Lähiruokaa löytyy, mutta voisi löytyä helpomminkin

Lähiruoka tehdään omassa maakunnassa sen alueen raaka-aineista ja hyllyinfo kaupassa helpottaisi sen löydettävyyttä. Muun muassa tällaisia vastauksia saatiin Lähiruoka & luomu-messuilla tehdyssä kävijäkyselyssä.

Lähiruoka & luomu-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 11.-13.4. kysyttiin kävijöiltä, mitä lähiruoka heille on, miten sitä löytää ja mistä sekä onko aitojamakuja.fi -sivusto tuttu.

Kyselyyn saatiin kolmen päivän aikana 184 vastausta. Joka päivä arvottiin villiyrtteihin liittyvä kirja kaikkien vastanneiden kesken. Voittajat ja messujen tunnelmia löytyy Lähiruokaohjelman blogista.

Suurin osa vastaajista 71 % totesi lähiruoan olevan ”omassa maakunnassa ja oman maakunnan raaka-aineista valmistettua ruokaa”. Puolet totesi sen olevan kotimaista ruokaa. Noin kolmannekselle vastaajista lähiruoka on ”omassa maakunnassa valmistettua ruokaa, jonka raaka-aineet voivat tulla muualtakin Suomesta”. 29 vastaajaa pitivät lähiruokaa oman alueen ruokaperinteisiin pohjautuvana ruokana. Lisäksi lähiruokana pidettiin muun muassa mahdollisimman lähellä itseä/kotiaan tapahtuvaa raaka-aineiden kasvatusta/tuotantoa, lähialueiden ruokatuotantoa, joka käsittää Viron, Latvian ja Tukholman läänin ja että tuotannossa on huolehdittu eläinten hyvinvoinnista.

Noin reilu 2/3 vastaajista haluaisi ostaa lähiruoan marketista samalla kun tekee muutkin ostoksensa ja noin 60 % piti kotia lähellä olevaa lähikauppaa parhaimpana ostopaikkana, kun kysyttiin, mistä haluaisit lähiruokaa ostaa. Lähiruokamyymälää kannatti 70 vastaajaa, suoraan tilalta ostaisi 80 vastaajaa, ruokapiirin kautta 36 ja verkkokaupan kautta 33 vastaajaa.

Kysymykseen ”Pitäisikö lähiruoka merkitä kaupassa selvemmin? Miten?” piti 65 % vastaajista parhaimpana vaihtoehtona hyllyinfoa, joka käsittäisi esimerkiksi hintalapun vieressä olevan merkin. 61 % haluaisi oman lähiruokamerkin pakkauksiin. Vajaa viidennes vastaajista haluaisi tuotteiden lähelle lisätietoa, kuten esitteitä, ja 8 % piti mahdollisuutta katsoa QR-koodilla lisätietoja tuotteesta hyvänä ideana.

Vastaajista 57 % löytää lähiruoan kaupoista helposti, vaikkakin heidän täytyy tietää, mistä etsiä. 10 % vastaajista kertoi löytävänsä lähiruoan helposti, mutta 38 %:lle sen löytäminen kaupasta on vaikeahkoa. Kaksi vastaajaa ei edes ole kiinnostunut lähiruoan etsimisestä tai löytämisestä.

Enemmistö 72 % kyselyyn vastanneista ei ollut käynyt aitojamakuja.fi -sivustolla. 49 vastaajaa sivustolla oli käynyt. Kun kysyttiin ”mitä tietoa haluaisit saada sivuilla olevista yrityksistä”, valtaosa vastaajista (133) haluaisi lisätietoa lähi- ja luomuruoan myyntipaikoista. Puolet vastaajista piti tärkeänä yrityksen sijainnin esittämistä kartalla ja saada tietoa yrityksen tuotevalikoimasta. Tiedot ruokamatkailupaikoista kiinnostivat neljännestä vastaajista. Lisäksi vastaajat haluaisivat sivuille enemmän reseptejä, hintatietoja sekä tietoja lähiruokateemaisista pitopalveluyrityksistä.

Teksti: Pauliina Hakanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *