Suomalaisten pientuottajien herkut pääsemässä Ranskan markkinoille

Suomessa on paljon pieniä yrityksiä, jotka valmistavat huippulaatuisia elintarvikkeita. Massatuotannosta poikkeavien ns. niche-tuotteiden markkinat ovat kotimaassa kuitenkin kovin pienet ja kasvua on usein haettava viennistä.

Kulinarismin kotimaana tunnetun Ranskan elintarvikemarkkinat ovat moninkertaiset Suomeen verrattuna. Jos näille vaikeille markkinoille pääsee, aukeavat ovet myös muualle maailman huippukeittiöihin.

– Ranskassa olisi enemmänkin kysyntää suomalaistuotteista, sillä maailman huippukeittiömestarit etsivät koko ajan uusia, laadukkaita raaka-aineita, joilla he voivat erottua massasta. Mutta tuote yksinään ei riitä: mm. palvelu on tärkeä osa huippulaatuisten tuotteiden vientiä ja vasta sitten, kun suomalaiset ymmärtävät tämän on vienti Ranskaan mahdollista, toteaa Jarna Coadic, Action Finland! Pariisista.

Ostajatilaisuus Le Pavillon Dauphine, Pariisi, tiistai 2.2.206 klo 15-18

ProAgria Etelä-Suomi ry ja Ranskassa toimiva, Ranskan markkinat tunteva Action Finland! järjestivät 15 suomalaiselle elintarvikealan yritykselle Suomi-tuotteiden viikon Pariisissa. Ohjelmassa oli suomalaisten tuotteiden esittelyä ranskalaisille ammattilaisille Pariisin sydämessä.
Suomalaisiin tuotteisiin oli kutsuttu tutustumaan Michelin-ravintoloiden keittiömestareita, ostajia, gastronomian julkkiksia, tukkujen ja catering-yritysten johtajia, maailman suurimman tuoretukkutorin toimijoita, herkku- ja gourmet-kauppojen edustajia, TV:n ja lehdistön ihmisiä sekä tunnettuja bloggareita.

Pariisi_02022016
Tiistaipäivä huipentuu yksityiseen, korkeatasoiseen kutsuvierastilaisuuteen, johon on kutsuttu Pariisista gastronomian huippuja

Iltapäivän tilaisuus oli osa ProAgria Etelä-Suomi ry:n Ranskan vientiohjelmaa, jota rahoittavat Työ- ja elinkeinoministeriö sekä Maa- ja metsätalousministeriö. Suomalaisten huipputuotteiden vienti Ranskaan on käynnistynyt syksyllä 2015.

Vientiohjelma

ProAgria Etelä-Suomi ry ja Action Finland! käynnistivät keväällä 2015 suomalais-ranskalaisen yhteistyön, joka tarjoaa suomalaisille elintarvikealan pk-yrityksille konkreettisen mahdollisuuden päästä Ranskan luksustuotteiden markkinoille. Suomalaiset tuotteet ja yritykset on testattu ja valittu tarkoin mukaan, ranskalaisella asiantuntemuksella.

– Olemme valikoineet ja ottaneet mukaan vain tuotteita, joilla on todellisia mahdollisuuksia menestyä näillä vaikeilla markkinoilla. Tehtävä on haastava, koska vaatimustaso Ranskassa sekä tuotteiden että palvelun suhteen on erittäin korkea, tähdentää Tuula Repo ProAgriasta.

Vientitoiminnan aikana on luotu prosessi, jossa selvitetään potentiaalisten ostajien mieltymykset, kohdennetaan oikeat tuotteet kullekin ostajalle, testataan tuotteet, käynnistetään vienti ja tehdään tuotteita tunnetuksi Ranskassa. Kaikkien toiminnassa mukana olevien yritysten tuotteita on testattu Pariisissa alan huippujen keskuudessa. Pää Ranskan vaativille markkinoille on viimein saatu auki, tuotteiden tilaukset ja toimitukset ovat käynnistyneet syksyllä 2015.

Pariisissa mukana olevat yritykset:

  • Alabi Oy
  • Arvo Kokkonen Oy
  • F.P. Kotaja
  • Haganol Oy
  • Hki Distilling Company
  • Hukka Design Oy
  • Husulan Puutarha Ky
  • Jorma Martinmäki Oy
  • Joy of North
  • Lapin Marja
  • Malmgårdin Kartano
  • Petäjälammen Herkku
  • Sienestä Oy
  • Vavesaaren Tila Oy
  • Åbyn Leipomo Oy

Lisätietoja:

Jarna Coadic Action Finland!, Pariisi +33 6 24 32 14 73 jcoadic@jcactionexport.com
Tuula Repo ProAgria Etelä-Suomi ry, Kouvola +358 (0)40 588 0958 tuula.repo@proagria.fi

Kymmenen Uutisten juttu

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *