Marknadsföringshandbok för små matföretag

Landsomfattande koordineringsprojekt inom närmat har utgett en markandsföringshandbok för företagare. Syftet med handboken är att ge information och praktiska tips till små matföretag för marknadsföring.

– Utredningen som utfördes i samband med närmatstävligarna visade, att företagare skulle kunna få mer synlighet genom att delta mera aktiv i tävlingarna. Vi bestämde oss för att skapa denna handbok, eftersom det har varit många som har frågat efter tips för marknadsföring. Att sammanställa materialet för både företagare och andra aktörer hör till en av våra kärnuppgifter, konstaterar Heidi Valtari från Brahea Centrum vid Åbo universitet.

Praktiska tips med lite pengar

I små företag är det oftast företagaren själv som tar hand om marknadsföringen. Effektiv marknadsföring behöver inte alltid vara någonting dyrt och väldigt imponerande, utan man kan nå sina kundgrupper på olika sätt på nätet – även med lite pengar. Marknadsföringen grundar sig på växelverkan, som är ett tema, som tas upp i samband med innehålls- och eftermarknadsföringen. Handboken hjälper till att skriva pressmeddelande, företagets eller produktens berättelse och marknadsföringsplan. Genom att bekanta sig med handboken lär man sig om moderna marknadsföringsmetoder, men de traditionella metoderna har inte glömts heller.

Bilder spelar en stor roll

Marknadsföring är inte en fristående del av företagets verksamhet, utan en del av helheten. Hur man i företag klär sig och hur dokumenten ser ut – de är exempel på detaljer som skapar företagsbilden.

– Man kan säga, att företagets hela verksamhet är en del av marknadsföring, synlighet och säljfrämjande åtgärder. Det lönar sig att ta en stund och fundera på det hela. Företag kan få mer synlighet och nya kunder även med många små åtgärder. Vi hoppas, att våra tips hjälper företag vidare, säger projektledaren Päivi Töyli från Brahea Centrum.

Tips till ett litet matföretag för marknadsföring och större synlighet -handboken finns på Äkta smak -sidan ”Företagare > Tips och guider”

Tips till ett litet matföretag för marknadsföring och större synlighet

Nimisuojatuotteiden makumuisto-kilpailun voittaja nautti sieniviikonlopusta

Pyysimme elokuussa Aitoja makuja Facebook-sivulla makumuistoja suomalaisista nimisuojatuotteista. Muistelijoiden kesken arvottiin palkintomatka, Hotelli Punkaharjun sieniviikonloppu 22.-23.9.2018 yhdelle hengelle Saimaan Puruveden rannalla.

Kuva: Marika Lindström (kuviasuomesta.fi)

Nimisuojatuotekilpailun voittaja oli tällä erää elimäkeläinen Anita Laakso. Sieniviikonloppu teki Laaksoon vaikutuksen.

– En ole eläissäni saanut niin hienoja sieniruokia, kehuu Laakso.

Sienestäjien keräämistä sienistä tehtiin seitsemän ruokalajin illallinen – sieniä käytettiin ihan kaikissa ruokalajeissa alkudrinkkiä myöten, johon mukaan oli päässyt pippurirousku.

Viikonloppuna myös tutustuttiin yksityiskohtaisesti moniin uusiin sieniin ja käytiin läpi myrkyllisiä ja syömäkelvottomia sieniä. Viikonlopusta Laaksolle jäi käteen myös muiden osallistujien kesken perustettu viestiryhmä.

Karjalanpiirakoita saksalaisille ystävättärille

Laakson jakama ruokamuisto Aitoja makuja -Facebookissa on tietysti karjalanpiirakasta. Karjalanpiirakka oli ihmisten suosituin makumuisto elokuun kilpailussa ja myös vuonna 2015 järjestetyssä kesäkampanjassa karjalanpiirakka kiri kuluttajien lempituotteeksi suomalaisista nimisuojatuotteista.

– Asuin aikanaan kuusi vuotta Saksassa ja ystäväpiiriini kuului tuttavia ympäri Saksaa. Pääsin näyttämään kädentaitojani usein, sillä Saksassa ei opetettu käsitöitä eikä kotitaloustöitä, Laakso muistelee.

Hän pääsi esittelemään niin korvapuustien leipomisen kuin sukan kantapään neulomisen ystävilleen, mutta suurimman suosion saivat Laakson tekemät karjalanpiirakat. Puhe kansallisruoista inspiroi Laaksoa näyttämään kuinka piirakoita oikein tehdään.

– Päädyin käyttämään pastakonetta, kun mukaani ei sattunut pulikkaa. Piirakoista tuli kuitenkin sellainen succé, että pääsin tekemään niitä kerta toisensa jälkeen, Laakso naurahtaa.

Metsiemme antimet ansaitsevat parempaa arvostusta

Suomalainen kotitalous- ja käsityöopetus on Laaksolle yhä ylpeyden aihe. Sen sijaan hän peräänkuuluttaa suurempaa arvostusta kotimaisiin sieniin ja marjoihin.

Arvostus ei ole pelkästään Sieniviikonlopun peruja, vaan Laakso sienestää itse ahkerasti ja lähettää kuivattuja kantarelleja ja mustatorvisieniä jopa Englantiin saakka ystävälleen. Ovatpa kuivatut sienet välillä kulkeneet hänen tyttärensä mukana vieläkin kauemmas ympäri maailmaa.

– Muualla maailmassa arvostus suomalaisiin metsän antimiin on kova, niin sen pitäisi olla meillä kotonakin, Laakso pohtii.

Samoilla linjoilla on myös Birgitta Partanen Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista. Partanen näkee, että suomalaisissa sienissä ja marjoissa on potentiaalia moneen.

– Suomessa olosuhteet luonnontuotteiden kasvulle ovat ihan omaa luokkaansa! Ilmamme ja maaperämme ovat tutkitusti erittäin puhtaita. Lisäksi luonnontuotteemme kasvavat ilman keinokastelua ja -lannoitusta ja talven pakkasten ansiosta kasvitautien ja tuholaisten torjuntatarvetta ei juurikaan ole, Partanen kehuu.

Luonnontuotteet ovat myös ympäristöystävällisiä, sillä poimintaan saakka niiden hiili- ja vesijalanjälki on nollilla.

Teksti: Ellinoora Havaste