Kylän Kattaus joustaa lähiruoan hankinnoissa

Millaisia tuotteita Jyväskylän kaupungin Kylän Kattaus hankkii paikallisilta tuottajilta, ja miten yhteistyö saadaan käytännössä toimimaan?

Jyväskylän kaupungin ruokapalveluista vastaava liikelaitos Kylän Kattaus tuottaa lounas- ja päivällisateriat vanhus- ja vammaispalvelun asiakkaille sekä koulu- ja päiväkotilounaita. Kylän Kattaus työllistää reilut 300 työntekijää, ja esimerkiksi lounaita valmistuu päivässä noin 24 000 annosta.

Haasteista selvitään joustavuudella

särkeä

Kylän Kattaus hankkii särkeä, tuoremansikkaa, kuivattua nokkosta, ruisjauhoa sekä gluteenittomia tuotteita lähialueen yrittäjiltä. Osa toimittajista on löytynyt kilpailutusten ja tarjouspyyntöjen kautta, osa taas muuta kautta, kuten Mukulaari-osuuskunnan tai Lähiruokaa resurssiviisaasti julkisiin keittiöihin -hankkeen kokeilujen avulla.

Kylän Kattauksen tuotannon palvelupäällikkö Paula Puikkonen kertoo, että paikallisissa hankinnoissa logistiikka on osoittautunut haasteelliseksi. Toimituserät ovat usein melko pieniä ja tuottajalle niiden jakelu eri osoitteisiin haastavaa. Kylän Kattaus onkin tullut tuotteiden jakelussa vastaan: käytännössä se ottaa pienten tuottajien toimitukset keskitetysti vastaan ja jakelee ne sitten itse toimipisteisiinsä.

Joskus käy myös niin, etteivät pienen tuottajan volyymit ja suuren tilaajan tarpeet kohtaa. Jyväskylästä löytyy ratkaisuja myös näihin tilanteisiin.

mansikoita– Esimerkiksi mansikan osalta olemme ratkaisseet asian ruokalistalla. Mansikan käyttö eri toimipisteissämme on jaettu viikon eri päiville. Näin kysyntä ja tarjonta kohtaavat paremmin, Paula kertoo.

Ruokapalveluiden taloudelliset resurssit asettavat myös omat reunaehtonsa paikallisten tuotteiden käytölle.

– Kokemuksemme on, että paikallisesti hankitut tuotteet ovat kalliimpia. Pienessä mittakaavassa niiden käyttö on kuitenkin nykyisellä määrärahalla mahdollista, Paula toteaa.

Kylän Kattauksessa koetaan, että paikallisten tuotteiden käyttö kannattaa, sillä se vahvistaa ruokapalveluiden positiivista mainetta. Ennen kaikkea se tukee paikallistaloutta ja on olennainen osa kestävää toimintamallia.

Tieto tuotteista ja toimintavoista auttaa eteenpäin

Tuottajille Kylän Kattauksesta vinkataan, että mahdollisiin ostajiin kannattaa olla rohkeasti yhteydessä ja kertoa omista tuotteistaan. Tuottajan on hyvä varautua siihen, ettei tilausta aina synny hetkessä. Liikkeellä kannattaakin olla hyvissä ajoin ennakkoon. Jyväskylässä nähdään, että pienillä tuottajilla olisi erikoisruokavalioissa potentiaalia nykyistä enemmänkin, ja tähän yrityksissä voisi panostaa.

– Kaikkia erikoisruokavalioiden tuotteita meidän ei kannata itse valmistaa. Esimerkiksi gluteenittomien tuotteiden osalta käytännön kokemus on osoittanut, että niiden hankinta lähialueen tuottajalta on meille hyvä ratkaisu, Paula kertoo.

Toisille kunnille ja ruokapalveluyksiköille Kylän Kattauksesta vinkataan, että oman hankintayksikön asiantuntijuutta kannattaa hyödyntää paikallisissa hankinnoissa alusta alkaen. Liikkeelle päästään avoimella keskustelulla paikallisten tuottajien kanssa.

– Yleiset keskustelutilaisuudet tuottajien kanssa ovat hyödyllisiä. Avoimella tiedonvaihdolla tuottajan ja tilaajan toimintatavat tulevat tutuiksi puolin ja toisin. Näin tuottajankin on sitten helpompi hahmottaa aikatauluihin tai vaikkapa pakkauskokoihin liittyvät tarpeet ja suunnitella tarjoustaan, Paula summaa Kylän Kattauksen hyviä käytäntöjä.

Teksti: Eija Eloranta


Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.

Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja HoReCa-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry.

#ruokaketju

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Maaliskuu 2016

Kyläkauppa kaupungissa
Innostunut kauppias, verkostojen hyödyntämistä, ideoiden keräystä ja yhteistyötä – siinä eväitä lähi- ja luomutuotteiden kaupan perustamiselle. Lue lisää

Mitä lapsena maistetaan, se aikuisena muistetaan
Pohja hyville ruokailutottumuksille luodaan jo varhaislapsuudessa. Kukapa ei muistaisi lapsuuden positiivisia ruokaelämyksiä vielä aikuisenakin. Lue lisää

Suomalaisten pientuottajien herkut pääsemässä Ranskan markkinoille
Suomessa on paljon pieniä yrityksiä, jotka valmistavat huippulaatuisia elintarvikkeita. Massatuotannosta poikkeavien ns. niche-tuotteiden markkinat ovat kotimaassa kuitenkin kovin pienet ja kasvua on usein haettava viennistä. Lue lisää

Innovatiivinen tuotantomenetelmä takaa pellavan hyödyt kuluttajalle
Sopimusviljelijät, innovatiivinen ja laadukas tuotantoketju sekä toimiva jakeluverkosto antavat eväitä yrityksen kehittämiseen ja kansainvälistymiseen. Lue lisää

Tapahtumapoimintoja

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

Infotilaisuuksia HoReCa-ketjun toimijoille ja elintarvikeyrittäjille
Huhtikuussa tilaisuudet Mikkelissä 4.4., Kokemäellä 13.4. ja Kuopiossa 16.4. Lue lisää

Luonnonkasvit elintarviketuotannossa Tampereella 21.4.

Julkisten ruokapalveluiden hankinnat -foorumi Hyvinkäällä 18.5.

Materiaaleja Aitojamakuja.fi -sivustolla

Uusin Aitoja makuja -lehti

Ruoka-alan yritykset kasvuun maaseuturahaston tuella
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 tarjoaa laajan valikoiman työkaluja ruoka-alan yritysten kehittämiseen. Lue lisää

Pienteurastamon sivutuoteopas on uusittu
Juuri julkaistu opas antaa ajankohtaista tietoa pienteurastamon sivutuotteiden hyödyntämisestä ja hävittämisestä. Se on toiminnan kehittämisen apuväline erityisesti alan pienyrityksille ja niiden yhteistyökumppaneille. Lue lisää

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

Infotilaisuuksia HoReCa-ketjun toimijoille ja elintarvikeyrittäjille

Ammattikeittiöt ja HoReCa-tukut ovat kiinnostuneita lisäämään paikallisten elintarvikkeiden määrää tarjonnassaan. Tämän asian edistämiseksi Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanke järjestää infotilaisuuksia eri puolilla Suomea vuonna 2016.

Jotta ammattikeittiöiden sekä HoReCa-tukkujen lähiruoan kysyntä ja paikallisten yritysten tarjonta voivat kohdata, on heidän tunnettava toinen toistensa toimintatavat nykyistä paremmin. Tällä hetkellä toimitusketjussa tilauksen tekijän (ammattikeittiö), tavarantoimittajan (elintarvikeyritys) ja keräilijän sekä kuljetuksen (HoReCa-tukun) väliset toimintatavat eivät ole tuttuja toisilleen. Se vaikeuttaa toiminnan kehittämistä, vaikka sekä ammattikeittiöissä että tukuissa on halukkuutta ja kiinnostusta paikallisten elintarvikkeiden lisäämiselle tarjonnassaan.

Eri puolilla Suomea järjestettävissä infotilaisuuksissa tutustutaan toisiinsa ja etsitään yhdessä toimintatapoja, joilla yhteistyötä voidaan viedä eteenpäin. Tilaisuuksissa perehdytään tukkujen toimintaan ”Miten toimin HoReCa-tukkujen kanssa?” -täsmäoppaan avulla ja eri toimijoilla on mahdollisuus esitellä omia toimintatapojaan. Lisäksi esitellään kesällä valmistuneen tavarantoimittajan tuotekortin sisältö ja miten sitä käytetään. Tilaisuuksiin kutsutaan HoReCa-tukkuja, ammattikeittiöitä sekä alueen elintarvikeyrittäjiä.

Tulevien infopäivien ajankohdista kerrotaan aitojamakuja.fi -sivustolla. Infopäivät järjestetään yhdessä maakunnallisten elintarvikealan kehittäjien kanssa.


Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.

Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Hankkeen keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja HoReCa-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry.

#ruokaketju

Aitoja makuja maakunnista Gastro Helsinki -messuilla 16.-18.3.

Lähiruokayritysten yhteisosastolla on esillä monipuolinen kattaus paikallisia tuotteita eri puolilta Suomea.

gastro_logo

Gastro Helsinki on Suomen johtava horeca-alan tapahtuma, joka tarjoaa runsaan ja monipuolisen ohjelmatarjonnan sekä kattauksen mielenkiintoisia näytteilleasettajia. www.gastrohelsinki.fi

Aitoja makuja maakunnista -osastolla 6h59 on esillä monipuolinen kattaus paikallisia tuotteita eri puolilta Suomea. Osastolla esitellään mm.

  • GMO-vapaita ja kalajauhottomia kananmunia
  • gluteenittomia ja laktoosittomia leipomotuotteita
  • mehuja ja hiilihapotettuja mehujuomia sekä mehuautomaatteja
  • ruusun terälehtihilloa
  • luomu-mustikka tummasuklaata ja raakasuklaata sekä gourmet-konvehteja
  • gluteenittomia, laktoosittomia ja proteiinirikkaita kasvisleikkeleitä
  • härkäpapusäilykettä
  • kasvislisäkkeitä ja kasvisruokia
  • paahdettuja jättiperunalohkoja ja maalaisranskalaisia chili-jogurtti majoneesin kera
  • jäätelöitä ja sorbetteja
  • maustevoita, nappihilloja ja pääsiäisen sesonkiin liittyen pashoja
  • juustoja mm. sinihomejuusto ja vuohenmaidosta tehty juusto
  • kalajalosteita

Aitoja makuja maakunnista -osaston 6h59 yritykset:

  • Finnish Plant
  • Juustoportti Food Oy
  • Kasvis Galleria Oy
  • Kultasuklaa Oy
  • Leipomo Pekan Parhaat
  • Lieksan Laatuherkut Oy
  • Marjavasu Oy / Delimax
  • Nurmeksen Kala Oy
  • Peltolan Juustola
  • Pooki Foods Oy
  • Puurin Kanala
  • Vihannestila Paulähde sekä
  • Lähiruoan koordinaatiohanke

Tervetuloa tutustumaan, maistelemaan ja solmimaan uusia yhteistyökumppanuuksia!

kuva_otsalaudasta

 

Lisätietoja:
Päivi Töyli, 040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi
Lähiruoan koordinaatiohanke
Turun yliopiston Brahea-keskus

Kyläkauppa kaupungissa

Innostunut kauppias, verkostojen hyödyntämistä, ideoiden keräystä ja yhteistyötä – siinä eväitä lähi- ja luomutuotteiden kaupan perustamiselle.

Wanhan kulman puoti Joen­suun kes­kus­tas­sa panostaa paikallisuuteen. Lähi- ja luo­mu­tuot­tei­den li­säk­si tar­jol­la on laa­du­kas lou­nas­sa­laat­ti­pöy­tä ja tapahtumapäiviä tai tuotemaistatuksia järjestetään aika ajoin.

Kaup­pias Sami Tuu­na­selta kysyttiin aikanaan, että olisiko hänellä kiinnostusta läh­teä käynnistämään va­paa­na ole­vaan van­haan kiin­teis­töön ky­lä­kaup­pa­hen­kis­tä toi­min­taa. Siitä idea lähti jalostumaan, Pii­roi­sen ta­los­sa ole­vat tilat re­mon­toi­tiin ja sopivia tuotteita lähdettiin etsimään. Sopivasti olikin käynnissä ProAgria Poh­jois-Kar­ja­lan hal­lin­noi­ma Ruo­kaa lä­hel­tä -esi­sel­vi­tys­han­ke (Joen­suun maa­seu­tu­pal­ve­luiden rahoittama), jonka teh­tä­vä­nä oli tukea ja ra­ken­taa pai­kal­lis­ten tuot­ta­jien ja yri­tys­ten vä­lis­tä yh­teis­työ­tä. Hankkeessa toimineen Hanna Tuomisen kanssa tu­tus­tut­tiin www.​aitojamakuja.​fi -si­vus­ton kaut­ta poh­jois­kar­ja­lai­siin lä­hi­ruo­an tuot­ta­jiin, kierrettiin maa­kun­taa ja haet­tiin ideoi­ta lä­hi­ruo­ka­kau­pois­ta, nii­den va­li­koi­mis­ta ja toi­min­nas­ta vähän kauempaakin.

Wan­han kul­man puo­din va­li­koi­ma pe­rus­tuu vah­vas­ti pai­kal­li­suu­teen ja luo­mu­tuot­tei­siin, ja se muo­tou­tuu myös ak­tii­vis­ten tuot­ta­jien myötä.

Lue koko juttu Maakaista.fi verkkojulkaisusta

Tutustu myös muihin lähi- ja luomuruokakauppoihin aitojamakuja.fi -hakupalvelussa.

Ruoka-alan yritykset kasvuun maaseuturahaston tuella

Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014-2020 tarjoaa laajan valikoiman työkaluja ruoka-alan yritysten kehittämiseen. Julkaistut materiaalit kertovat perustiedot ja eteenpäin pääsee ottamalla yhteyttä asiantuntijoihin.

Aloittavat ja kasvua hakevat ruokayritykset voivat saada rahoitusta Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmasta. Maaseutuohjelman tukien hakemiseen ei välttämättä tarvita maatilaa vaan muukin ruokayritys voi tukea hakea.

Rahoitusta on mahdollista saada erilaisiin tarpeisiin. Perustamistuki on tarkoitettu uuden yrityksen perustamiseen tai olemassa olevan uudistamiseen ja kokeiluihin. Investointituki auttaa puolestaan hankinnoissa. Investoinnin toteutettavuustutkimusta voi hyödyntää investointia suunniteltaessa. Ruoka-alan yhteistyöhankkeet tulevat kysymykseen kun ryhmä yrityksiä kehittää toimintaansa sekä yhteisillä että yrityskohtaisilla kehittämistoimilla. Tavoitteena voi olla esimerkik­si kehittää uusia tuotteita ja menetelmiä, lyhyitä toimitusketjuja, markkinointi- ja myyntiyhteistyötä tai yhteisiä tuoteperheitä.

Tuki ja sen ehdot määräytyvät sen mukaan, jalostaako yritys maataloustuotteita vai valmistaako se elintarvikkeita. Tutustu tarkemmin esitteisiin:

Lisätietoja Maaseutuviraston sivuilta Yritystuet tai esittely tiiviisti www.aitojamakuja.fi/arkisto/Ruokayritysten_tuet_2016.pdf

Valtakunnallinen lähiruoan koordinaatiohanke – yhdessä tehden parempiin tuloksiin on julkaissut myös muita ruokayritysten toimintaa palvelevia materiaaleja, oppaita ja ohjeita. Tutustu www.aitojamakuja.fi > Yrittäjälle.

Lisätietoja

Valtakunnallinen lähiruoan koordinaatiohanke, Turun yliopiston Brahea-keskus,
Heidi Valtari, kehittämispäällikkö, heidi.valtari@utu.fi, 0400 487 160
Päivi Töyli, projektipäällikkö, paivi.toyli@utu.fi, 040 189 1929