Våren har kommit till fiskdisken

Just nu är det säsong för flera inhemska fiskarter. Det lönar sig att dra all nytta av situationen och testa inhemska fiskarter antingen på ett traditionellt eller på ett modernt sätt.

Våren är fisksäsongens guldålder. När isen har gått upp lockar det böljande vattnet fiskarna att börja röra på sig. Från mars till maj lönar det sig att gynna åtminstone abborre, gärs, gös, nors och mört. Inhemsk fisk är ren och näringsrik mat som man borde äta i alla fall två gånger per vecka. Särskilt genom att pröva olika fisksorter och tillagningssätt kan man hitta sina egna favoriter.

Hos Vihiluodon Kala som ligger vid Uleåborg hör säsongsliv till vardagen. I företagets restaurang serveras dagligen sådan fisk som närområdets fiskare får. Man erbjuder även norsk fisk, som är ställets absoluta hitprodukt särskilt när den är rökt.

– Fisken kommer till oss från vårt närområde, d.v.s. från Bottenviken och Ule träsk. Visst är det här en utmanande bransch där man måste lita på att man får en god fångst. Därför har våra kockar lärt sig att göra menyerna på morgonen då vi vet vad vi har att erbjuda den dagen, berättar VD:n för Vihiluodon Kala Seppo Helanen.

vihiluodon_kala2

Uppskattningen för naturfisk ökar

Vihiluodon Kala är ett 25 år gammalt fiskgrossist- och förädlingsföretag som för tre år sedan även öppnade en restaurang i anslutning till sina nya lokaler. Helanen har under årens gång sett hur uppskattningen för den inhemska naturfisken har ökat.

– Nuförtiden är man beredd att betala för vild fisk. Tyvärr är det ändå ofta tufft för fiskarna eftersom fångsten har minskat och fiskebegränsningar gör det svårt för dem.

Helanen har kontinuerlig kontakt med fiskarna som levererar fångsten till honom allt efter som de drar upp den ur havet. Inhemsk fisk har väckt konsumenternas uppmärksamhet på grund av att den förutom att vara hälsosam även är ekologisk. Fångstens resa från Karlö till Vihiluodon Kala är bara drygt femtio kilometer. Samtidigt får konsumenterna även testa lite mer okända fiskarter såsom norsen.

– Kunderna vågar också smaka på mer sällsynta fiskar och de som har ätit fisk hela livet tar gärna emot gamla välbekanta alternativ. Men nog är det en utmaning i sig att göra fiskarterna kända.

Hälsofördelarna med fisk är oslagbara

Även om uppskattningen för naturfisk har ökat, går de stora massorna fortfarande efter priset. Fördelarna av inhemsk fisk är dock oslagbara. Förutom att fisk är nyttigt och innehåller bra fetter och D-vitamin, gagnar gynnandet av inhemsk fisk även lokala aktörer i form av sysselsättning.

– Det här är verkligen närmat, för den här fisken har en kort resa från havet till konsumentens tallrik. Man vet också varifrån den kommer och vad det är. När man äter efter säsong, får man även omväxling och man behöver inte tröttna på ensidighet, konstaterar Helanen.

Helanen har svårt att välja sin favoritfisk och han tycker att det är gott med både gös, sik, abborre och gädda. Det viktigaste är att det är färskt och inhemskt. Färsk fisk är också det som används för företagets produkter såsom rökt sik och stekta mujkor. Även för hemmakocken lönar det sig att testa dem, för världen är full med goda fiskrecept och man behöver inte ta sig långt för att hämta råvarorna.

Text och bilder: Saara Kärki

vihiluodon_kala1

På yrkesevenemanget möttes företag och inköpare

På Paikallista ruokaa! (Lokal mat!)-närmatsträffen nätverkade man och smakade på produkter, samt stiftade bekantskap med företagens verksamhet.

I Helsingfors Mässcentrums Vinterträdgård arrangerades ett yrkesevenemang i samband med Gastro 21.3.2014. Inköparna hade möjlighet att bekanta sig med och smaka på produkter från lokala företag runt om i Finland. 21 företag och knappt hundra inköpare deltog i evenemanget. Yrkesevenemanget arrangerades fristående från Gastro eftersom det bara pågick en kort tid, men det faktum att det ägde rum samtidigt som Gastro gjorde det möjligt för besökarna att kombinera besöket på denna tillställning med ett besök på Gastro. Evenemanget arrangerades i samarbete med Äkta smaker II-projektet, Närmatsprogrammet och Mat-Finland-nätverket.

Det skulle ha kunnat komma fler inköpare på evenemanget. Företagen hade satsat på sina demonstrationsbord och tagit med sig produkter för provsmakning. Företagarna var tacksamma över att det var enkelt att komma till evenemanget då grundstrukturen var klar och man bara behövde ta dit sig själv och sina produkter. Man berömde även det att evenemanget var tidsbegränsat och därför också koncentrerat. I sin helhet var feedbacken från företagarna positiv och flera konstaterade att de skulle kunna komma till ett motsvarande evenemang igen samt att det är bra att sådana ordnas. Företagarna ansåg det också vara bra att man hade möjlighet att ta del av andra företags produkter och att man samtidigt kunde nätverka.

Inget blir färdigt på en gång och det finns även saker att utveckla i arrangemanget av evenemanget. Några produkter skulle ha krävt uppvärmning så att produktens användningssyfte och smak hade kommit till sin rätt. Det här hade man inte möjlighet till i Vinterträdgården. Det faktum att evenemanget inte var inne på Gastro drog ner på antalet besökare, eftersom det var en separat tillställning att ta sig till och det var även lite svårt att hitta dit. I fortsättningen skulle det alltså vara viktigt att tillställningen vore inne på ett evenemang, även om den på något sätt vore särskilt markerad och begränsad. Därutöver borde man satsa på att få precis rätt målgrupp på plats.

Följande företag medverkade
Hauhalan Hanhifarmi, Ollinmäen Viinitila, Tmi Juvan Hapankaali, Saariston Marjamaa Oy, Kyröntarhat Oy, He-Vi Hasila, Roberts Oy, Kainuun Country Food Oy, Vuokatin Viini Oy, Veraisen Leipomo Oy, Kotilan tila, LAromit Oy, Ritvan herkku, Viskaalin tila ja teurastamo, Pohjolan Peruna Oy, Herkkujuustola Oy, Penttilän tila, Rönnvikin Viinitila, Lapin Maria Oy, Vuonoksen Jäätelö ja Svarfvars – Hyvän Elämän Ruokakauppa Oy.

Mer av stämningen och flera bilder på Närmatsprogrammets blogg (på finska)

paikallista_ruokaa