Landsbygdens häftigaste butiksbil för smakerna närmare

Är det här en alldeles riktig Butiksbil? I början av sommaren frågan har hörts från läpparna på många intresserade när de har stigit in i Landsbygdens häftigaste Butiksbil.

Landsbygdens häftigaste Butiksbil är en butiksbilsturné som landsbygdsnätverksenheten startade under våren 2014 och det är en fortsättning på Landepaukku som turnerade för ett par år sedan. Bilen stannar vid publikevenemang och i den hittar man småproducenters matprodukter från olika håll i Finland, samt en stor mängd broschyrer och information om närmat och ekologisk mat.

Bilen som körs av företagaren Jussi Niemelä har hyllorna fulla med till exempel lemonad, saft och saftkoncentrat från småproducenter. Alla produkterna är fria från tillsatsämnen och de innehåller inga färgämnen eller essenser, utan endast äkta bär. Dessutom finns det flera andra ekoprodukter på hyllorna som exempelvis mjöl och gryn från småkvarnar i olika dialektområden.

– Den grundläggande idén är att föra fram landsbygden och de produkter som den erbjuder och samtidigt göra dem tillgängliga för folk, berättar Niemelä.

Den nostalgiska butiksmodellen intresserar
kauppa-auto1
Bilen och de produkter som den erbjuder har enligt Niemelä väckt överraskande mycket intresse hos besökarna även om priserna är högre än vanligt. Man är beredd att betala för kvalitet även när det gäller livsmedel.

– Varje kund tycks ha minnesbilder av barndomens gamla butiksbil som man sen återupplivar på vår bil. De minns när de väntade på att bilen skulle komma och på glassen eller godiset som de skulle få därifrån.

På Butiksbilens hyllor finns det också rejält med aktuell information om vad landsbygden har att bjuda på. Kunderna får förutom något ätbart även med sig något att läsa.

– Här finns det landsbygdsnätverkets broschyrer, Äkta smak-kort, Maavara-tidningar, allt möjligt som har med odling och djurhållning att göra, räknar Niemelä upp.

I allmänhet hittar produkterna vägen till butiksbilen genom närmatspartihandeln i Humppila. En del av läckerheterna väljs ut när landsbygdsnätverksenhetens personal hittar produkter som verkar passa in i bilens sortiment.

Butiksbilen har under den här sommaren bland annat hunnit åka runt till Nyslott, Uleåborg och Rovaniemi. Och än syns inte slutet på det ständigt växande kilometerantalet, för resan fortsätter ända in på september.

– Det är ett alldeles riktigt sommarjobb, ler Niemelä.

Text och bilder: Taneli Kärki
kauppa-auto3

Butiksbilen stannar på platser där det finns lokala produkter att erbjuda. Stoppen varierar från dansbanor till torg och större marknader.
Rutten för Landsbygdens häftigaste butiksbil-turnén finns på www.maaseutu.fi

och nyheter från resans gång finns även på Facebook

Öl och mat från olika landskap presenteras på närmatsevenemanget Delikatessernas Finland 21-23.8

Närmat och öl från landskapen presenteras nu för fjärde gången i närmatsevenemanget Delikatessernas Finland. I år hämtar evenemanget över hundra närmats- och ekoproducenter från elva landskap till Helsingfors centrum. Vid samma tillfälle firas också Syystober– ölfestivalen på Järnvägstorget. Syystober bjuder på ett tiotal ölsorter från inhemska mikrobryggerier.

Delikatessernas Finland inspirerar den som gillar närmat att bekanta sig med äkta, finländska smaker. Matportionerna kan avnjutas på plats eller också köpas med! I fjol samlade evenemanget under två och en halv dag över 60 000 besökare. Evenemangets popularitet visar att de finländska konsumenterna har anammat närproducerad mat.

På närmatsevenemanget Delikatessernas Finland står landskapens små livsmedelsföretag i fokus. Evenemanget ger en ypperlig möjlighet för närmatsproducenter och -förädlare att visa upp sitt kunnande och sina produkter för huvudstadsregionens konsumenter. I samband med Delikatessernas Finland ordnas även ett yrkestillfälle för handelns och restaurangers inköpare, där de kan nätverka med de små livsmedelsföretagen.

Förutom landskapen och företagen presenterar också förbunden och andra gemenskap inom livsmedelskedjan sin verksamhet. Tillsammans med flera andra aktörer inom livsmedelsbranschen deltar också Europeiska kommissionens representation i Finland för första gången i Delikatessernas Finland. Kommissionen främjar en jordbrukspolitik som motsvarar svårigheterna i en föränderlig verksamhetsmiljö och utvecklar politiken till allt miljövänligare och mer rättvis.

Detta år uppmärksammas speciellt den finska matuppfostran. På Ruokailo- avdelningen berättas det om aktuella metoder för matuppfostran. Man kan bekanta sig med dem med hjälp av experter och genom roliga exempel. I programmet görs en kort inblick i finska sociala innovationer inom matuppfostran som t.ex. skolmaten och hushållslära. Meningen är att framföra matglädje som både barn och vuxna kan njuta av.

Pop Up BarLaurea medverkar också i evenemanget. Pop Up BarLaurea är en restaurang som bedrivs av studeranden vid yrkeshögskolan Laurea. Laurea kombinerar närmat och finsk mat i inlärningen. Pop Up BarLaurea bjuder på smakprover från utställare i det Nyländska tältet.

Evenemanget bjuder på program för hela familjen. I avdelningarna ordnas det rikligt med aktiverande program för barnen. På programscenen presenteras landskapen och deras mest speciella produkter. Det utlovas även expertuttalanden och lättsinnade uppgifter. I samband med öppnandet av evenemanget utväljs Finlands bästa öl.

Evenemanget är gratis för besökare och arrangeras av producentorganisationerna MTK och SLC, Mat-Finland- temagruppen, Äkta Smak II- projektet, Småbryggeriernas förbund och Lammin Sahti. Delikatessernas Finland ordnas på Järnvägstorget i Helsingfors 21-23.8. Evenemanget är öppet på torsdag (Konstens natt) kl. 16-22, fredag 11-20 och lördag kl. 9-1

www.herkkujensuomi.fi
www.facebook.com/HerkkujenSuomi
Twitter: @HerkkujenSuomi
Instagram: följ användaren HerkkujenSuomi, #herkkujensuomi2014
Bilder från tidigare år:
http://www.mtk.fi/herkkujen_suomi/lehdisto/fi_FI/lehdisto

DF_sve

Tilläggsinformation:
Kommunikationschef Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060
Matkulturombudsman Anni- Mari Syväniemi, MTK, 050 511 8909
Ungdomsombudsman Annika Öhberg, SLC, 040 940 1311
Verkställande direktör Pekka Kääriäinen, Lammin Sahti Oy, 050 559 4013
Koordinator, Heidi Valtari, Mat-Finland-temagruppen, 0400 487160
Projektledare, Bettina Lindfors, Ruokakoulu-Matskolan, 045 109 6811
Köksmästare Ilari Paananen, Pop Up BarLaurea, ilari.paananen@laurea.fi

Lokala sommardelikatesser på bordet

Sommaren bjuder på många av säsongens läckerheter, såsom tidig potatis, jordgubbar, blåbär och många olika grönsaker. Äktasmak.fi-söktjänsten hjälper dig att hitta sommarens godsaker nära dig.

Äktasmak.fi-webbplatsen presenterar nästan 2 000 olika små och medelstora livsmedelsföretag och -producenter runt om i Finland. Verksamhetsområdet är mycket omfattande och mångsidigt, och innefattar till exempel kött-, bär-, grönsaks-, bageri- och mjölkprodukter. Yttrandet ”Närkött, naturligt” vore en bra beskrivning på de aktörer inom köttbranschen som finns på vår webbplats, såsom Suomisen Lihaherkku i Raumo, Nokan lammastila i Somero och Uudenkylän Mehula i Nastola (övriga företag inom köttbranschen).

Olika slags gårdsbesök ger konsumenterna en djupare kunskap om vardagen på en lantgård. Samtidigt har man möjlighet att köpa gårdens produkter. Gårdsbesök erbjuds bland annat på Ojala Highland i Sastamala, Tammiluoto Vingård i Pargas och Sorrin puutarha i Åbo. Till Määtilas verksamhet i Oripää ingår även bland annat fadderlammsverksamhet. Gårdarna kan även ha en egen butik, såsom Laitilanmäen luomutila i Siilinjärvi (övriga gårdsförsäljning).

Finsk superfood det vill säga inhemska bär och olika förädlade produkter av dessa bär görs bland annat på havtornsgården Ankkurin tila i Loppis, Anttila gård i Kumo, Ollilan Marjatila i Hämeenkoski, Nordic Vitality i Polvijärvi och restaurang Ylläksen Pihvikeisari i Ylläs (övriga företag inom bärbranschen).

Det finns många lokala skillnader när det gäller bröd i olika områden. T.ex. Kinnarin tila i Hollola och bagerierna Paakarin Pysäkki i Kärsämäki, Veraisen Leipomo i Mynämäki, Tyrnävän Leipurit i Tyrnävä och Livonsaaren leipomo i Livonsaari erbjuder läckra och nygräddade bröd och bakelser (övriga företag inom bageribranschen och kvarnprodukter).

När det gäller mjölkprodukter får man såväl färdigförädlade, läckra ostar som rå- och betingsmjölk. Olika mjölkprodukter tillverkas av bland annat Pirttilän tila i Somero och Jukkola Food i Lochteå (övriga företag som producerar mjölkprodukter). Kankaisten Öljykasvit i Jannakkala är ett exempel på en rypsoljeproducent (övriga producenter av oljeprodukter).

På grönsaks- och fruktgårdar kan du antingen själv gå och plocka hem färsk frukt och grönsaker eller köpa produkter som har förädlats på gården. Exempel på grönsaks- och fruktgårdar är Orastava Aurinko i Savijoki, Paula Achrénin puutarha i Angelniemi, Kyröntarhat i Kyrö och Kasvishovi  i Uleåborg (övriga företag inom grönsaksbranschen).

Många företag har även en webbutik där man kan köpa produkter direkt hem. Ett exempel på det här är Penttilän tila i Aitoo (övriga webbutiker). I närmatsbutiker hittar man livsmedel och handarbeten från många lokala producenter och företagare. Exempel på sådana är Kuopios saluhall, närmatsbutiken Lähiruokapuoti TullinTupa i Kuopio, Iitan Lähipuoti i Saarijärvi och Benjamin Maatilatori i Itis (övriga när- och ekomatsbutiker). På vägen lönar det sig även att stanna och äta gott på när- och ekomatsrestauranger, såsom Ravintola Talli i S:t Michel (övriga närmatsrestauranger).

”Lokala sommardelikatesser – äktasmak.fi” -tävlingen arrangeras 13.-22.6.2014. Bland dem som deltar i tävlingen lottar man ut fina priser från olika håll i Finland t.ex. lokala produkter och produktkorgar, besök på gårdar eller presentkort till närmatsbutiker. Till tävlingen

Lokala sommardelikatesser -tävlingens priser är från följande företag: Ankkurin tyrnitila, Anttilan tila, Benjamin Maatilatori / ProAgria Etelä-Suomi ry, Iitan Lähipuoti, Jukkola Food Oy, Kankaisten Öljykasvit Oy, Kasvishovi Oy, Kinnarin tila / Pioni ja Piironki Oy, Kuopion kauppahalli, Kyröntarhat, Laitilanmäen luomutila, myymälä, Livonsaaren leipomo, Lähiruokapuoti TullinTupa Oy, Määtila Ay, Nokan lammastila, Nordic Vitality, Ojalan tila – Ojala Highland, Ollilan Marjatila, Orastava Aurinko Oy, Paakarin Pysäkki, Paula Achrénin puutarha, Penttilän tila, Pirttilän tila, Ravintola Talli, Ravintola Ylläksen Pihvikeisari, Sorrin puutarha, Suomisen Lihaherkku Oy, Tammiluodon Viinitila Oy, Tyrnävän Leipurit Oy, Uudenkylän Mehula, Veraisen leipomo.

Närmat finns, men det skulle kunna vara lättare att hitta den

Närmat produceras i det egna landskapet av områdets råvaror och hyllinformation i butiken skulle underlätta att hitta den. Bland annat sådana här svar fick man på besökarenkäten som gjordes på Lähiruoka & luomu-mässan.

På Lähiruoka & luomu-mässan i Helsingfors mässcentrum 11.-13.4 frågade man besökarna om vad närmat är för dem, hur och var man hittar det samt om de känner till äktasmak.fi-webbplatsen.

Under tre dagar fick man 184 svar på enkäten. Varje dag lottade man ut en bok om vildörter bland alla som svarade. Vinnarna och bilder från mässan finns på Närmatsprogrammets blogg.

Största delen av dem som deltog i enkäten, 71 procent, konstaterade att närmat är ”mat som tillverkas i det egna landskapet av det egna landskapets råvaror”. Hälften konstaterade att det är inhemsk mat. Ungefär en tredjedel av dem som svarade ansåg att närmat är ”mat som tillverkas i det egna landskapet och vars råvaror även kan komma från andra delar av Finland”. 29 av deltagarna tyckte att närmat är sådan mat som baseras på det egna områdets mattraditioner. Dessutom ansåg man att närmat är bland annat odling/produktion av råvaror så nära en själv/hemmet som möjligt, matproduktion i närområden som innefattar Estland, Lettland och Stockholms län och att man har tagit hand om djurens välmående i produktionen.

Ungefär dryga två tredjedelar av deltagarna skulle vilja köpa närmat från ett supermarket samtidigt som de gör sina andra inköp och ungefär 60 procent tyckte att en närbutik nära hemmet skulle vara det bästa inköpsstället, när man frågade var de skulle vilja köpa närmat. 70 deltagare understödde närmatsbutiker, 80 deltagare skulle köpa direkt från gården, 36 via en matkrets och 33 via en webbutik.

På frågan ”Borde närmat markeras tydligare i butikerna? Hur?” tyckte 65 procent av deltagarna att det bästa alternativet var hyllinformation som till exempel kunde vara ett märke bredvid prislappen. 61 procent ville ha ett eget närmatsmärke på förpackningarna. Knappt en femtedel av deltagarna skulle vilja ha mer information, såsom broschyrer, nära produkterna och 8 procent ansåg det vara en bra idé att ha möjlighet att få mer information om produkten med en QR-kod.

Av deltagarna tyckte 57 procent att det är lätt att hitta närmat i butikerna, även om de måste veta var de ska leta. 10 procent av deltagarna berättade att de lätt hittar närmat, men för 38 procent var det ganska svårt att hitta det i butiken. Två deltagare svarade att de inte ens var intresserade av att leta eller hitta närmat.

Majoriteten av dem som svarade på enkäten, 72 procent, hade inte besökt äktasmak.fi-webbplatsen. 49 deltagare hade besökt webbplatsen. När man frågade ”Vilken information skulle du vilja få om företagen som finns på webbplatsen?”, skulle merparten (133 deltagare) vilja ha mer information om försäljningsställen för närmat och ekologisk mat. Hälften av deltagarna ansåg det vara viktigt att företagets läge visas på en karta och att man får information om företagets produktsortiment. Uppgifter om matturism intresserade en fjärdedel. Dessutom skulle deltagarna vilja ha mer recept, prisuppgifter och information om cateringföretag med närmatstema på webbplatsen.

Text: Pauliina Hakanen