Ammattitapahtumassa kohtasi yritys ja ostaja

Paikallista ruokaa! -lähiruokatreffeillä verkostoiduttiin ja maisteltiin tuotteita sekä tutustuttiin yritysten toimintaan.

Helsingin Messukeskuksen Talvipuutarhassa järjestettiin Gastron yhteydessä oma ammattilaistapahtuma 21.3.2014. Sisäänostajilla oli mahdollisuus tutustua ja maistella paikallisten yritysten tuotteita eri puolilta Suomea. Tapahtumaan osallistui 21 yritystä ja vajaat sata sisäänostajaa. Ammattitapahtuma järjestettiin erillisenä Gastrosta, koska se oli vain lyhyen aikaa, mutta ajankohta Gastron aikaan taas mahdollisti sen, että kävijät voivat yhdistää sekä käynnin tässä tilaisuudessa että vierailla Gastrossa. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Aitoja makuja II-hanke, Lähiruokaohjelma ja Ruoka-Suomi -verkosto.

Sisäänostajia olisi voinut tapahtumassa vierailla enemmänkin. Yritykset olivat panostaneet omiin esittelypöytiinsä ja tuoneet tuotteita maistateltavaksi. Yrittäjät kiittelivät, että tilaisuuteen oli helppo tulla, kun perusrakenteet olivat valmiina ja sai vain tuoda paikalle itsensä ja tuotteensa. Lisäksi se, että tapahtuma kesti rajallisen ajan ja oli siten tiivis, sai kiitosta. Kokonaisuudessaan yrittäjiltä saatu palaute oli varsin positiivista ja useampi totesi, että voisi tulla vastaavanlaiseen tapahtumaan uudestaankin ja on hyvä, että tällaisia järjestetään. Yrittäjät näkivät hyväksi myös sen, että oli mahdollisuus tutustua toisten yritysten tuotteisiin ja samalla verkostoitua.

Mikään asia ei ole kerralla valmis ja kehitettävää on myös tilaisuuden järjestämisessä. Muutamat tuotteet olisivat vaatineet lämmittämistä, että tuotteen käyttötarkoitus ja maku olisivat päässeet oikeuksiinsa. Tähän ei ollut mahdollisuutta Talvipuutarhassa. Se, että tapahtuma ei ollut Gastron sisällä, verotti kävijöiden määrää, kun tilaisuuteen piti tulla ihan erikseen ja sinne oli myös vähän haastavaa löytää. Jatkossa vastaavan tilaisuuden kohdalla olisikin tärkeää, että se olisi jonkin tapahtuman sisällä, vaikka olisikin jotenkin erillisesti huomioitu ja rajattu. Lisäksi täytyisi panostaa siihen, että paikalle saataisiin juuri oikeaa kohderyhmää.

Mukana olivat seuraavat yritykset
Hauhalan Hanhifarmi, Ollinmäen Viinitila, Tmi Juvan Hapankaali, Saariston Marjamaa Oy, Kyröntarhat Oy, He-Vi Hasila, Roberts Oy, Kainuun Country Food Oy, Vuokatin Viini Oy, Veraisen Leipomo Oy, Kotilan tila, LAromit Oy, Ritvan herkku, Viskaalin tila ja teurastamo, Pohjolan Peruna Oy, Herkkujuustola Oy, Penttilän tila, Rönnvikin Viinitila, Lapin Maria Oy, Vuonoksen Jäätelö ja Svarfvars – Hyvän Elämän Ruokakauppa Oy.

Lisää tunnelmia ja kuvia Lähiruokaohjelman blogista

paikallista_ruokaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *