Tuotekortti edistää paikallisten lähiruokatuotteiden käyttöä keittiöissä ja tukuissa

Ammattikeittiöt, HoReCa-tukut ja kaupat ovat kiinnostuneita lisäämään paikallisten elintarvikkeiden määrää tarjonnassaan. Yhteistyön edistämiseksi on kehitetty yksinkertainen tavarantoimittajan tuotekortti, joka on oivallinen tuki pienyrittäjien ja ostajien yhteistyöneuvotteluissa.

Tuotekortti on yksinkertainen arjen työkalu, joka auttaa yrittäjää miettimään oman tuotteensa vahvuuksia ennen myyntineuvotteluja. Kortissa nostetaan esiin samoja asioita, joihin ostajat kiinnittävät huomiota uusia tuotteita arvioidessaan.

– Tuotekortti on ennen kaikkea yrittäjälle tarkoitettu työkalu, kun hän valmistautuu ostajan kanssa käytäviin myyntineuvotteluihin, tähdentää projektipäällikkö Päivi Töyli Turun yliopiston Brahea-keskuksesta.

Tuotekortissa kuvataan esimerkiksi, miten tuote säilyy, miten se tilataan ja toimitetaan, sopiiko tuote erikoisruokavaliota noudattaville ja onko se luomua. Kortin on tarkoitus herättää yrittäjä pohtimaan, mitkä ovat oman tuotteen myyntivaltit ja miten tuote erottuu muista.

– Pienyritysten valmistamilla tuotteilla on oma tärkeä paikkansa kaupan valikoimissa. Vähittäiskaupassa on tuotekortista hyviä kokemuksia ja onkin erinomaista, että sama työväline on nyt entistä parempana käytössä myös pienyritysten ja HoReCa-tukkukaupan yhteistyössä, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä sanoo.

Päivittäistavarakauppa ry julkisti vähittäiskaupan tuotekortin pienten elintarvikeyritysten ja kaupan välisen yhteistyön tueksi vuonna 2012. Sittemmin huomattiin, että tuotekortti olisi hyödyllinen apuväline myös toimittaessa HoReCa-tukkujen ja ammattikeittiöiden kanssa. HoReCa tarkoittaa hotelli-, ravintola- ja catering- eli ateriapalvelualaa.

Tuotekorttia on kehitetty vastaamaan molempien ostajaryhmien tarpeisiin. Lisäksi uudessa tuotekortissa on otettu huomioon muuttuneet pakkausmerkintöjen vaatimukset.

Tukkujen, keittiöiden ja yrittäjien yhteistyötä edistetään osana Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hanketta, jonka keskeiset yhteistyökumppanit ovat Päivittäistavarakauppa ry ja HoReCa-tukkutoimijat, maakunnalliset elintarvikealan kehittäjät sekä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. Hanketta toteutetaan vuosina 2015–2017 ja sitä rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

Tiedote pdf:nä

Tuotekortti

Tuotekortti_2015 (mikäli käytössäsi ei ole MS Officea, voit ladata ilmaisen Libre Office-paketin netistä https://fi.libreoffice.org)

Tiedostot pdf-muodossa:
erikseen varsinainen tuotekortti ohjeineen Tuotekortti_3011_2015_lomake
tuotekortin täyttöesimerkit Tuotekortti_3011_2015_esimerkit

Lisätietoja

Päivi Töyli, projektipäällikkö, Turun yliopiston Brahea-keskus
puh. 040 189 1929, paivi.toyli@utu.fi

Ilkka Nieminen, johtaja, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 0500 422 216, ilkka.nieminen@pty.fi


Paikallisruoan arvoketjua kehittämässä -hankkeessa edistetään HoReCa-tukkukaupan, ammattikeittiöiden sekä paikallisten elintarvikeyritysten välistä yhteistyötä. Aitojamakuja.fi -sivustolla esitellään teemaan liittyviä hyviä käytänteitä.

Vuosina 2015-2017 toteutettavaa hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.

#ruokaketju #aitojamakuja

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *