Suomi näyttävästi esillä Terra Madre Salone del Gusto -tapahtumassa Italiassa

Ensimmäistä kertaa historiassa Suomi oli suuremmalla joukolla mukana Slow Foodin joka toinen vuosi järjestettävässä suurtapahtumassa. Food from Finland ja VisitFinland olivat valinneet teemoiksi hyvinvoinnin ja suomalaisen luonnon.

etana-minnajunttila
Slow Foodin etanat ympäri Torinoa ohjasivat tapahtumapaikoille (Kuva: Minna Junttila)

Tapahtuman teemana oli tällä kertaa ’Loving the Earth’. Uutta oli se, että tapahtuma levittäytyi ympäri Torinoa, sen puistoihin, aukioille, kaduille, museoihin, palatseihin, teattereihin – ilman sisäänpääsymaksua. Muutos oli rohkea ja haasteellinenkin, mutta Slow Food International halusi osoittaa sillä avoimuuden ja suvaitsevaisuuden tärkeyttä nyky-yhteiskunnassa. Kaiken kaikkiaan ratkaisu oli toimiva, tosin vaati kävijöiltä hieman aiempaa enemmän suunnittelua ja liikuntaa.  Kuluttajille suunnatun myyntitapahtuman paikkana oli laaja Valentino -puisto; erilaiset teemat, työpajat ja luennot oli ripoteltu ympäri kaupungin keskustaa.

Valentino -puistossa oli oma alue Italian maakunnille ja niiden tuotteille, muut maat oli sijoitettu puistoon maanosittain. Pohjoismaista oli Suomen lisäksi mukana Norja ja Ruotsi.  Suomesta tapahtumaan osallistui järjestävien tahojen lisäksi kuusi ruokayritystä (Dammenberg, Puhdistamo, Biokia-Superberry, FP-Kotaja, Mahla Forest, Vavesaaren tila), yksi tiedotusorganisaatio (Arktiset aromit) ja kahdeksan matkailuyritystä (Rukan alueen yrittäjiä sekä Serlachius museot). Suomen osasto oli valoisa ja tilava, paljon luonnonpuuta ja taustana suomalainen koivumetsä.

fff1-niina-ala-fossi
Sari Aapola edustaa Italiassa Biokiaa yrityksensä Superberryn kautta (Kuva: Niina Ala-Fossi)

Tuote-esittelyn ja myynnin lisäksi Suomen osastolla oli B2B –tapahtuma kontaktien luomiseksi. Lisäksi kokit Joona Lehto ja Jarmo Pitkänen loihtivat kutsuvieraille maistiaisia hyödyntäen mukana olevien tuottajien raaka-aineita. Tapahtuma onnistui yli odotusten ja oli tunnelmaltaan innostava ja iloinen. Puhdas suomalainen ruoka ja Suomi matkailumaan vaikuttaa olevan hyvä yhdistelmä tällaisessa pääasiassa kuluttajalle suunnatussa tapahtumassa. Kävijät maistelivat suomalaisia tuotteita mielenkiinnolla, niin että osa tuotteista loppui jo ennen tapahtuman sulkeutumista. Tuuli Kotaja kertoo: ”Teimme neljän päivän aikana n. 8000 maistatusta ja ruusunlehtihillomme myytiin loppuun. Tämä tapahtuma oli meille tärkeä askel Italian markkinoille.” Kaiken kaikkiaan Food from Finland kiinnosti kävijöitä ja sai hyvin näkyvyyttä mm. Italian pääuutislähetyksessä.

Yksi tapahtuman keskeisistä pysyvistä tavoitteista on tuoda yhteen ympäri maailman ruuan parissa toimivat ihmiset, niin tuottajat, kuluttajat, päättäjät, kouluttajat kuin muutkin. Siitä hyvänä esimerkkinä oli iloinen kansainvälinen Terra Madre -suurkulkue Torinon hämärtyvässä syyskuisessa illassa – mottona suuryritysten ylivallan kyseenalaistava slogan ’They are giants but we are millions’ (Ne ovat jättiläisiä, mutta meitä on miljoonia).

kulkue-niina-ala-fossi
Terra Madre –kulkue Torinon hämärtyvässä keskustassa (Kuva: Niina Ala-Fossi)

Kirjoittaja
Minna Junttila
asiantuntija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
040 588 6533
minna.junttila@jamk.fi

Lisää aiheesta:

www.salonedelgusto.com/en/

www.foodfromfinland.fi/-/terra-madre-salone-del-gusto-naturally-delicious-food-from-finland-present-22-26-9-2016

www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/suomalainen-eksotiikka-myy-italiassa-tervasuolan-kysynta-loi-allikalta/6088320

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *