Lapland Food Club valittiin Suomen edustajaksi maatalouskomissaarin vientimatkaseurueeseen

Kiinan Shanghaihin suuntautuvaan EU:n korkean tason vienninedistämisdelegaatioon on valittu Rovaniemen Kehitys Oy:n vetämä vientihanke Lapland Food Club, jonka luoman brändin alle on koottu useita lappilaisia elintarviketuottajia. Matkalle oli yhteensä 180 hakijaa 24:stä EU-maasta.

Toukokuun 14. päivänä matkaan lähtevässä, maatalouskomissaari Phil Hoganin johtamassa delegaatiossa on mukana Lapland Food Clubin vetäjä Juho Ikonen. Ikonen on noin 70-jäsenisen delegaation ainoa suomalainen kaupallisen puolen edustaja. Mukana on muun muassa maailman tunnetuimpia, eurooppalaisia brändejä kuten Moët & Chandonin shampanja, Parman kinkku ja Torresin viinitalo.

– Olemme arvokkaassa seurassa, joten pääsy mukaan näin korkean tason matkalle osoittaa Lapin herkkujen eteen tehdyn työn tuottavan tulosta. Yhdessä lappilaisten pientuottajien kanssa olemme onnistuneet luomaan kansainvälistä kiinnostusta, uskottavuutta ja potentiaalia omaavan konseptin, brändin ja uuden tuoteperheen, Juho Ikonen kertoo.

EAKR-rahoitteisen Lapland Food Club -vientihankkeen kokoamaan tuoteperheeseen kuuluu mm. marjapohjaisia kastikkeita ja hilloja, marjamarmeladeja, marjoista ja yrteistä valmistettavia eväspatukkoja, yrttipohjaisia ravintolisiä sekä premium-lihatuotteita.

– Brändilupauksemme on maailman puhtaimpien raaka-aineiden hyvät terveysominaisuudet. Olemme myös kiinnittäneet erityistä huomiota raaka-aineiden hankintaan, valmistusprosessiin ja logistiikkaan, jotta pystymme vastaamaan kysyntään ja toimitusvarmuuteen, kertoo Ikonen.

EU:n maatalouskomissaarin vientimatka ajoittuu Kiinan suurimman elintarvikealan tapahtuman, SIAL China 2018 -messujen yhteyteen. Matkaan sisältyy vienninedistämistapahtumia, ennalta sovittuja BtoB-tapaamisia sekä lehdistötilaisuus, jonne on tulossa yli 100 kiinalaista journalistia.

High Level Mission to China

  • Vienninedistämismatka, jonka järjestää maatalouskomissaari Phil Hogan
  • Hakijoita matkalle 180 organisaatiota 24:sta EU-maasta
  • Etukäteen sovitut myyntitapaamiset kiinalaisten ostajien kanssa
  • Osallistumisen vahvistanut lähes 100 Kiinan median edustajaa
  • Lapland Food Club on Suomen ainoa kaupallinen edustaja
  • Kiinan suurimmat elintarvikemessut http://www.sialchina.com/

Lapland Food Club

  • EAKR-vientihanke, jossa kootaan yhden brändin alle lappilaisia elintarviketuottajia
  • Tuotteet ovat puhtaita jalosteita Lapin marjoista ja villiyrteistä
  • Erikoisuutena myös Northern Lights Beef -lihatuotteet
  • Rovaniemen Kehityksen vetämä hanke tukee hallituksen kärkihankkeena olevaa elintarvikevientiä
  • Primääriset vientialueet Saksa ja Kaukoitä
  • Hankkeen kesto: 01.05.2017 – 31.12.2018
  • Rahoittajat: Lapin Liitto, Rovaniemen kaupunki sekä osallistuvat yritykset

https://laplandfoodclub.com/en/

LISÄTIETOJA:
Lapland Food Club, Rovaniemen Kehitys Oy, juho.ikonen@businessrovaniemi.fi, +358 40 532 6756

Kuvat: Petri Teppo

 

Finland är huvudsamarbetspart under Grüne Woche-matmässan 2019

Kom med för att sälja och marknadsföra finländsk mat, turism och träprodukter.

Till den finländska mässavdelningen bjuder vi in intresserade livsmedelsföretag, aktörer inom turism och skogssektorns aktörer. På Finlands avdelning byggs upp en programscen, ett restaurangområde samt ett VIP-område, där det är möjligt att hålla träffar med inköpare och träffa medias representanter. Mässan besöks av över 400 000 konsumenter och för att locka besökare till Finlands avdelning kommer det att planeras program som intresserar besökare.

Läs mer http://slc.fi/om-slc/projekt/grunewoche och boka din plats.

 

Kutsu osallistua näytteilleasettajaksi Grüne Woche -messuille Berliinissä 2019

Ruoka-, matkailu- ja puutuotealan yritys – lähde mukaan myymään ja markkinoimaan Suomea!

Suomi on pääyhteistyökumppani 18.-27.1.2019 Berliinissä pidettävillä maailman suurimmilla ruoka-alan kuluttajamessuilla. Suomalainen puhdas arktinen ruoka puhtaasta luonnosta, kestävä suomalainen metsätalous, vihreän talouden puutuotteet ja Suomi rentouttavana elämys- ja luontomatkailumaana saavat erityistä näkyvyyttä vuoden 2019 messuilla.

Messut keräävät vuosittain 400 000 kävijää, 90 000 ruoka-alan ammattilaista, yli 4 000 median edustajaa ja poliittisia päättäjiä. Tarjolla on siis runsaasti medianäkyvyyttä ja kontakteja sekä Saksassa että kansainvälisesti.

Tutustu tarkemmin esitteestä ja MTK:n esittelymateriaalista.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:
Maakunta-/ matkailuosastot, suuret elintarvikeyritykset, yhteistyökumppanit:
Klaus Hartikainen, 040 169 2060, klaus.hartikainen@mtk.fi
Pk-yritykset:
Anni-Mari Syväniemi, 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@mtk.fi

 

Hanketreffeillä puhuttivat verkostot ja brändäys

Eteläisen Suomen hanketreffejä vietettiin Helsingissä, Lähiruoka & Luomu -messujen yhteydessä. Tilaisuuden teemana oli ravintoloiden sekä ruoka-alan pienyritysten yhteistyö. Avauspuheenvuoron piti kanamunaravintola EGGin yrittäjä, Suvi Widgren. Vaatetusalan yrittäjyydestä ravintolamaailmaan singahtunut Widgren peräänkuulutti verkostoitumista ja brändäystä myös ruoka-alalle. Avauksen siivittämänä ryhmäydyttiin ideariihiin, joissa keskusteltiin muun muassa ruoka-alan pienyritysten kehittämistyöstä.

Tarinalla someen

Läsnäolo sosiaalisessa mediassa, brändäys ja tarinallistaminen ovat tarpeellisia ja paikoin puuttuvia taitoja. Mitä löytyy, kun yrityksen nimi kirjoitetaan googlen hakukenttään? Brändäyksen ensiaskeleita on yrityksen tarinan aukikirjoittaminen. Tarinan punainen lanka toistuu kaikissa sosiaalisen median kanavissa. Brändin kasvatustyö tehdään kerronnan keinoin. Tarinallistamisen avulla asiakaskokemukseen luodaan sisältöä, merkityksiä ja arvolähtöisyyttä. Vaikka tuote menisikin kaupaksi ilman vipstaakeja, on lisätieto tuotteesta kuluttajalle lisäarvo. Varsinkin ympärivuotiset tuotteet ovat brändäyksen tarpeessa.

”Pakkaus on lupaus, jonka tuote lunastaa”

Tärkeä osa brändiä on visuaalinen ilme, joka näkyy erityisesti pakkauksessa. Pakkaussuunnittelu koetaan kalliiksi ja hankalaksi, mutta hieno pakkaus myy tuotetta. Hanketoteuttajien mielestä panostus pakkaussuunnitteluun maksaa itsensä takaisin myynnissä. Nykyisin suunnittelua ja toteutusta on mahdollista tilata myös edullisemmin ulkomailta.

Yhdeltä luukulta sparraus ja neuvonta

Markkinointityö tuntuu helpommalta, kun sitä pilkotaan pienempiin osiin. Keskusteluissa kävi ilmi, että yritysten tuotteistamisen tueksi tarvittaisiin sparraajia, joiden kanssa uusia ajatuksia voi pyöritellä ja kehittää. Matalan kynnyksen sparrauspalveluille olisi tilausta useammankin hankkeen piirissä. Pohjois-Savossa käynnistyneen Ruokalaakso-hankkeen konseptin monistaminen herätti kiinnostusta. Ruokalaakso neuvoo yrittäjiä yhden luukun periaatteella. Luukun takana löytyy yhteistyötä tekevä palveluverkosto.

Teksti: Tiina Paananen

Seuraavat hanketreffit Lähiruoan läntisen Suomen hanketreffit Huittisissa 24.8.2018. Seuraa Aitojamakuja.fi tapahtumakalenteria!

 

Vuoden lähiruokateko Stadin puutarhurin ja Juuri Yhtiöiden yhteistyölle

Lähiruoka & Luomu -tapahtumassa julkistettu Vuoden lähiruokateko on myönnetty paikallisviljelijän ja lounasravintolaketjun väliselle yhteistyölle. 2 000 euron arvoisen, Suomen Messusäätiön rahoittaman palkinnon pokkasivat Messukeskuksessa Stadin puutarhuri ja Juuri Yhtiöt Helsingistä. Lähiruoka & Luomu on osa Kevätmessuja, jotka järjestetään Messukeskuksessa, Helsingissä 12.-15.4.

Vuoden lähiruokateko -palkinto myönnettiin paikallisviljelijän ja lounasravintolatoimijan yhteistyölle. Palkinnon vastaanottivat Stadin puutarhurin puolesta Jan Liesaho ja Juuri Yhtiöistä ravintoloitsija Ilja Björs taustajoukkoineen messujen avajaispäivänä, torstaina. Vuoden lähiruokateko on tunnustus, jonka voi saada henkilö, yritys tai yhteisö, joka on toiminnallaan edistänyt lähiruoan käyttöä ja tunnettuutta Suomessa.

Raati perustelee valintaansa seuraavasti:
– Stadin puutarhurin ja Juuri Yhtiöiden välinen yhteistyö osoittaa, että luottamuksellinen toiminta pientuottajan ja ammattikeittiön välillä on mahdollista ja ennen kaikkea tehokasta. Kun ammattikeittiö on sitoutunut tuottajan koko sadon ostamiseen, on saatu aikaan kilpailukykyinen hinta- ja logistiikkarakenne. Tämä mahdollistanut jopa 20 000 kg sadon kasvisten käytön vuosittain, jolloin hävikki jää pieneksi tai sitä ei tule lainkaan. Puutarhuri ennakoi ja tiedottaa keittiöitä sadon kypsymisestä, jolloin saadaan aina sesongin parhaat tuotteet pöytään. Ravintolan työntekijät käyvät kesäisin pellolla myös talkootöissä. Moni ravintolayritys ja yrittäjä voisivat ottaa tästä mallia, toteaa raadin puheenjohtaja, lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen Maa- ja metsätalousministeriöstä.

Tunnustus kannustaa jatkamaan lähiruoan parissa

– Stadin puutarhuri on todella iloinen palkinnosta ja huomiosta. Maanviljelijän työ on aika ajoin raskasta ja tällainen palkinto kannustaa puurtamaan lähiruoan ja luomun puolesta entistä sinnikkäämmin – yhteistyössä Juuri Yhtiöiden kanssa tietenkin, toteaa Stadin puutarhurin taustalla oleva Jan Liesaho.

Juuri Yhtiöiden ravintoloitsija on iloinen huomionosoituksesta ja kertoo toiminnan jatkuvan entiseen malliin.
– Kolmen vuoden yhteistyö on jalostunut jokaisena vuonna, ja etsimme jatkuvasti myös parempia tapoja hyödyntää kokonaisuutta. Palkinto on suuri kunnia ja tunnustus pitkäaikaiselle toiminnallemme tuottajien ja erityisesti Stadin puutarhurin kanssa, ja olemme erittäin iloisia, että olemme löytäneet työllemme molempia toimijoita hyödyntävän ja palkitsevan mallin. Palkinto alleviivaa toimintaamme sekä filosofiaamme ja toimii merkkinä siitä työstä, jota olemme jo vuosia tehneet suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin edistämiseksi”, ravintoloitsija Ilja Björs Juuri Yhtiöistä toteaa.

Vuoden lähiruokateon raadissa toimivat lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen, MMM, (pj.), ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, MTK, kampanjakoordinaattori Aura Lamminparras, Pro Luomu ry, kehittämispäällikkö Heidi Valtari, Turun yliopiston Brahea-keskus ja Jarmo Myllysilta, Suomen AMT. Raadin sihteerinä toimi tiedottaja Taira Sjöblom-Tallus Messukeskuksesta.

Lähiruoka & Luomu -tapahtuma on omistettu suomalaisille pientuottajille, lähellä tuotetulle ruoalle sekä sertifioiduille luomutuotteille. Messuilla voi tavata tuottajia, keskustella ruoan alkuperästä ja tuotantotavoista ja samalla oppia uutta suomalaisen ruoan tekemisestä ja tuottamisesta. Mukana olevien lähiruoka- ja luomutuottajien valikoimissa on muun muassa juustoja, viljatuotteita, perinneherkkuja, hampputuotteita, marjajauheita, luomu- ja biodynaamisia öljyjä, kalasäilykkeitä, gluteenittomia leipiä ja leivonnaisia sekä kotimaistan koirien kuivaruokaa.

Facelive-tallenne www.facebook.com/aitojamakuja.fi 

Lisätietoja:
Messukeskus, tiedottaja Taira Sjöblom-Tallus, puh. 050 385 5482, taira.sjoblom-tallus@messukeskus.com
Juuri Yhtiöt, ravintoloitsija Ilja Björs, puh. 040 585 2100, ilja.bjors@juuri.fi
Stadin puutarhuri, Jan Liesaho, puh. 050 321 0223, www.stadinpuutarhuri.fi
lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen, MMM, puh. 040 509 8986, kirsi.viljanen@mmm.fi

Kerro se videolla!

Tiedolla ja osaamisella kasvuun -hankkeessa on testattu videoita tiedonvälityksen lähettiläinä.

— Meille on tullut positiivista palautetta. On kuulemma kätevää, että videosta voi tarkistaa tietoja uudelleen, kertoo projektipäällikkö Sanna Vähämiko Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Hankkeen äskettäin julkaistu video ”Tarkastamatonta riistanlihaa markkinoille”, on saanut mukavasti katselukertoja.

— Tietysti parasta palautetta on katselukertojen määrä, hän sanoo.

Vähämikon mukaan hankkeessa haetaan koko ajan parasta tiedonvälityksen tapaa. Videolla on mahdollista viestiä selkeästi, lyhyesti ja helposti välitettävässä muodossa. Kolmen minuutin katselu ei haukkaa liian suurta siivua kiireisestä päivästä.

— Halusimme tarjota lyhyeksi ja simppeliksi pureskellun tietopaketin, joka on helpompi sisäistää, kun näkee ja kuulee samalla, hän jatkaa.

Teksti: Tiina Paananen

Aitojamakuja.fi uutiskirje

Huhtikuu 2018

www.facebook.com/aitojamakuja.fi -sivuilla:
– Voita liput Lähiruoka & Luomu -messuille. Tapahtuma järjestetään Kevätmessujen yhteydessä Helsingin messukeskuksessa 12.-15.4.2018.
– Vuoden lähiruokateko -palkinto julkistetaan Lähiruoka & Luomu-messuilla torstaina 12.4. klo 10.30. Livestriimaus tilaisuudesta Facebookissa.

Artesaaniruuan suomenmestaruuskilpailun voittajat
Kilpailun voittajat saivat palkinnot Raaseporissa 23.3.2018. Lue lisää

Aitoja makuja -lehti ilmestyy jatkossa verkkolehtenä
Aitoja makuja -tiedotuslehti viestii elintarvikealan kehittämistyöstä myös vuonna 2018. Lue lisää

Lähiruokakilpailuista tuotekehitysapua ja tunnettuutta
Elintarvikeyrittäjä voi saada tuotteelleen arvokasta tuotekehitysapua ja tunnettuutta lähiruokakilpailuun osallistumisesta. Lähiruokakilpailuista tehdyn selvityksen mukaan kilpailut nostavat esiin lähiruoan tarinoita ja edistävät tuotteiden pääsyä eri markkinakanaviin. Lue lisää

Tapahtumakalenteri aitojamakuja.fi:ssä

Aitojamakuja.fi Youtube-kanavalta löytyy uusi elintarvikelainsäädäntöön liittyvä video: Tarkastamatonta riistanlihaa markkinoille

Tilaa uutiskirje


Aitojamakuja.fi on valtakunnallinen elintarvikeyritysten hakupalvelu ja monipuolinen tietolähde.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Lisätietoja:
Turun yliopiston Brahea-keskus
Päivi Töyli, projektipäällikkö, puh. 040 189 1929, paivi.toyli[a]utu.fi

 

Äktasmak.fi nyhetsbrev

April 2018

www.facebook.com/aitojamakuja.fi
– Vinna biljett till Lähiruoka & Luomu -mässan i Mässcentrum Helsingfors.
– Vinnaren av Vuoden lähiruokateko-priset (Årets närmatsgärning) offentliggörs på Lähiruoka & Luomu-mässa torsdagen den 12.4. klockan 10.30. Livestream på Facebook.

Finländska Mästerskap i Mathantverk är avgjort
Medaljerna delades ut på fredagskvällen 23.3.2018 i Raseborg. Läs mer

Äkta smak-tidningen utkommer i fortsättningen som en nättidning
Äkta smak-informationstidningen informerar även år 2018 om lismedelsbranschens utvecklingsarbete. Läs mer

Närmatstävlingar stöder produktutveckling och ger synlighet
Genom att delta i en närmatstävling kan livsmedelsföretagaren få värdefull produktutvecklingshjälp och synlighet för sin produkt. Enligt Utredning gjord över närmatstävlingar lyfter tävlingarna fram berättelserna bakom närmaten och  gör det lättare för  produkterna att nå olika marknadskanaler. Läs mer

Kommande evenemang Aitojamakuja.fi tapahtumakalenteri

Beställ vårt nyhetsbrev


Aitojamakuja.fi eller äktasmak.fi-webbplatsen främjar småföretagares synlighet och sökbarhet samt ökar kännedomen om småskalig produktion av livsmedel.
www.facebook.com/aitojamakuja.fi
www.aitojamakuja.fi/blogi

Mer info:     Brahea Centrum vid Åbo Universitet
Päivi Töyli, projektledare, tfn. 040 189 1929, paivi.toyli[at]utu.fi

 

Matbranschens projektträffar 12.4 och 24.8.

Närmatskoordineringen kallar matbranschens projekt till projetkträffar.

Södra Finlands första projektträff  hålls 12.4.2018 kl 12-15 i Helsingfors i Mässcentrets Kokoustamo, seminarieutrymmet 205, Helsingfors. Tillställningen är avgiftsfri. Evenemanget arrangeras samtidigt med Närmat & Eko-mässan (https://kevatmessut.messukeskus.com/messuilla/luomulahiruoka/) och kl 10.30 offentliggörs också närmatsgärningen år 2018. Deltagarna i projektträffen har möjligheten av besöka även dessa evenemang.

Ingång: Södra, adr. Mässcentret, Messuaukio 1, 00520 Helsingfors. Observera ingångsadressen, eftersom Hotell Holiday Inn är stängd för renovering. Sammanträdesutrymmet finns på 2:dra våningen. Närmaste parkering inom Kokoustamos parkeringsområde, adress Ratamestarinkatu 13 eller Mässcentrets parkeringshus.

DAGENS  INNEHÅLL

Målet för dagen är att stöda utbredningen av utvecklingspraxis gällande närmat, aktörernas interaktion, utbyte av erfarenheter och uppkomsten av nya projektidéer genom att inrätta nätverk med andra utvecklare inom branschen.

FÖR VEM

Södra Finlands projektträff är främst riktad till projekt från Nyland, Egentliga-Finland, Tavastland, sydöstra Finland samt södra Savolax. Även övriga är välkomna.

ANMÄLAN

Anmäl dig till evenemanget http://ty.fi/hanketreffit1204

Programmet som pdf

Motsvarande västra Finlands projektträff  hålls i Vittis 24.8. Ytterligare information kommer bl.a. till aktasmak.fi sidans händelsekalender!

 

Äkta smak-tidningen utkommer i fortsättningen som en nättidning

Äkta smak-informationstidningen informerar även år 2018 om lismedelsbranschens utvecklingsarbete. Det nya är att tidningen utkommer som nättidning på adressen https://aitojamakujalehti.fi/ i stället för den tidigare tryckta tidningen. Tidningen tjänar livsmedelsbranschens aktörer och företag genom att berätta om närmatsbranschens aktuella ärenden och genom att presentera det arbete som görs i olika delar av Finland.

Tidningen kan fortsättningsvis läsas i pdf-format och också genom issuu.com. Tidningar som utkommit tidigare hittar du på adressen: http://www.aitojamakuja.fi/lehti.php

Vill du beställa nättidningen till din epost? Lämna dina kontaktuppgifter på blanketten.

Tidningen utkommer 16.3., 8.6., 7.9. och 30.11.