Lähiruokakyselyjen satoa

Vuoden 2014 aikana Lähiruokaohjelma ja aitojamakuja.fi -sivusto toteuttivat yhteistä lähiruoka-aiheista kyselyä eri puolilla Suomea. Kysymyksissä pureuduttiin mm. siihen, mitä lähiruoka on ja mistä sitä halutaan ostaa.

Vastauksia kyselyyn kerättiin Lähiruoka & luomu-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 11.-13.4., OKRA-maatalousnäyttelyssä Oripäässä 2.-5.7., Herkkujen Suomi-tapahtumassa Helsingin Rautatientorilla 21.-23.8., Elonkorjuu-tapahtumassa Kuopiossa 29.-30.8. sekä Slow Food Festivaalissa Fiskarsissa 4.-5.10. Vastauksia saatiin kaikkiaan 1151. Näin runsas vastausten määrä toimii suuntaa-antavana tuloksena, vaikkakin kaikki eivät vastanneet kaikkiin kohtiin ja muutamissa kohdissa oli valittu useampia vastausvaihtoehtoja.

herkkujensuomi  fiskars

Aitojamakuja.fi -sivuston tunnettuudessa on vielä paljon parantamisen varaa. Keskimäärin 75 % vastaajista ei ole käynyt aitojamakuja.fi -sivustolla. Fiskarsissa ja Kuopiossa sivusto oli vähiten tunnettu. Kolmannes vastaajista haluaa löytää aitojamakuja.fi -sivustolta tietoa liittyen lähi- ja luomuruoan myyntipaikkoihin sekä yritysten tuotevalikoimaan. OKRAssa vastanneista 44 % halusi saada tietoa yrityksen tuotevalikoimasta, mikä on siis enemmän kuin muissa tapahtumissa. Yrityksen sijainnin kartalla halusi löytää neljännes vastaajista. Noin joka kymmenes vastaajista halusi tietoa myös ruokamatkailusta.

Lähiruoka on vastaajien mielestä omassa maakunnassa ja oman maakunnan raaka-aineista valmistettua ruokaa. Näin ajattelee suurin osa vastaajista eli keskimäärin noin 45 %. OKRAssa ja Herkkujen Suomessa liki puolet vastaajista oli tätä mieltä. Lähiruoka&luomu-messuilla, OKRAssa ja Kuopiossa kolmasosa vastasi myös, että lähiruoka on kotimaista ruokaa. Fiskarsissa 21 % vastaajista piti lähiruokana omassa maakunnassa valmistettua ruokaa, jonka raaka-aineet voivat tulla muualta. Kun kysyttiin, että mitä lähiruoka on, niin Kuopiossa ja Fiskarsissa oman alueen ruokaperinteisiin pohjautuva ruoka sai kannatusta. On muistettava se, että esim. kotimainen ruoka ja oman maakunnan raaka-aineista tehty ruoka voivat tarkoittaa vastauksissa samaa asiaa.

Fiskarsia lukuun ottamatta kaikilla kyselypaikkakunnilla haluttaisiin ostaa lähiruokaa marketista tai kotia lähellä olevasta lähikaupasta. Nämä vastaukset korostuivat ennen kaikkea Helsingissä järjestetyissä tapahtumissa ja OKRAssa. Fiskarsissa 27 % vastasi ostavansa lähiruokaa mieluiten suoraan tilalta, lähikaupat tuli toisena ja vasta kolmantena marketit. OKRAssa vastanneilla ”suoraan tilalta” tuli vastauksissa toisena markettien jälkeen, sitten lähikaupat ja lähiruokakaupat. Kuopiossa suoraan tilalta haluaisi ostaa 22 % vastaajista. Ruokapiirit olivat vähän suositumpia kuin verkkokaupat, mutta silti vastauksia oli tässä noin 5 % molemmin puolin. Ne, jotka olivat vastanneet ostopaikoiksi marketit tai lähikaupan, niin heillä oli myös vastauksia kohdissa suoraan tilalta ja lähiruokakaupoista, ja näistä eritoten jälkimmäinen pääkaupunkiseudulla. Tämän perusteella voisi päätellä, että maaseutumaisemmassa ympäristössä tilalta ostaminen on luonnollisempaa, kun taas lähiruokakauppoja on ollut pääkaupunkiseudulla kauemmin ja ne ovat siten tulleet tutuiksi.

Kuluttajat kaipaavat lähiruoan parempaa merkitsemistä kaupoissa. Lähiruokamerkkiä kaivattiin pakkauksiin, mutta melkein yhtä paljon sai vastauksia hyllyn reunassa oleva ns. hyllyinfo. Myös tuotteiden läheisyydessä olevia lisäinfoja esim. esitteitä toivottiin jonkin verran. Uuden teknologian hyödyntäminen ei vielä kiinnostanut juuri ketään, sillä QR-koodin käyttö sai vain muutamia yksittäisiä mainintoja. Lähiruoan löydettävyydessä on edelleen paljon haasteita, sillä selvästi yli puolet vastasi, että ”löydän, mutta minun täytyy tietää, mistä etsiä” ja noin kolmannes, että ”en oikein löydä vaikka haluaisinkin”.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *