På yrkesevenemanget möttes företag och inköpare

På Paikallista ruokaa! (Lokal mat!)-närmatsträffen nätverkade man och smakade på produkter, samt stiftade bekantskap med företagens verksamhet.

I Helsingfors Mässcentrums Vinterträdgård arrangerades ett yrkesevenemang i samband med Gastro 21.3.2014. Inköparna hade möjlighet att bekanta sig med och smaka på produkter från lokala företag runt om i Finland. 21 företag och knappt hundra inköpare deltog i evenemanget. Yrkesevenemanget arrangerades fristående från Gastro eftersom det bara pågick en kort tid, men det faktum att det ägde rum samtidigt som Gastro gjorde det möjligt för besökarna att kombinera besöket på denna tillställning med ett besök på Gastro. Evenemanget arrangerades i samarbete med Äkta smaker II-projektet, Närmatsprogrammet och Mat-Finland-nätverket.

Det skulle ha kunnat komma fler inköpare på evenemanget. Företagen hade satsat på sina demonstrationsbord och tagit med sig produkter för provsmakning. Företagarna var tacksamma över att det var enkelt att komma till evenemanget då grundstrukturen var klar och man bara behövde ta dit sig själv och sina produkter. Man berömde även det att evenemanget var tidsbegränsat och därför också koncentrerat. I sin helhet var feedbacken från företagarna positiv och flera konstaterade att de skulle kunna komma till ett motsvarande evenemang igen samt att det är bra att sådana ordnas. Företagarna ansåg det också vara bra att man hade möjlighet att ta del av andra företags produkter och att man samtidigt kunde nätverka.

Inget blir färdigt på en gång och det finns även saker att utveckla i arrangemanget av evenemanget. Några produkter skulle ha krävt uppvärmning så att produktens användningssyfte och smak hade kommit till sin rätt. Det här hade man inte möjlighet till i Vinterträdgården. Det faktum att evenemanget inte var inne på Gastro drog ner på antalet besökare, eftersom det var en separat tillställning att ta sig till och det var även lite svårt att hitta dit. I fortsättningen skulle det alltså vara viktigt att tillställningen vore inne på ett evenemang, även om den på något sätt vore särskilt markerad och begränsad. Därutöver borde man satsa på att få precis rätt målgrupp på plats.

Följande företag medverkade
Hauhalan Hanhifarmi, Ollinmäen Viinitila, Tmi Juvan Hapankaali, Saariston Marjamaa Oy, Kyröntarhat Oy, He-Vi Hasila, Roberts Oy, Kainuun Country Food Oy, Vuokatin Viini Oy, Veraisen Leipomo Oy, Kotilan tila, LAromit Oy, Ritvan herkku, Viskaalin tila ja teurastamo, Pohjolan Peruna Oy, Herkkujuustola Oy, Penttilän tila, Rönnvikin Viinitila, Lapin Maria Oy, Vuonoksen Jäätelö ja Svarfvars – Hyvän Elämän Ruokakauppa Oy.

Mer av stämningen och flera bilder på Närmatsprogrammets blogg (på finska)

paikallista_ruokaa