa tuotteen maun sekä mikrobiologisen laadun. Kun siemen voidaan pelkkien kuorten sijaan käyttää kokonaan, päästään hyödyntämään myös sen sisältämä öljy.

Valo24h-sarjan tuotteemme ovatkin markkinoiden Omega3-pitoisimmat pellavarouheet, kertoo Annemari Hahto tuotekehityksen tuloksista. Tuotantoketju on lisäksi täysin gluteeniton.

Linseed_pellavapuintiViljelyyn panostetaan, yrityksen omistajina ovat viitisenkymmentä pellavantuottajaa, ja muutama yksittäinen omistaja. Yhteistyö sopimusviljelijöiden kanssa sujuukin hyvin, ja uusia viljelijöitä toivotaan lisää.

– Koska pellavan viljelyssä on omat haasteensa, tarjoamme sopimusviljelijöillemme koulutusta ja neuvontaa parhaan laadun saavuttamiseksi, Annemari Hahto kertoo.

Kotimaan markkinoilta kohti Eurooppaa

KakkoriPentti_varasto
Paahdettu rouhittu pellava on kasvikunnan rikkain omega-3 lähde, joka on hyvä aivoille. Sopii jogurtin, rahkan ja puuron päälle sekä smoothieihin, raakakakkuihin ja pähkinäallergikolle.

Kotimaan markkinoiden lisäksi yrityksellä on jo jonkin verran vientiä Ruotsiin ja Saksaan.

– Kansainvälistymiseen ei ole yhtä selkeää reseptiä, vaan menestyminen on monien asioiden summa, Annemari Hahto pohtii ja jatkaa, että markkinointi ja kysynnän luominen ovat pitkäjänteistä ja resursseja vaativaa työtä. Lähitulevaisuudessa yritys aikoo panostaa Euroopan markkinoihin. Lisäksi kotimaan markkinoilla kiinnostaa yhteistyön kehittäminen ammattikeittiöpuolella.

– Lähialueelta meillä on jo hyviä kokemuksia ammattikeittiöstä.

Lisätietoja: www.valo24h.fi

Teksti: Eija Eloranta
Kuvat: Linseed ja Pentti Kakkori


Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.

Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja HoReCa-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry.

#ruokaketju

 

Grüne Woche -näyttely: näyteikkuna eri maiden makuelämyksiin!

Grüne Woche -messuilla on tänä vuonna Suomen osasto, jolla esittäytyvät elintarvikkeet ja maaseutumatkailu.

Kansainvälinen Grüne Woche -näyttely 15.-24.1. on yksi Euroopan suurimmista ja tärkeimmistä elintarvike-, maa- ja metsätalous- sekä puutarha-alan näyttelytapahtumista. Esillä ovat maaseutumatkailu, elintarvikkeet ja luksustuotteet, olut, viini ja väkevät juomat, liha- ja makkaratuotteet sekä yrtit ja kalatuotteet. Maat esittäytyvät matkailun ja elintarvikkeiden kautta tässä perinteikkäässä näyttelyssä, joka pidetään Berliinissä 81. kerran!

Yhteisosaston tarkoitus on vahvistaa Suomen profiilia puhtaan ruoan ja luonnon matkailumaana. Osaston slogan on ”Reine Aromen in Perfekter Harmonie” eli puhtaita aromeja täydellisessä harmoniassa. Osastoa sponsoroivat Finpro (Food from Finland), Visit Finland/Finrelax-ohjelma, MTK ja Lomalaidun ja siellä esittäytyvät Biokia, Bryggeri, Finnspring, Hommanäs, Ravintola Kaski, Lammin Sahti, Linseed, Roberts, Shaman Spirits, Teamblue Oy, Teerenpeli, Vavesaaren tila, Vuokatin Viini, Visit Finland / Finrelax-ohjelma, Ilolan maatilamatkailu, Iloranta, Majatalo Puukarin Pysäkki ja Männikkölän pirtti.

Grüne Woche -messuilla on yli 1700 näytteilleasettajaa, jotka esittelevät tuotteita 125 000 neliön messupinta-alalla. Näytteilleasettajat löytyvät mm. hallikartasta: http://www.greenweek.de/AboutIGWBerlin/FloorplanIGW/ sekä http://www.virtualmarket.gruenewoche.de/en. Suomi Finland -osasto sijaitsee hallissa 8.2. Näyttelyyn odotetaan yli 400 000 vierailijaa.

Samanaikaisesti näyttelyn yhteydessä pidetään Global Forum for Food and Agriculture -konferenssi, joka kasaa niin maatalousministereitä kuin myös muita päättäjiä Berliiniin. Muu oheisohjelma: http://www.greenweek.de/VisitorService/CongressesEvents/PDFProgramme.jsp