Aitoja makuja viestii elintarvikkeen elämyksellisyydestä, paikallisuudesta ja kestävyydestä

Lähiruoan valtakunnallisessa koordinaatiohankkeessa on uudistettu lähiruoasta kertova Aitoja makuja -viesti. Käyttämällä Aitoja makuja -viestiä pienet elintarvikeyritykset voivat korostaa lähiruokaan ja omiin tuotteisiinsa liittyviä ominaispiirteitä.

Aitoja makuja -viesti kuvaa pienten elintarvikeyritysten toimialaa ja vahvistaa lähiruoan viestintää.

‒ Aitoja makuja -viesti on vapaasti yritysten, muiden organisaatioiden ja hankkeiden käytettävissä lähiruokaan liittyvän viestinnän yhteydessä. Aitoja makuja ei ole tuotemerkki vaan viestinnän väline, kertoo valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen projektipäällikkö Päivi Töyli Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Aitoja makuja palvelee erityisesti pieniä elintarvikeyrityksiä, joiden tuotteet valmistetaan paikallisista raaka-aineista ja joilla on kytkentä oman alueen ruokakulttuuriin.

‒ Hyvältä maistuva ruoka tarjoaa elämyksellisyyttä, joka kumpuaa pienten yritysten tuotteisiin liittyvistä tarinoista. Tuotteisiin ja niiden valmistukseen sekä yrityksen toimintaan liittyvät tarinat kertovat tuotteesta tai sen tekijästä, Töyli sanoo.

Lähiruoan koordinaatiohanke korostaa, että lähiruoka sopii sekä arkiseen ruokapöytään että juhlaan. Matkailijalle paikallinen ruoka ja erikoiset tuotteet ovat lisäarvo, sillä ne tuovat oman osansa matkalla koettuihin elämyksiin. Paikallisuus linkittyy myös kestäviin toimintatapoihin.

‒ Lähiruoan ketju on lyhyt ja läpinäkyvä tuottajalta kuluttajalle ‒ ja samalla reilu kaikille osapuolille. Tämä mahdollistaa tuotteiden tuoreuden ja läheisyyden. Kestävä toimintatapa huomioi myös luonnollisen vuodenaikojen vaihtelun ja sen vaikutukset tuotteiden saatavuuteen ja käyttöön sekä muuttumiseen ajan kuluessa.

Valtakunnallisen lähiruoan koordinaatiohankkeen verkkosivusto www.aitojamakuja.fi auttaa kuluttajaa löytämään paikalliset elintarvikeyritykset eri puolilta Suomea sekä tarjoaa tietoa ja apua yrittäjille.

Hanketta rahoittaa Hämeen ELY-keskus.

Lisätietoja:
Päivi Töyli, projektipäällikkö, Brahea-keskus, Turun yliopisto, paivi.toyli@utu.fi, p. 040 189 1929

PDF-tiedostot: TiedoteAitoja makuja -viesti ja Äkta smak -meddelande

Aitoja-makuja-viesti            Akta-smak-meddelande

 

Postens förnyade distribution av matkassar

Postens tjänst erbjuder en kanal åt småföretagare för direktförsäljning av produkter såväl till konsumenter som till restauranger.

Distributionen av matkassar har integrerats till den normala post- och paketdistributionen och den är i bruk såväl i tätorter som på glesbygden. Den nya tjänsten implementeras nu på ett område som har fem servicepunkter, och som täcker södra och mellersta Finland (se karta i pdf), men tids nog kommer verksamheten också att omfatta andra områden.

Ur köparens synvinkel möjliggör matkassetjänsten leverans av produkter, som inhandlats direkt från nätbutiken eller av småföretagaren, ända hem till dörren eller direkt till restaurangen. Produkter som kräver kyla transporteras i värmeisolerade transportlådor, som innehåller kylblock.

Småproducent, ifall du blev intresserad, ta kontakt med Postens Key Account Manager André Kullström eller Kari Vilppula. Närmare kontaktinformation hittar du i nedanstående pdf.

Aitoja_Makuja_ruokakassijakelu_20160608

 

Itämeriprojekti etsii hyviä ideoita Itämeren puolesta

Ålandsbanken rahoittaa hyviä ideoita Itämeren puolesta ja lisää tietoutta Itämeren tilasta.

Tänä vuonna Ålandsbanken jakaa jopa 400 000 euroa erilaisille Itämereen keskittyville ympäristöhankkeille. Tukea voivat hakea kaikki yksityishenkilöistä organisaatioihin. Toiminta voi olla pienimuotoista tai jotain suurempaa ja voittajat valitaan yleisöäänestyksen ja asiantuntijatuomariston avulla. Hakuaika on käynnissä 30.9.2016 asti.

Kategoriat, joiden kautta rahoitusta on haettavissa, ovat:

  • projekti innovatiiviset kilogrammat: projekteja, joilla on selkeä mitattava vaikutus liittyen esim. fosfori- tai typpipäästöihin kiloissa/tonneissa lähellä vesistöjä/Itämerta, pienentävät haitallisten aineiden määrää tai vastaavaa. Projektien tulee sisältää innovatiivinen elementti (esim. tuote, menetelmä, ratkaisu, liikeidea tai teknologia, joka vaikuttaa lupaavalta tai toimii ja on uusi).
  • projekti, joka osallistaa: tavoitteena on asenteen tai käyttäytymisen muuttaminen, ympäristökasvatus, tiedottaminen, viestintä tai vastaava. Projektin odotettu vaikutus tulee käydä ilmi hakemuksesta, kuten millainen muutos käyttäytymisessä saadaan aikaiseksi ja paljonko ihmisiä tavoitetaan.
  • projekti paikallinen vesien suojelu: projekteja, joilla on selkeä paikallinen fokus ja jotka sisältävät konkreettisen vesiensuojelun elementin. Lisäansioksi lasketaan, jos se osallistaa erityyppisiä toimijoita alueella, kuten elinkeinoelämää, kouluja, yhdistyksiä, paikallisia viranomaisia, jne. muodostaen uusia yhteistyökuvioita.
  • tuomariston tehtävä: Itämeriprojektin tuomaristo julkistaa lapsille ja nuorille suunnatun tehtävän, jonka tarkoituksena on löytää innovatiivinen ”out-of-the-box” ratkaisu, joka saa ihmiset ryhtymään tuumasta toimeen. Se voi liittyä esim. ihmisten ruokailutottumusten muuttamiseen, ostoskäyttäytymiseen tai siihen, kuinka tiedosta ja osaamisesta edetään osallistumiseen ja toimintaan.

Lisätietoja em. kategorioista ja esimerkkejä palkituista projekteista sekä hakuohjeet www.balticseaproject.org
sekä Facebook-sivuilta ja Twitteristä.

 

Äktasmak.fi nyhetsbrev

Juni 2016

#lähelläsua Instagram-kampanjen
#lähelläsua (näradig) Instagram-kampanjen som är riktad till de unga lyfter fram närmat. Läs mer

Köp av bonden! -dagen firas 10.9.
Under Köp av bonden! -dagen 10.9. firar vi producenter och inhemsk matproduktion runt om i Finland. Bli försäljare! Läs mer

Med samarbete mellan studerande och företag sparrning i arbetslivsfärdighet och synlighet för företagen
Kockstuderande funderade ut idéer till förevisningskökets portioner tillsammans med företagare, och av-branschens studerande handledde företagare bl.a. i matfotografering och i användningen av social media. Läs mer

Kylän Kattaus är flexibel vid upphandling av närmat
Hurudana produkter upphandlar Jyväskylä stads Kylän Kattaus från lokala producenter, och hur får man samarbetet att fungera  i praktiken? Läs mer

Kommande evenemang och andra aktuella

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi

  • Delikatessernas Finland 18.-20.8.2016  Läs mer
  • FM i mathantverk i Raseborg i oktober. Läs mer
  • IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen Läs mer

Uusin Aitoja makuja -lehti

Nya anvisningar underlättar småskalig tillverkning och försäljning av livsmedel
Livsmedelslagstiftningen tillåter många olika former av småskalig försäljning och beredning av livsmedel utan någon större byråkrati. Läs mer

Aktuell information om ekofrågor finns på luomu.fi-webbplatsen

Beställ vårt nyhetsbrev


Aitojamakuja.fi eller aktasmak.fi-webbplatsen främjar småföretagares synlighet och sökbarhet samt ökar kännedomen om småskalig produktion av livsmedel.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Mer info:     Brahea Centrum vid Åbo Universitet
Päivi Töyli, projektledare, tfn. 040 189 1929, paivi.toyli[at]utu.fi

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Kesäkuu 2016

#lähelläsua Instagram-kampanja 30.5.-26.6.
Kampanja aktivoi nuoria ottamaan kuvan lähiruoasta, lähiruoan nauttimisesta tai valmistamisesta ja jakamaan sen Instagram-palvelussa. Lue lisää

IndieFood kokoaa suomalaiset lähiruokakohteet yksiin kansiin
IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen esittelee noin 800 lähiruokakohdetta eri puolilta Suomea. Lue lisää

Osta tilalta! -päivää vietetään 10.9.
Osta tilalta! -päivänä 10.9. juhlistamme tuottajia ja kotimaista ruoantuotantoa ympäri Suomea. Ryhdy myyjäksi! Lue lisää

Opiskelijoiden ja yritysten yhteistyöllä sparrausta työelämätaitoihin ja näkyvyyttä yrityksille
Kokkiopiskelijat ideoivat yrittäjien kanssa näytöskeittiön annoksia ja av-alan opiskelijat valmensivat yrittäjiä mm. ruokakuvauksessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä. Lue lisää

My Stay esittelee suomalaista matkailutarjontaa
Visit Finlandin verkkosivuilla oleva My Stay -tuoteosio lanseerattiin maaliskuun alussa ja parin ensimmäisen kuukauden aikana kymmeniä tuhansia käyttäjiä on käynyt tutustumassa siellä olevaan matkailutarjontaan. www.visitfinland.com/mystay

Kylän Kattaus joustaa lähiruoan hankinnoissa
Millaisia tuotteita Jyväskylän kaupungin Kylän Kattaus hankkii paikallisilta tuottajilta, ja miten yhteistyö saadaan käytännössä toimimaan? Lue lisää

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

  • Tule mukaan Herkkujen Suomeen elokuussa! Lue lisää
  • Artesaaniruuan suomenmestaruudesta kilpaillaan lokakuussa Raaseporissa. Lue lisää
  • Maista luomu -ruokatapahtuma valloittaa Mikkelin 30.9.-2.10.2016. Lue lisää

Materiaaleja Aitojamakuja.fi -sivustolla

Uusin Aitoja makuja -lehti

Uudet ohjeet helpottavat pienimuotoista elintarvikkeiden valmistusta ja myyntiä
Elintarvikelainsäädäntö mahdollistaa monenlaista pienimuotoista myynti- ja jalostustoimintaa ilman suurta byrokratiaa. Lue lisää

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

Köp av bonden! -dagen firas 10.9.

Under Köp av bonden! -dagen 10.9. firar vi producenter och inhemsk matproduktion runt om i Finland.

Konsumenterna kan komma på uppköp till gårdarna, träffa producenter, diskutera och fråga om produktionen samt bekanta sig med gårdens verksamhet. Gården kan i mån av möjlighet erbjuda besökarna en möjlighet att bekanta sig med gårdens djur, maskiner och gårdsmiljön.

Bli försäljare!

Dagen kan anordnas av producenten på sin egen gård. Också grannen kan bjudas in till den egna gårdstunen för att sälja exempelvis överlopps äppelskörd eller morötter.

Arrangören av Köp av bonden! -dagen ska registrera sig och anmäla sin gård / försäljningspunkt på ostatilalta.fi -nätplatsen. En deltagande gård svarar själv för alla arrangemang.

Bekanta dig närmare på adressen ostatilalta.fi

Osta tilalta! -päivää vietetään 10.9.

Osta tilalta! -päivänä 10.9. juhlistamme tuottajia ja kotimaista ruoantuotantoa ympäri Suomea.

Kuluttajat voivat tulla ostoksille tiloille, tavata tuottajia, keskustella ja kysyä tuotannosta sekä tutustua tilan toimintaan. Tila voi mahdollisuuksiensa mukaan tarjota kävijöille tilaisuuden tutustua tilan eläimiin, koneisiin ja pihapiiriin.

Ryhdy myyjäksi!

Päivän voi järjestää tuottaja omalla tilallaan. Voi myös kutsua naapurin myymään esim. ylijäämäomenasatoa tai porkkanoita omaan pihapiiriin.

Osta tilalta! -päivän järjestäjän tulee rekisteröityä ja ilmoittaa tilansa / myyntipaikkansa ostatilalta.fi -sivuilla. Osallistuva tila vastaa kaikista järjestelyistä itse.

Tutustua asiaan ostatilalta.fi

 

IndieFood kokoaa suomalaiset lähiruokakohteet yksiin kansiin

IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen esittelee noin 800 lähiruokakohdetta eri puolilta Suomea

Ertimo_IndieFood_kansiMyllylahti-kustannusyhtiön IndieFood – Lähiruokaopas Suomeen -tietokirjassa esitellään noin 800 lähiruokaan keskittynyttä kohdetta ympäri Suomen ja toimii mainiona oppaana niin matkaajalle kuin laadukkaita raaka-aineita kaipaavalle kotikokkaajallekin.

Maakunta- ja kuntakohtainen jaottelu auttaa löytämään parhaat pysähtymis- ja ruokapaikat sekä lähimmät suoramyyntitilat ja kiinnostavimmat myymälät. Tutuksi tulevat myös ruokapiiritoiminta, osuuskunnat ja REKO-piirit.

Laura Ertimo on ruuan alkuperästä ja ruokahuollosta kiinnostunut tietokirjailija, jonka vuonna 2011 julkaistu lähiruokakohdeopas oli ilmestymisvuotensa myydyimpien tietokirjojen joukossa. IndieFood-kohdevalikoiman luomisessa on ollut mukana Lähiruoan koordinaatiohanke ja sen asiantuntijaverkosto kaikista maakunnista.

”IndieFood taas käsittelee jokapäiväistä aihetta, jonka taustalla on isoja kysymyksiä ruuan alkuperästä ja ihmisten toimeentulosta. Kokoan tietoa kotimaisista pientuottajista, koska haluan itse tuntea ruokani alkuperän ja myös osoittaa, että läheltä löytyy – vaikka mitä!”

Tutustu tarkemmin kirjaan

Lisätietoja:
Lassi Junkkarinen / Kustantaja / Myllylahti Oy
puh. 050 497 7710, lassi[at]myllylahti.fi

Postin uusittu ruokakassijakelu

Postin palvelu tarjoaa väylän pientuottajille tuotteiden suoramyyntiin niin kuluttajille kuin ravintoloille.

Ruokakassijakelu on integroitu normaalin posti- ja pakettijakeluun ja se on käytössä niin taajamissa kuin haja-asutusalueellakin. Uutta palvelua jalkautetaan nyt viiden palvelupisteen alueella, joka kattaa eteläistä ja keskistä Suomea (ks. kartta pdf:stä), mutta toiminta laajenee aikaa myöten myös muille alueille.

Ostajan näkökulmasta ruokakassipalvelu mahdollistaa verkkokaupasta tai pientuottajalta suoraan ostettujen tuotteiden saamisen kotiovelle tai suoraan ravintolaan. Kylmää vaativat tuotteet kuljetetaan lämpöeristetyissä kuljetuslaatikoissa, joissa on mukana kylmägeelipakkauksia.

Pientuottaja, jos kiinnostuit asiasta, ota yhteyttä Postin Key Account Manager Andre Kullströmiin tai Kari Vilppulaan. Tarkemmat yhteystiedot löytyvät alla olevasta pdf:stä.

Aitoja_Makuja_ruokakassijakelu_20160608