Aitojamakuja.fi uutiskirje

Marraskuu 2016

Yhdessä tehden parempiin tuloksiin Elintarvikealan vuosiseminaari Säätytalolla Helsingissä
Yhteistyö, kansainvälistyminen ja uudet innovatiiviset toimintatavat ovat keskiössä tämän vuoden
Lähiruokafoorumissa ja Elintarviketeollisuuden vuosiseminaarissa 13.12. Lue lisää

Tutustu ammattikeittiöalaan Ammattikeittiön ABC -videoiden avulla

Viisi lyhyttä teemavideota esittelee ammattikeittiöalan keskeiset toiminnat ja osaamisvaatimukset. Lue lisää

Suomen 12 kansallista ruoka-aarretta valittu
100-vuotias Suomi saa herkullisen syntymäpäivälahjan. Suomelle valitaan kansallisruoka. Äänestä 5.12. mennessä Lue lisää

Materiaalia yrittäjille

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

  • Infotilaisuudet Foodservice-ketjun toimijoille ja elintarvikeyrittäjille jatkuvat. Lue lisää

Luomuasioiden ajankohtaisin tieto löytyy luomu.fi -sivustolta

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

 

Suomi näyttävästi esillä Terra Madre Salone del Gusto -tapahtumassa Italiassa

Ensimmäistä kertaa historiassa Suomi oli suuremmalla joukolla mukana Slow Foodin joka toinen vuosi järjestettävässä suurtapahtumassa. Food from Finland ja VisitFinland olivat valinneet teemoiksi hyvinvoinnin ja suomalaisen luonnon.

etana-minnajunttila
Slow Foodin etanat ympäri Torinoa ohjasivat tapahtumapaikoille (Kuva: Minna Junttila)

Tapahtuman teemana oli tällä kertaa ’Loving the Earth’. Uutta oli se, että tapahtuma levittäytyi ympäri Torinoa, sen puistoihin, aukioille, kaduille, museoihin, palatseihin, teattereihin – ilman sisäänpääsymaksua. Muutos oli rohkea ja haasteellinenkin, mutta Slow Food International halusi osoittaa sillä avoimuuden ja suvaitsevaisuuden tärkeyttä nyky-yhteiskunnassa. Kaiken kaikkiaan ratkaisu oli toimiva, tosin vaati kävijöiltä hieman aiempaa enemmän suunnittelua ja liikuntaa.  Kuluttajille suunnatun myyntitapahtuman paikkana oli laaja Valentino -puisto; erilaiset teemat, työpajat ja luennot oli ripoteltu ympäri kaupungin keskustaa.

Valentino -puistossa oli oma alue Italian maakunnille ja niiden tuotteille, muut maat oli sijoitettu puistoon maanosittain. Pohjoismaista oli Suomen lisäksi mukana Norja ja Ruotsi.  Suomesta tapahtumaan osallistui järjestävien tahojen lisäksi kuusi ruokayritystä (Dammenberg, Puhdistamo, Biokia-Superberry, FP-Kotaja, Mahla Forest, Vavesaaren tila), yksi tiedotusorganisaatio (Arktiset aromit) ja kahdeksan matkailuyritystä (Rukan alueen yrittäjiä sekä Serlachius museot). Suomen osasto oli valoisa ja tilava, paljon luonnonpuuta ja taustana suomalainen koivumetsä.

fff1-niina-ala-fossi
Sari Aapola edustaa Italiassa Biokiaa yrityksensä Superberryn kautta (Kuva: Niina Ala-Fossi)

Tuote-esittelyn ja myynnin lisäksi Suomen osastolla oli B2B –tapahtuma kontaktien luomiseksi. Lisäksi kokit Joona Lehto ja Jarmo Pitkänen loihtivat kutsuvieraille maistiaisia hyödyntäen mukana olevien tuottajien raaka-aineita. Tapahtuma onnistui yli odotusten ja oli tunnelmaltaan innostava ja iloinen. Puhdas suomalainen ruoka ja Suomi matkailumaan vaikuttaa olevan hyvä yhdistelmä tällaisessa pääasiassa kuluttajalle suunnatussa tapahtumassa. Kävijät maistelivat suomalaisia tuotteita mielenkiinnolla, niin että osa tuotteista loppui jo ennen tapahtuman sulkeutumista. Tuuli Kotaja kertoo: ”Teimme neljän päivän aikana n. 8000 maistatusta ja ruusunlehtihillomme myytiin loppuun. Tämä tapahtuma oli meille tärkeä askel Italian markkinoille.” Kaiken kaikkiaan Food from Finland kiinnosti kävijöitä ja sai hyvin näkyvyyttä mm. Italian pääuutislähetyksessä.

Yksi tapahtuman keskeisistä pysyvistä tavoitteista on tuoda yhteen ympäri maailman ruuan parissa toimivat ihmiset, niin tuottajat, kuluttajat, päättäjät, kouluttajat kuin muutkin. Siitä hyvänä esimerkkinä oli iloinen kansainvälinen Terra Madre -suurkulkue Torinon hämärtyvässä syyskuisessa illassa – mottona suuryritysten ylivallan kyseenalaistava slogan ’They are giants but we are millions’ (Ne ovat jättiläisiä, mutta meitä on miljoonia).

kulkue-niina-ala-fossi
Terra Madre –kulkue Torinon hämärtyvässä keskustassa (Kuva: Niina Ala-Fossi)

Kirjoittaja
Minna Junttila
asiantuntija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
040 588 6533
minna.junttila@jamk.fi

Lisää aiheesta:

www.salonedelgusto.com/en/

www.foodfromfinland.fi/-/terra-madre-salone-del-gusto-naturally-delicious-food-from-finland-present-22-26-9-2016

www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/suomalainen-eksotiikka-myy-italiassa-tervasuolan-kysynta-loi-allikalta/6088320

 

 

Suoramyyntiin liittyvä webinaarisarja

Syksyn 2016 järjestetään neljä erillistä noin puolen tunnin pituista webinaaria, joissa käsitellään suoramyyntiin liittyviä asioita neljästä näkökulmasta. Ensimmäinen näistä oli pienimuotoinen ja vähäriskinen toiminta. Webinaareja voi seurata suorana, mutta niistä tehdään myös tallenteet.

5.10. Suoramyynti osa 1: Pienimuotoinen ja vähäriskinen toiminta, josta ei tarvitse tehdä elintarvikehuoneistoilmoitusta

2.11. Suoramyynti osa 2: Alkutuotannon suoramyynti kuluttajille, kauppoihin ja ammattikeittiöihin onnistuu pienillä lainsäädännöllisillä toimenpiteillä

  • tallenne webinaarista https://webmeeting.utu.fi/p5n40mi8cc2/ HUOM! Tallenteessa diat vaihtuvat noin 1,5 – 2 min myöhemmin kuin mitä puhe etenee (syynä tekninen ongelma nauhoituksessa). Kun kuuntelee esitystä, kannattaa ottaa esille esityskalvot pdf:nä.
  • esitys pdf:nä

11.11. Suoramyynti osa 3: Vähittäismyyntitoiminta voi tapahtua myymälästä, verkkokaupasta, tilapuodista, kauppa-autosta tai tienvarsikojusta

Tutustu tarkemmin asiaan www.aitojamakuja.fi/suoramyynti ja sen usein kysyttyä -palstaan.

29.11. Suoramyynti osa 4: Elintarvikkeiden valmistus ja myynti, kuten lihan leikkuu ja leipomotoiminta, on mahdollista elintarvikemyymälässä

 

Kyselytutkimus lähiruokayritysten tilasta ja kehittämishaasteista

Lähiruokayrittäjä, vastaa kyselyyn 25.11. mennessä!

Luonnonvarakeskus (Luke) toteuttaa marraskuussa 2016 lähiruokayrityksille suunnatun verkkokyselyn. Kyselyllä selvitetään yrittäjien näkemyksiä toiminnan taloudellisesta tilasta sekä vertaillaan kannattavuutta eri jakelukanavien kuten verkkokaupan, lähiruokamyymälöiden ja vähittäiskaupan osalta. Jakelukanavien tarkastelussa painotetaan erilaisia suoramyynnin muotoja. Lisäksi selvitetään yrittäjien näkemyksiä mm. toiminnan kehittämistarpeista sekä esim. verotuksen ja lainsäädännön vaikutuksista liiketoimintaan. Yrityksiltä kysytään myös suppeat taustatiedot.

Kyselyn toteuttamisessa hyödynnetään Luken ja Aitoja makuja -sivuston yritysrekistereitä. Kysely on suunnattu yrityksille, jotka joko kokonaan tai osittain myyvät jalostamattomia tai jatkojalostettuja tuotteitaan esim. suoramyynnin (mukaan lukien REKO, ruokapiirit) kautta sekä yrityksille, jotka toteuttavat tukku- tai vähittäiskauppatoimintaa. Selvityksen tekijät toivovat, että kyselyn saaneiden yritysten toiminnasta vastaava henkilö vastaisi kyselyyn 25.11.2016 mennessä. Vastaajien kesken arvotaan Samsungin kosketusnäytöllinen tabletti. Kyselyvastauksia käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti ja nimettöminä.

Kyselyyn https://www.webropolsurveys.com/S/2F6497D67184E359.par

Vastaamalla kyselyyn yritykset antavat arvokasta tietoa lähiruoan kehittämistarpeista toimialan päätöksenteon ja kehittämisen tueksi lähitulevaisuudessa.

Lisätietoja kyselystä antavat Luonnonvarakeskuksessa
Erikoistutkija Pasi Rikkonen, p. 040 703 7777
Erikoistutkija Minna Väre, p. 050 551 9105
Tutkimusharjoittelija Anni-Sofia Helander, anni-sofia.helander@luke.fi

Lisätietoa projektista: https://www.luke.fi/projektit/lahikanna