Aitojamakuja.fi uutiskirje

Joulukuu 2017

Yhdessä tehden parempiin tuloksiin – Elintarvikealan vuosiseminaarin antia
Päivän esitykset ja tallenne. Lue lisää

Uutta tilastotietoa Suomen elintarvikeyrityksistä
Valtakunnallinen Lähiruoan koordinaatiohanke ja maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät kokosivat vuonna 2017 yhteistyössä maakunnittaisen Aitoja makuja yritystilaston. Uuden tilaston mukaan Suomessa on noin 2860 jalostavaa elintarvikeyritystä. Lue lisää

Selvitys lähiruoka-alan kilpailutoiminnasta
Ruoka-alalla järjestetään erilaista kilpailutoimintaa hyvin yleisesti sekä paikalliseen ruoantuotantoon että yleisemmin lähiruokaan liittyen. Lähiruoka-alalle on viime vuosina myös syntynyt uusia kilpailuja. Lue lisää

Uudenmaan pilottihanke Foodhub: tuottajien ja heiltä suoraan ostavien kuluttajien ja ammattikeittiöiden yhteenliittymä
Uudellamaalla käynnistyi syksyllä 2017 kuluttaja- ja tuottajavetoinen hanke, jossa rakennetaan lähiruokatuottajien ja asiakkaiden yhteenliittymää, Foodhubia. Lue lisää

Arktisuudesta potkua elintarvikevientiin
Pieni tai keskisuuri elintarvikeyritys, joka haluaa myydä tuotteitaan ulkomaisilla markkinoilla, voi tällä hetkellä saada monenlaista apua viennin aloittamiseen ja tuotekehitykseen. Lue lisää

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

Seuraa muiden valtakunnallisten koordinaatiohankkeiden kuulumisia:

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

 

Yhdessä tehden parempiin tuloksiin Elintarvikealan vuosiseminaarin antia

Päivän esitykset ja tallenne

Tallenne seminaarista löytyy täältä https://prospectumlive.com/event/aitojamakuja. Esitysten erilliset klipit löytyvät alta.

Esitysdiat

Lähiruokafoorumi 10-12

Elintarviketeollisuuden vuosiseminaari 13-15.30

Seminaarin aineisto löytyy myös https://tem.fi/toimialapalvelu/seminaari

Selvitys lähiruoka-alan kilpailutoiminnasta

Ruoka-alalla järjestetään erilaista kilpailutoimintaa hyvin yleisesti sekä paikalliseen ruoantuotantoon että yleisemmin lähiruokaan liittyen. Lähiruoka-alalle on viime vuosina myös syntynyt uusia kilpailuja.

Turun yliopiston Brahea-keskuksen Lähiruoan koordinaatiohankkeessa toteutettiin lähiruoka-alan kilpailutoimintaan liittyvä selvitys, jonka tavoite oli selvittää lähiruoka-alan tuotteisiin liittyvää kilpailutoimintaa sekä niihin liittyviä kriteereitä ja arviointiperusteita sekä miten niiden avulla voitaisiin lisätä ruuan arvostusta.

Selvitys kohdistui Suomessa toteutettaviin kilpailuihin, mutta analysoinnin tueksi vertailtiin  myös muutamia ulkomaisia alan kilpailuja.  Selvityksen toteutti Invenire Market Intelligence Oy ja markkinatutkija Johanna Tanhuanpää esitteli selvitystä ja sen tuloksia Lähiruokafoorumissa Helsingissä 13.12.2017.

Lähiruokakilpailut ovat usein joko tuoteryhmäkohtaisesti tai alueellisesti kohdennettuja. Myös tavoitteet vaihtelevat tuotekehityksellisistä ja koulutuksellisista markkinoinnillisiin tai niiden yhdistelmiin. Kilpailujen avulla lähiruoka-ala saa näkyvyyttä, mikä motivoi myös yrittäjiä osallistumaan. Odotettavissa oleva markkinointiapu on tervetullut lisä sekä toisaalta kilpailujen kautta saa puolueetonta ja tunnustettua arviota tuotekehityksestä.

Kilpailut lisäävät erityisesti paikallismedian kiinnostusta lähiruokaan ja sen tuottajiin. Usein kilpailuihin liittyy oheistapahtumia, jotka edistävät kilpailun ja osallistujien näkyvyyttä. Selvityksen mukaan kilpailijan oma aktiivisuus markkinoinnissa merkitsee paljon.

– Moni osallistuja ajatteli esimerkiksi voiton takaavan näkyvyyden automaattisesti eikä ajatellut omaa rooliaan aktiivisena viestijänä, totesi Johanna Tanhuanpää selvityksen tuloksista kertoessaan.

Erityisen tärkeää on yrittäjän tavoitteellinen kilpailuosallistumisen hyödyntäminen osana yrityksen ja sen tuotteiden markkinointia. Tavoitteellinen yritystoiminta ja kannattava liiketoiminta vaativat jatkuvaa menekin vahvistamista. Kilpailijoilla päätavoite ei useinkaan ole voitto vaan näkyvyys sekä osaamisen ja alan esiintuominen.

Selvityksen mukaan kilpailijat myös mainitsivat haasteeksi, että kilpailu oli niin uusi, pieni tai että se tunnettiin huonosti. Tunnetun kilpailun voiton hyödyntäminen olisi helpompaa ja motivoivaa. Johanna Tanhuanpää kysyikin: Onko Suomessa liian monta samankaltaista pientä kilpailua? Erottuuko mikään niistä tarpeeksi?

Tutustu selvitykseen (pdf)

Uudenmaan pilottihanke Foodhub: tuottajien ja heiltä suoraan ostavien kuluttajien ja ammattikeittiöiden yhteenliittymä

Uudellamaalla käynnistyi syksyllä 2017 kuluttaja- ja tuottajavetoinen hanke, jossa rakennetaan lähiruokatuottajien ja asiakkaiden yhteenliittymää, Foodhubia. Foodhub sai alkunsa vuonna 2010 perustetun Oma Pelto- ja Minun Omenapuu -konseptien toimijoiden ideasta parantaa ja laajentaa pientuottajien tuotteiden saavutettavuutta ympärivuotisesti. Tavoitteena on lisätä tuottajien ja kuluttajien yhteistyötä sitoutumisen ja kumppanuuden kautta. Kuluttajat tilaavat ruokansa jopa vuodeksi ennakkoon. Näin tuottaja tietää tarkemmin, millaiseen satoon on varauduttava, ja pystyy tekemään myös tarvittavia investointeja.

– Sekä työstä että kuluttamisesta tulee mielekästä, ja kuluttaja tietää tarkemmin mitä on ostanut, Foodhubin tiimin Olli Repo kuvailee.

Uudenmaan Foodhub syntyi ruoan tuottajien ja yhteistyökumppanien (Herttoniemen ruokaosuuskunta, SLF, SLC, Sitran kiertotalousohjelma) aloitteista. Se kokoaa ja edustaa mukana olevia paikallistuottajia ja hoitaa näiden ruokatuotteiden keräilyn, varastoinnin, jakelun ja markkinoinnin. Foodhubissa kyseessä ei ole perinteinen kauppa tai tukku, vaan ruoan lyhyt arvoketju, jossa on yksi välikäsi. Alkuun Foodhub perustetaan hankevetäjien voimin, myöhemmin se voi olla osuuskunta, Oy tai jokin muu yritysmuoto, mikä parhaaksi nähdään.

– Mikäli pilotointivaiheessa 1,5 vuoden kuluttua olemme löytäneet toimivan mallin, tuottajat ja kuluttajat voivat yhdessä päättää yrityksen perustamisesta toiminnan jatkumiseksi, Repo kertoi Foodhubin tiedotustilaisuudessa Helsingin Lasipalatsilla marraskuussa. Asiamies Rikard Korkman ruotsinkielisestä tuottajajärjestöstä SLC:stä kertoi Yhdysvalloista löytyvän tällä hetkellä noin 400 toiminnassa olevaa Foodhubia.

Teksti: Leena Arjanne

 

Yhdessä tehden parempiin tuloksiin Elintarvikealan vuosiseminaari Helsingissä

Elintarvikealan elinvoimaisuus, kansainvälistyminen, kiertotalous ja kilpailutoiminta ovat keskiössä tämän vuoden Lähiruokafoorumissa ja Elintarvikealan vuosiseminaarissa.

Aamupäivällä käsitellään lähiruokaan liittyen kilpailutoiminnan merkitystä, suoramyynnin kannattavuutta, kiertotalousverkostoja sekä pk-elintarvikeyrittäjän, ammattikeittiön ja Foodservice -sektorin yhteistyötä. Aamupäivän järjestää valtakunnallinen lähiruoan koordinaatiohanke ja tämä on kolmas ruokatoimijat kokoava laaja valtakunnallinen lähiruokafoorumi.

Iltapäivällä julkistetaan Leipomoalan toimialakatsaus ja Elintarvikealan pk-toimialabarometri sekä uusi Suomen ruokatu otannon vahvuuksia keräävä faktasivusto. Iltapäivässä kuullaan leipomo- ja konditoria-alan kuulumisista ja annetaan evästyksiä elintarvikeviennissä menestymiseen. Iltapäivän järjestää TEM Toimialapalvelu. Tilaisuuden avaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Aika: 13.12.2017 klo 10 – 15.30 (aamukahvit klo 9.30 alkaen)

Paikka: Säätytalo, Snellmaninkatu 9-11, Helsinki

Tutustu ohjelmaan

Tilaisuus on maksuton. Webcastingia voit seurata https://prospectumlive.com/event/aitojamakuja

Webcasting:iin ilmoittautuneille lähetetään em. linkki myös sähköpostitse ennen tilaisuutta.

Ohjelma tulostettavassa muodossa

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Päivi Töyli, paivi.toyli@utu.fi
Kehittämispäällikkö Heidi Valtari, heidi.valtari@utu.fi
Toimialapäällikkö Leena Hyrylä, leena.hyryla@ely-keskus.fi
Kehittämispäällikkö Esa Tikkanen, esa.tikkanen@tem.fi