Maista luomu -ruokatapahtuma valloittaa Mikkelin 30.9.-2.10.2016

Tarjolla makuelämyksiä niin luomugaalaillallisen parissa kuin sadonkorjuu- ja katuruokatapahtumassa. Lisäksi Hyvää ihmiselle – 10 syytä valita luomu -seminaari ja muuta mukavaa ohjelmaa.

Mikkelissä järjestetään uusi kolmipäiväinen koko perheen Maista luomu -ruokatapahtuma 30.9.–2.10.2016. Tapahtuma käynnistyy perjantaina 30.9. uusimpia tutkimustuloksia esittelevällä Hyvää ihmiselle – 10 syytä valita luomu -seminaarilla Mikkelin yliopistokeskuksessa ja luomugaalaillallinen Tertin kartanossa. Lauantaina 1.10. on vuorossa luomusadonkorjuu- ja -katuruokatapahtuma klo 10–20 Kirkkopuistossa. Tarjolla on runsaasti syksyn satoa kotiin vietäväksi ja ravintolat tarjoavat luomukaturuokaa paikan päällä nautittavaksi. Maalaistunnelmaa tapahtumaan tarjoaa Tertin kartano, jossa tarjolla on tietoiskuja luomusta, työnäytöksiä sekä luomuinen buffet-lounas ja kahvila. Maksuton hop on hop off -bussi kuljettaa vierailijoita Kirkkopuiston ja Tertin kartanon välillä. Lauantai-iltana Kirkkopuistossa esiintyy Juvalta lähtöisin olevan Aija Puurtisen ja Esa Kuloniemen Honey B. & T-bones -bluesyhtye.

Sunnuntaina 1.10. vietetään sadon kiitosmessua Mikkelin Pitäjänkirkossa ja luomu ravintoloissa -päivää Mikkelin seudun ravintoloissa. Alueen ravintoloiden keittiömestarit suunnittelevat päivää varten menut, joissa he hyödyntävät mahdollisimman paljon paikallisia luomuraaka-aineita.

– Mikkeli on jo maailmallakin tunnustettu ruokamatkailukohde. Maista luomu tuo upean tapahtuman Mikkelin syksyyn ja vahvistaa entisestään Etelä-Savon mainetta luomuruokamaakuntana, sanoo matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

– Kesäasukkaillakin on maistuva syy palata Mikkeliin tapahtumaviikonloppuna, muistuttaa matkailujohtaja Maisa Häkkinen.

Maista luomu -tapahtuma herättää henkiin Mikkelissä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa vuosien ajan järjestetyt Mikkelin Luomumessut uudella tavalla.

– Syksyn sadon lisäksi tarjolla on luomukaturuokaa ja tutkittua tietoa luomusta, Luomuinstituutin johtaja Pirjo Siiskonen kuvaa tapahtumaa.

– Haluamme tuoda luomuruoan kuluttajien saataville ja tarjota luomuruoan tuottajille sekä ravintoloille mahdollisuuden tuoda esille osaamistaan, valmistamaansa ruokaa ja aitoja makuja, muistuttaa Siiskonen.

Tapahtumassa on mukana myös Michelin-tähdellä palkitun Ravintola Olon omistaja, keittiömestari Pekka Terävä. Maista luomu -ruokatapahtumaan odotetaan 10 000 kävijää. Maista luomu -tapahtuman järjestävät Luomuinstituutti/Luomuinstituutin jalkauttaminen -hanke, Mikkelin matkailupalvelut/ Mikkelin kehitysyhtiö Miksei, Mikkelin kaupunki, Mikkelin kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys Mikke ry, Saimaan luomu ry, Tertin kartano ja Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta.

www.maistaluomu.fi

Lisätietoja tapahtumasta:
Pirjo Siiskonen, johtaja, Luomuinstituutti, 0440 752 755, pirjo.siiskonen@helsinki.fi
Maisa Häkkinen, matkailujohtaja, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, 044 794 2219, maisa.hakkinen@mikseimikkeli.fi
Matti Pylkkänen, Tertin kartanon isäntä, 0440 187 612, matti.pylkkanen@tertinkartano.fi

 

 

Opiskelijoiden ja yritysten yhteistyöllä sparrausta työelämätaitoihin ja näkyvyyttä yrityksille

Kokkiopiskelijat ideoivat yrittäjien kanssa näytöskeittiön annoksia ja av-alan opiskelijat valmensivat yrittäjiä mm. ruokakuvauksessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä.

Pohjois-Karjalan ammattiopisto Joensuun kokki-, matkailu- ja audiovisuaalisen alan opiskelijat ja pohjoiskarjalaiset elintarvikealan yrittäjät osallistuivat yhdessä valtakunnallisille Lähiruoka- ja Luomu -messuille Helsingissä 6.-8.4.2016.

AhvonenJonna_streetfood

Opiskelijat ja yrittäjät suunnittelivat ja toteuttivat yhteistyönä Ruokatieto Yhdistys ry:n osastolla toimivan näytöskeittiön ohjelman. Ennen tapahtumaa opiskelijat tutustuivat projektiin osallistuvien yritysten toimintaan ja tuotteisiin. Yrityksistä mukana olivat Liperin Juurespakkaamo, Liperin Mylly, Nurmeksen Kala, Porokylän leipomo, Karjatila Karhinen ja Haukiniemen tila.

Kokkiopiskelijat ideoivat yhdessä yrittäjien kanssa näytöskeittiössä valmistettavia annoksia. Tarjolla oli mm. tuunattuja piirakoita, streetfoodia järvikalasta, tyrnitornia ja herkkuja luomunaudanlihasta.

Av-alan opiskelijat tuottivat osastolta av-materiaalia ja valmensivat ennen messuja kokkiopiskelijoita ja yrittäjiä ruokakuvauksessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä markkinoinnissa.

– Opiskelijoiden palautteen mukaan yhteistyö tarjosi loistavan mahdollisuuden soveltaa opittua käytäntöön ja verkostoitua tulevaisuutta ja työelämää varten. Mukana olevat yritykset saivat valtakunnallista näkyvyyttä tuotteilleen ja sparrausta opiskelijoilta sosiaalisen median hyödyntämisessä markkinoinnissa. Opiskelijamme saivat myös erityiskiitokset positiivisesta ja reippaasta asenteestaan – he edustivat esimerkillisesti alaansa ja Pohjois-Karjalaa, tiivistää hankeasiantuntija Hanne Husso päivien antia.

MartiskainenIina_näytöskeittiö

– Rohkaisen yrittäjiä yhteistyöhön oppilaitosten kanssa. Toisen asteen oppilaitoksissa tehdään tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa mm. työssäoppimisen kautta, mutta mahdollisuuksia on kuitenkin tarjolla laajemminkin. Erityisesti nuorten sosiaalisen median osaamisen soisi jalkautuvan yrityksiin. Yhteistyö tarjoaa mahdollisuuden esitellä yrityksesi toimintaa ja osaamistoiveita työntekijöille, vaikuttaa alan koulutuksen kehittämiseen ja suunnitteluun. Vähäisin hyöty ei ole suinkaan se, että yhteistyö tulevaisuuden työntekijöiden – ja asiakkaiden – kanssa avaa myös ikkunan nuorten odotuksiin ja ajatusmaailmaan,

Tämän yhteistyömahdollisuuden tarjosi Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä toteutettavalla Work Smart – Älykkäästi töihin -hanke. Sparraamme tulevaisuuden työntekijöitä yhteistyössä Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa. Edistämme opiskelijoidemme työelämäverkostojen syntymistä, kokoamme ja kehitämme hyviä käytänteitä opiskelijoiden uraohjaukseen ja elinkeinoelämän rekrytointikäytänteisiin liittyen. Erittäin hyödylliseksi ovat osoittautuneet Work Smart – työpajat ja yritysprojektit, joissa opiskelijat ja työelämä kohtaavat.

Lisätietoja:
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä
Suunnittelu- ja viestintäpalvelut/ Work Smart-hanke
Hankeasiantuntija Hanne Husso,
hanne.husso@pkky.fi,  050 463 7173

My Stay esittelee suomalaista matkailutarjontaa

Ruoka-alan yrittäjä, onko ruokamatkailulla merkittävä rooli toiminnassasi?

Visit Finlandin verkkosivuilla oleva My Stay -tuoteosio lanseerattiin maaliskuun alussa ja parin ensimmäisen kuukauden aikana kymmeniä tuhansia käyttäjiä on käynyt tutustumassa siellä olevaan matkailutarjontaan. Visit Finlandin markkinointitoimenpiteet ohjaavat tulevaisuudessa yhä enemmän liikennettä My Stay-sivulle, joten odotettavissa on käyttäjämäärien tasaista kasvua.

Sivuille kaivataan uusia tuotteita, jotka täyttävät Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit sekä My Stay tuotekriteerit, jotka löytyvät myös tietojen syöttösivulta: www.visitfinland.com/your-stay-travel-products/login Yksi peruskriteereistä on englanninkielinen kotisivu, koska kyseessä on kansainvälinen markkinointi ja tuotekortista tehdään suora linkki yrityksen kotisivulle.

Toimi nopeasti, sillä aikaa tuotteiden syöttämiseen on 20.05.2016 saakka. Tutustu tarkemmin asiaan Visit Finlandin sivuilla

My Stay -tuoteosio